Jeg vil gerne starte med at sige tak til ordførerne, for jeg synes, der i overvejende grad har været meget positive bemærkninger til lovforslaget, som jo går ud på at forbedre forholdene for fiskerierhvervet i flere sammenhænge.
For det første giver lovforslaget grundlag for at understøtte udviklingen af det store potentiale, som ligger i en del af fiskerierhvervet, nemlig opdræt og fiskeri af muslinger og østers og andre toskallede bløddyr - et erhvervsområde, hvor der er sat en udvikling i gang, og hvor der er grund til optimisme. For det andet indfører lovforslaget offentlig adgang til dele af registrene på fiskeriområdet, og det kan i det daglige betyde lettelser for fiskerne og virksomhederne og deres rådgivere.
Som det fremgår af bemærkningerne, blev hele muslingeområdet grundigt vurderet i et bredt sammensat udvalg, Udvalget vedrørende bæredygtig udnyttelse af muslinger i danske farvande - det man døbte Muslingudvalget - som kom med sine anbefalinger i april 2004. Det fremgår af udvalgets rapport, at der her er et erhvervsområde, som har rigtig store udviklingsmuligheder, og det er for mig at se indlysende, at vi bør bakke positivt op om de fornuftige initiativer, der kommer til udviklingen af muslingeproduktion
i Danmark, og at vi også gerne kommer med egne initiativer. Dermed kan vi jo bidrage til at fremskynde udviklingen af alle de muligheder, som ligger på muslingeområdet. Det er denne holdning, der ligger bag lovforslaget, som giver nye og forbedrede rammer for denne del af fiskerierhvervet. Alle bestemmelser i lovforslaget vedrørende muslingeopdrætsområdet er en opfølgning på Muslingeudvalgets anbefalinger. Nedsættelse af et permanent og meget bredt sammensat rådgivende udvalg for muslingeproduktion vil betyde, at vi får samlet ekspertisen på muslingeområdet, herunder relevante interesseorganisationer og myndigheder. Udvalget kommer til at udgøre en stærk koordination af hele området og vil med vægt kunne rådgive om udstedelse af regler, planer og andre initiativer til fremme af en bæredygtig erhvervsmæssig udvikling af muslingeproduktionen.
Det er min forventning, at det nye rådgivende udvalg for muslingeproduktion ikke alene skal fungere som høringsinstans, som ser på udkast til regler og andre initiativer, som bliver forelagt. Jeg forventer også, at udvalget bliver et forum, hvor der fostres gode ideer til udvikling på området, som kan analyseres nærmere, og at udvalget med sin sammensætning vil have gode muligheder for at berede vejen for, at bærekraftige ideer hurtigt kan omsættes i handling. Udvalgets brede sammensætning er desuden garanti for, at både erhvervsmæssige og miljømæssige hensyn tilgodeses i planlægningen.
For god ordens skyld må jeg understrege, at med de opgaver og store forventninger, som er knyttet til det nye udvalg for muslingeproduktion, er det nødvendigt med et selvstændigt udvalg. Opgaverne vil ikke passe ind i nogen af de eksisterende udvalg, vi har på fiskeriområdet, altså Udvalget for Erhvervsfiskeri, EU-fiskeriudvalget, Udvalget for Rekreativt Fiskeri osv. Det er et selvstændigt udvalg, vi har behov for.
Angående muligheden for at overdrage opdrætsrettigheder mener jeg, vi skal notere os meget kraftigt, at det vil forbedre vilkårene for at foretage nogle nødvendige og hensigtsmæssige investeringer i opdrætsanlæg, som jo er anlæg
i saltvand, hvor f.eks. tilvækst af muslinger kan ske. For god ordens skyld må jeg tilføje, at begrebet opdrætsanlæg også omfatter andre former for havbrug i saltvand end muslingeopdræt, som også nogle har været inde på. Når det bliver muligt at overdrage en opdrætsrettighed, vil den aktuelle værdi af en investering normalt kunne bevares i den situation, hvor en tilladelsesindehaver ikke længere ønsker at videreføre sit opdrætsanlæg. Set lidt i lyset af den diskussion, vi har haft, kan man spørge: Hvad nu med sådanne opdrætsanlæg, når ejeren ikke længere vil bruge dem? Bliver de så ikke bare stående? Nej, for lovforslaget sikrer, at nogle har lyst til at købe dem, fordi driften kan fortsætte, så de får ikke lov til bare at ligge i naturen og havet. Jeg vil i øvrigt sige til hr. Bent Bøgsted, som var inde på, hvordan man skulle sikre det, at jeg synes, det er helt naturligt, at når vi laver spillereglerne og bl.a. giver tilladelserne, stiller vi også krav om, at man skal fjerne anlæggende, bl.a. ved at stille krav om en bankgaranti, så vi er sikre på, at de bliver fjernet. Det er sådanne ting, vi kan diskutere, men jeg synes, det er meget nyttigt og meget rigtigt at rejse spørgmålet her, og jeg er også åben for at tage debatten efterfølgende i