LANDSFORENINGEN LEVENDE HAV
The Danish Society for A Living Sea
Juelsgårdvej 27, Ferring Strand. 7620 Lemvig. Tlf. 9789 5455 fax 9789 5655 Gi ro 110-4527
www.levende-hav.dk
[email protected]
Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
vedr. sagsnr. 1874/112152 overdragelige rettigheder
Udvalget har modtaget ministerens kommentarer til de spørgsmål som Levende Hav sendte til ud-
valget den 30/3 2005. Her skal Levende Hav kort kommentere ministerens svar og kommentarer.
Ministeren er uenig med Levende Hav i spørgsmålet om udvalgssammensætning, herunder en eve n-
tuel deltagelse af Levende Hav i et nyt skaldyrsudvalg. Denne uenighed er logisk og forståelige ,da
det er ministeren som har eneretten til at nedsætte sine udvalg og sammensætning som han vil - p
å
dette punkt gav Levende Hav blot nogle gode råd.
Men med hensyn kommende erstatninger efter en privatisering af opdrættene, og ophævelsen af §
68, var der ikke tale om rådgivning fra Levende Havs side, men om konkrete problemstillinger med
konsekvenser for det danske samfund og havmiljøet. Her kan ministeren efter vores mening ikke af-
færdige udvalget med svar der reelt ikke indeholde andre oplysninger end at Jeg (ministeren) er
ikke enig i landsforeningens synspunkt.. og Jeg har svært ved at se
osv.
En liberal politik i dag og fremtidige erstatninger, under en ny regering og politik, er indtil videre de
eneste rationelle forklaringer på , at opdrætsrettighederne nu skal privatiseres. For der er kun fremti-
dens politiske usikkerheder; de begrænsninger som er indeholdt i § 68 og selve markedet for fiske-
produkter,som begrænser opdræt i dag.
Hvis udvalget skulle komme i tvivl om fremtiden, så kunne de kaste et blik mod Norge. Norge skal
have Stortingsvalg til efteråret og nu melder oppositionen , at de, hvis de kommer til magten, vil ta-
ge privatiserede rettigheder fra dem som ejer dem i dag, for at give dem tilbage til kystfiskerne.
Sker det, kommer der selvfølgelig også erstatningskrav fra de f iskere som man tager rettigheder og
kvoter fra. Udfaldet af sådanne sager, er helt afhængig af, på hvilket juridisk grundlag, regeri ngen
privatiserede disse rettigheder. De kendes ikke for Norges vedkommende, men før man privatiserer
i Danmark på fiskeriområdet , burde Folketinget få udarbejdet e n juridisk/økonomisk vurdering. Mi-
nisteren vurderer, at der ikke er risiko for fremtidige erstatningssager, mens venstres fiskeripolitiske
ordfører, under 1. behandlingen i Folketinget den 5. april, såede tvivl om den sag ved at sige det føl-
gende: Hvis man først har fået en godkendelse og den bliver inddraget igen, og der kan vi sige, at
det er dem ovre i Miljøministeriet, der holder øje med, at man opfylder disse betingelser, er vi der-
henne, hvor vi siger, at der så må en erstatning til
Lad dog tvivlen komme havmiljøet og skatteyderne til gode og indfør en § i loven, som gør de som
overtager rettighederne klart, at de ikke kan få erstatning når og hvis d eres rettigheder senere må
inddrages af Folketinget, af hensyn til havmiljøet og den erhvervspolitiske udvikling. Fremtidige
erstatninger skader havmiljøet da disse udgifter lægger hindringer i vejen for en inddragelse.