Lovforslag nr. L 999 Folketinget 2004 - 05 Forslag til Lov om ændring af   forskellige hjemmelsbestemmelser om delegation til andre statslige myndigheder m.v. på Fødevareministeriets   og Familie- og Forbrugerministeriets område r § 1 I lov om biavl, jf. lovbekendtgørelse nr. 585 af 6. juli 1995, som æ   ndret ved § 11 i lov nr. 1082 af 20. december 1995, foretages følgende ændring   er: 1. Efter § 3 indsættes: »§ 3 a. Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsæt  te regler om adgangen til at klage over myn- dighedens afgørelser, herunder om  at klage ikke kan indbringes for en anden administrativ myndig- hed, og om myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for føde varer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende mi- nister henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministe- ren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndi  gheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndig- hed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« 2. § 15, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffel   o- vens 5. kapitel.« § 2 I lov om planteskadegørere, jf.  lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996 , foretages følg ende æ  n- dringer: 1. § 12 affattes således: »§ 12. Henlægger m  inisteren for fødevarer, landbrug og fiskeri sine beføjelse  r efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til at klage over my  n- dighedens afgørelser, herunder om  at klage ikke kan indbringes for en anden administrativ myndig- hed, og om myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevare r, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende mi- nister henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministe- ren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndig- hed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.«
2 2. § 13, stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffel   o- vens 5. kapitel.« § 3 I lov om foderstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000 , som ændret ved lov nr. 376 af 28. maj 2003, foretages følgende ændringer: 1. § 3 a affattes således: »§ 3 a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme,  at prøver udtaget  med henblik på bestemte undersøgelser kan undersøges med andet form   å l, uanset om det er en myndighed under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri eller under Ministeriet for Familie - og Forbrugeran- liggender, der har udtaget prøve rne. Stk. 2. Ministeren kan endvidere bestemme, at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte undersøgelser kan anvendes til andre formål,   uanset om det er en myndighed under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri eller under Ministeriet fo r Familie - og Forbrugeranliggender, der i henhold til bemyndigelse har rekvireret analyserne.« 2. I § 5 indsættes   som stk. 2: »Stk. 2. Ministeren for føde varer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institution. Mini- steren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 4 I lov om frø, kartofler og planter, jf . lovbekendtgørelse nr. 261 af 26. april 1999 , som ændret ved § 3 i lov nr. 279 af 25. april 2001, foretages følgende ændring er: 1. § 3, stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til at klage o  ver myn- dighedens afgørelser, herunder om  at klage ikke kan indbringes for en anden administrativ myndig- hed, og om myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« 2. I § 3 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Ministeren for fødevar er, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institution. Mini- steren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndighe  ders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 5 I lov om gødning og jordforbedrin gsmidler m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 853 af 25. september 1996, foretages følgende ændringer:
3 1. § 4 affattes således: »§ 4. Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til at klage over my  n- dighedens afgørelser,  herunder om at klage ikke kan indbringes for en anden administrativ myndig- hed, og om myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri  kan efter forhandling med vedkommende mi- nister henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministe- ren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage o  ver disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndig- hed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« 2. § 5, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffel   o- vens 5. kapitel.« § 6 I lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget foretages følgende ændringer: 1. § 4 affattes således: »§ 4. Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om ad  gangen til at klage over myn- dighedens afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en anden administrativ my ndig- hed, og om myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug  og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende mi- nister henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministe- ren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndig- hed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« 2. § 5, stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffel   o- vens 5. kapitel.« § 7 I lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004, foretages følgende ændring   er: 1. § 26, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til at klage over my  n- dighedens afgørelser, herunder om at  klage ikke kan indbringes for en anden administrativ myndig- hed, og om myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« 2. I § 26 indsættes som stk. 4:
4 »Stk. 4. Ministeren for fødevarer , landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende minister henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institution. Mini- steren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 8 I lov nr. 118 af 3. marts 1999, Økologilov, som ændret ved § 2 i lov nr. 279 af 25. april 2001, fo- retages følgende ændring: 1. § 9 affattes således: »§ 9. Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til at klage   over myn- dighedens afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en anden administrativ my ndig- hed, og om myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevare r, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med vedkommende mi- nister eller kommunale organisation henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myn- dighed, statslig institution eller kommunal organisation. Ministeren kan i forbindelse hermed fast- sætte regler om adgangen til   at klage over disse myndigheders, institutioners eller organisationers afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 9 I lov nr. 436 af 9. juni 2004 om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøder  foretages følge n- de ændring: 1. I § 16 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri  kan efter forhandling med vedkommende minister henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institution. Mini- steren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. § 10 I lov om ophørsstøtte til jordbrugere, jf. lovbekendtgø   relse nr. 676 af 9. august 1995, foretages følgende ændringer: 1. § 16 affattes således: »§ 16. Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgan  gen til at klage over myn- dighedens afgørelser, herunder om  at klage ikke kan indbringes for en anden administrativ myndig- hed, og om myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.
