Under lovforslagets behandling i Fødevareudvalget har jo bl.a. LandboUngdom haft foretræde, og jeg synes da, det er meget vigtigt, at man også lytter til, hvad de unge initiativtagere og iværksættere mener. Og her har de unge landmænd jo ønsket, at det maksimale udmålingsgrundlag for YJ-lånet blev forhøjet fra 15 til 20 mio. kr.
I mit svar på spørgsmål 9 tilkendegav jeg, at jeg vedrørende det spørgsmål ville vurdere behovet for en justering af maksimum for udmålingsgrundlaget. Man må jo også sige, at det under udvalgsbehandlingen har vist sig, at der er et flertal for at imødekomme LandboUngdoms ønske, og derfor er det så, at jeg på opfordring fra udvalget har ydet et bidrag til et ændringsforslag, der imødekommer LandboUngdoms ønske, og man vil kunne se, at det forhøjer det maksimale udmålingsgrundlag fra 15 til 20 mio. kr. Lad os se på lånet - det er måske mere interessant, for jeg tror, at mange er lidt forvirrede over, hvad det i grunden er, man taler om, hvad det er for penge, der er statsgaranterede. Man forhøjer det maksimale ordinære statsgaranterede lån fra 2,9 mio. kr. til 3,9 mio. kr. Det er jo det, vi taler om, det er de faktuelle tal. Beregningerne over de statsfinansielle konsekvenser har vist, at en sådan forhøjelse af det maksimale lån kan ske uden konsekvenser for staten, og ved beregningerne er anvendt de tabsprofiler, som gælder p.t., og som nu har gjaldt i en længere årrække.
Men det er naturligvis svært for ikke at sige umuligt at skønne over den generelle økonomiske udvikling i landbrugserhvervet, for ikke at sige i samfundet i øvrigt, når det tidspunkt, hvor eventuelle tab plejer at indtræffe, pludselig kommer, dvs. om 5-10 år.
Ved udgangen af finansåret 2006 og BO-årene, altså frem til udgangen af 2009, skønnes en sådan udvidelse af ordningen at være statsfinansielt neutral, altså når vi tager hele perioden, idet den risikopræmie, som den unge landmand betaler til staten - for det skal vi huske, der betales jo en risikopræmie her - skønnes at kunne dække statens tab på indfrielse af garantier. Det er sådan set argumentet.
Jeg vil også sige, at som omtalt sker tabene ved økonomisk sammenbrud jo i landbruget normalt først typisk, efter at de første 5 år er gået, og hvis det om 5-10 år går rigtig skidt for landbrugserhvervet, kan udvidelsen af YJ-ordningen bliver dyr for staten, nøjagtig som hr. Kristen Touborg sagde, men går det fortsat godt, vil staten ikke lide tab på låneforhøjelsen.
Der er altså tale om lån, som løber i 20 år, ja, hvis vi tager muligheden for suppleringslån med, så er det faktisk i
27 år. Jeg er ikke i stand til at spå om noget, der ligger så langt ude i fremtiden, jeg kan kun budgettere ud fra de forudsætninger, vi kender til i dag. Jeg har tidligere vedrørende landbrugets ønsker om forhøjelse af det maksimale statsgaranterede lån indtaget en meget forsigtig holdning. Nu har vi så haft en diskussion her, og jeg kan også forstå, at et flertal i udvalget er for at følge de unge landmænds ønske. Det synes jeg også på baggrund af de beregninger, vi har set, vi kan gøre, for de statsfinansielle beregninger 4-5 år frem i tiden viser, at en forbedring er udgiftsneutral for staten. Så det er jo et valg, man træffer her. Bare man ikke begynder at tage det som en eksakt videnskab, men ser, at det er et valg; det er et gæt, man foretager om fremtiden. Jeg synes faktisk, at vi politikere tit bliver kritiseret for at halte bagefter den udvikling, der sker i samfundet. I det her tilfælde kan hr. Kristen Touborg have ret i, at vi måske er lidt foran, men det betragter jeg altså kun som noget positivt. Lad mig så slutte med at sige, at beregningerne, altså skønnene, så godt vi nu engang kan lave dem, frem til 2010 viser, at det ikke koster noget for staten at forbedre etableringsmulighederne for de unge landmænd. I et sådant scenario er det svært ikke at følge LandboUngdoms ønsker. Det er trods alt deres medlemmer, der skal sikre dansk landbrugs fremtid, og det synes jeg faktisk vi skulle gøre her i fællesskab.