udvalget. Fiskerimyndighederne vil naturligt påse, at nye indehavere af opdrætsanlæg opfylder og accepterer de generelle og særlige vilkår, som fastsættes for opdrætstilladelser, men jeg vil gerne understrege her, at vi hverken taler om kvoter eller noget, der ligner det. Vi taler om opdrætstilladelser, hvor man altså får adgang til det område, hvor man kan få lov til at opstille tingene, og jeg synes i grunden, hr. Bent Bøgsted sagde det på en udmærket måde: Hvis folk ikke kan købe sådanne anlæg uden at have tiltro til, at de også kan få lov til at bruge dem, kan man jo spørge sig selv, hvor mange der vil købe dem. Jeg vil sige til dem, der er lidt bekymrede, at jeg synes, det er i orden, at man er det. Men jeg synes, vi hellere skulle prøve at mødes i en debat. Måske skulle vi se på, om vi skal lægge en opsigelsesfrist ind eller gøre noget andet. Jeg er meget villig til at kigge på det, for det har jo være hensigten, at den værdi og den dynamik, der er til stede, skal kunne fortsætte, så vi ikke lige pludselig står med anlæg, som ingen vil have, fordi man ikke længere har lov til at bruge dem. Jeg tager gerne en drøftelse af det. Ændringen af § 67 indfører regler om uddannelseskrav for indehavere af opdrætsrettigheder. Som det fremgår af bemærkningerne, vil udmøntningen af bestemmelsen om uddannelseskrav afvente, at der foreligger et oplæg om uddannelsens nærmere indhold. Jeg ved, at der i organisationerne arbejdes med det, og jeg har den opfattelse, at øget uddannelse vil medvirke til en mere dynamisk udvikling, så vel faglig som økonomisk, på også dette område. Forslaget om ophævelse af forbud mod etablering af nye havbrug i fjordområderne, altså fjernelsen af § 68, har nogle været inde på. Det skal ses i sammenhæng med, at det i forvejen er fastsat i § 66 i fiskeriloven, at alt opdræt af fisk på dansk fiskeriterritorium kræver tilladelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. En ansøgning om tilladelse gælder samtidig som ansøgning efter anden lovgivning, og vilkårene i en eventuel tilladelse meddeles i henhold til anden lovgivning, som er fastlagt af vedkommende myndighed. Med anden lovgivning tænkes bl.a. på miljøbeskyttelsesloven, så alle relevante hensyn, herunder de miljømæssige, vil således også fremover blive varetaget fuldt ud.
Det andet hovedelement i lovforslaget vedrører offentlig adgang til registre. Lovforslagets bestemmelse om offentlig adgang til dele af registrene på fiskeriområdet vil betyde en lettelse i det daglige for fiskere og deres rådgivere i forbindelse med overvejelser om at handle fartøjer eller overdrage kapacitet. Det har ikke noget at gøre med det, vi har diskuteret før, men relaterer sig generelt til fiskeriområdet. Samtidig vil bestemmelsen betyde øget åbenhed og gennemsigtighed på området.
Den foreslåede bestemmelse om at indføre pligt til at oplyse priser ved handel med overdragelige kvoteandele, som vil blive offentligt tilgængelige, vil muliggøre øget åbenhed og gennemsigtighed på det område og efter min opfattelse generelt være til gavn for alle aktørerne på området med overdragelige kvoteandele.
Herudover er målsætningen, at vi kan nå at have nogle prisoplysninger med, når hele ordningen med overdragelige kvoteandele skal evalueres, hvilket jo skal ske, før der tages stilling til, om der skal forlænges efter 2007.
Men lad mig lige understrege, så vi ikke blander tingene sammen, at det her med overdragelige kvoteandele ikke har noget at gøre med muslingeopdræt, som vi diskuterede. Det er kvoteandelene, som det er besluttet gennemført f.eks. på sildeområdet, vi diskuterer her, og det er det, vi skal revurdere i 2007.
Jeg er godt klar over, at nogle af erhvervets udøvere er bekymrede over at skulle oplyse handelspris, idet de opfatter sådanne oplysninger som en art forretningshemmelighed. Men jeg vil bare sige, at det almene hensyn til at sikre åbenhed og gennemsigtighed omkring handel med kvoteandele efter min opfattelse dog bør veje tungere, end at nogle kan have et vist ubehag ved at få handelspriser offentliggjort.
Som det også fremgår af bemærkningerne, vil regler først blive udstedt efter høring af så vel de involverede organisationer som Datatilsynet.
Jeg er naturligvis rede, som jeg sagde før, til at uddybe dette og andre emner nærmere under udvalgsbehandlingen, hvis udvalget ønsker det, men jeg ser frem til under udvalgsbehandlingen at få en god drøftelse af de ting, som ordførerne synes vi skal mere ind på, og også til at svare på de spørgsmål, der måtte være, men jeg vil gerne kvittere for, synes jeg, den positive modtagelse, forslaget har fået her i dag.