Til Folketinget.
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Fødevareudvalgets medlemmer
vedr. L 124. overdragelige opdrætsrettigheder
Sags nr.: 1874/114969
Den 4/5 2005 kl. 15.38 modtog vi en elektronisk udgave af ministerens svar til Folketinget. Dvs. at
ministeriet har haft mindre end en arbejdsdag til at svare på udvalgets spørgsmål og dette hastværk
kommer tydeligt til udtryk i svarene. Disse meget komplekse juridiske problemstillinger, som netop
privatiseringer afnaturretten medfører, er der ikke blevet tid til at få taget hensyn til.
Hvis L 124 er et eksempel på, hvorledes fiskerilovgivningen, herunder privatiseringen af ressourcer
og rettigheder, bliver til under denne regering, så illustrerer det på uhyggelig vis det kaos der råder i
hele fiskeriforvaltningen i dag. Der er ikke andre grunde til L 124 end de rent politiske og de deraf
følgende politiske usikkerheder en ny regering og miljøpolitik kan føre med sig. Og dertil kan
lægges de løfter ministeren, på forventet efterbevilling fra F olketinget, har givet muslingerhvervet
på Limfjorden.
Fakta er jo, at alle anlæg kræver en konkret tilladelse, også i dag. At der skal udformes regler, hvor
det er bl.a. er hensigten at tidsbegrænse rettigheder, er den gummiparagraf den er tænkt som. Den
lære må alle have draget af den massive kapitalisering der foregår af ressourcerne i det pelagiske
fiskeri i dag, under regerings tidsbegrænsningsbegreb.
Vi må konstatere, at mht. ophævelsen af § 68, som er vores vigtigste anke, ønsker ministeren
simpelthen ikke at svare på de spørgsmål dette forslag rejser. Inden for alle andre erhvervsområder,
forligger der en konkret vurdering fra et fagministerium og et miljøministerium. Man bør ikke blot
kunne regelforenkle ved at lægge hele ansvaret i miljøministeriet. Det er meget vigtigt for
miljøpolitikken, gennemskuelighed og retssikkerhed, at fagministeriet, i dette tilfælde
Fødevareministeriet, også gør sig den ulejlighed, at miljøvurderer de produktionsaktiviteter som de
har ansvaret for. På det område har Danmark ligget i front i mange år og vi har sikkert også
forpligtet os internationalt på en tværministeriel miljøpolitik.
At vi bruger konkrete eksempler fra bl.a. Norge er relevant. Og under normale politiske forhold,
ville enhver ansvarlig lovgiver indhente oplysninger, også fra nabolande som har indhøstet
erfaringer på privatiseringsområdet inden for fiskerierhvervet. I Norge imødeses store erstatninger
og allerede i dag køber kommuner kostbare rettigheder og kvoter fra det privatiserede fiskeri, for at
sikre deres kystfiskere et erhverv i deres kommuner. Noget lignende kendes i Danmark, hvor amter
i dag køber dambrug, for at kunne opfylde de ovenfra kommende nye krav til vandkvaliteten i de
danske vandløb. Her havde samfundet givet dambrugene en ret til vandet, men dog ikke en
privatisering i ejendomsrettelig forstand og alligevel skal der efter en juridisk vurdering betales
store erstatninger til dambrugerne for at kunne opfylde disse nye krav til vandkvaliteten.