5 Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og  fiskeri kan efter forhandling med vedkommende mi- nister henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministe- ren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndig- hed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« 2. § 20, stk. 6, affattes således: »Stk. 6. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffel   o- vens 5. kapitel.« § 11 I lov nr. 1081 af 22. december 1993 om ophørsstøtte til erhvervsfiskere foretages følgende æ n- dring: 1. § 9 affattes således: »§ 9. Henlægger ministere  n for fødevarer, landbrug og fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til at klage over my  n- dighedens afgørelser, herunder om  at klage ikke kan indbringes for en anden administrativ myndig- hed, og om myndighedernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri  kan efter forhandling med vedkommende mi- nister henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institution. Ministe- ren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndig- hed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 12 I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr foretages følgende ændring: 1. § 62 affattes således: »§ 62. Ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender kan træf  fe bestemmelse eller fastsætte regler om, at prøver udtaget med henblik på bestemte undersøgelser kan anvendes med andet formål end det, hvortil de er udtaget, og uanset om det er en myndighed under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender eller under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der har udtaget eller påbudt prøv  erne udtaget. Stk. 2. Ministeren kan endvidere bestemme eller fastsætte regler om, at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte undersøgelser kan anvendes til an dre formål, uanset om det er en my n- dighed under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender eller under Ministeriet for Fødev a- rer, Landbrug og Fiskeri, der i henhold til bemyndigelse har rekvireret analyserne.« § 13 Loven træder   i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
6 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Indledning Lovforslaget  er  en konsekvens af den ressortfordeling, der  ved oprettelsen  af Ministeriet for  Familie- og Forbrugeranliggender blev fastlagt mellem Fødevaremini steriet og det ny ministerium. Lovforslaget indehol- der således   de ændringer af   Fødevareministeriets  og Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders lov- givning, der er nødvendig e som følge af ressortom lægni  ngen. Det foreslås endvidere, at der foretages  en sproglig justering af reglerne om strafansvar for juridiske perso- ner i visse af lovene, således at formuleringen lever op til de krav , der følger af ændringerne af straff   eloven fra 1996. Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring af følgende love: Lov om biavl, jf. lovbekendtgørel se nr. 585 af 6. juli 1995, som ændret ved   § 11 i lov nr. 1082 af 20. de- cember 1995. Om behandlingen af lov nr. 115 af 31. marts 1982 henvises til Folketingstidende 1981-1982 s. 84, s. 440, s. 3639 og s. 4090, A s. 205, B s. 285 samt C s. 145. Om behandlingen af lov nr. 267 af 6. maj 1993 henvises til Folketingstidende  1992-1993 s. 5207, s. 5548, s.  8481 og s. 9016, A, s. 6889, B s. 1101 samt C s.  1141. Om behandling af lov nr. 211 af 29 marts 1995 henvises til Folketingstidende 1994-1995 s. 1541, s. 2095 s. 3988 og s. 4219, A s. 1132, B s. 271 samt. C s. 280. Lov om planteskadegørere, jf. lovbekendtg ørelse nr. 687 af 18. juli 1996. O m behandling af lov nr. 190 af 9. maj 1984 henvises til Folketingstidende 1983-1985, s. 151, s. 489, s. 3933 og s. 4479, A s. 1019, B s. 269 samt C s. 161. Om behandlingen af lov nr. 110 af 22. december 1993 henvises til Folketingstidende 1993- 1994 s. 1755, s. 2362, s. 3692 og s. 4369, A s. 1129, B s. 215 samt C s. 375. Om behandlingen af lov nr. 300 af 24. april 1996 henvises til Folketingstidende 1995-1996 s. 3011, s. 3319, s. 5472 og s. 5606, A s. 3725, B s. 485 og C s. 415. Lov om foderstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000 , som ændret ved lov nr. 376 af 28. maj 2003. Om behandlingen af lov nr. 282 af 8. maj 1991 om foderstoffer henvises til Folketingstidende 1990- 1991, s. 815, s. 1733, s. 4523, A s. 1403, B s. 307 og C s. 283. Om behandlingen af lov nr. 225 af 27. marts 1996 henvises til Folketingstidende 1995-1996 s. 1433, s. 1850, s. 4784, s. 4765, A s. 2337, B s. 363, s. 380 og C s. 325. Om behandling af lov nr. 937 af 20. december 1999 henvises til Folketingstidende 1999-2000, s. 244, s. 2236, s. 2504, A s. 110 og s. 110, B s. 96 og C s. 134. Om behandling af lov nr. 376 af 28. maj 2003, henvises til Folketingstidende 2002-2003,  s. 7142, s. 9553, s. 9815, A s. 5503 og 5520, B s. 1097 samt C s. 456. Lov om frø, kartofler og planter, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 26. april 1999  , som ændret ved   § 3 i lov nr. 279 af 25. april 2001 om ændring af fødevareloven m.fl.    Om behandlingen af lov nr. 834 af 18. december 199 henvises til Folketingstidende 1991 - 1992, s. 464, s. 868, s. 3589 og s. 4108; A s. 975 og B s.  105. Om behandlingen af lov nr. 1012 af 23. december 1998 henvises til Folketingstidende 1998-1999, s. 778, s. 2423 og s. 2636, A s. 103 samt B s. 141 og s. 298 . Om behandling af lov nr. 279 af 25. april 2001 henvises til fo l- ketingstidende 2000-2001, s. 259, s. 6076 og s. 6405, A s. 3021 og s. 3003, B s. 815 samt C. s. 489. Lov om gødning og jordforbedringsmidler m.m., jf. lovb ekendtgørelse nr. 853 af 25. september 1996 . Om behandling af lov nr. 131 af 26. februar 1992 henvises til Folketingstidende 1991-1992, s. 1186, s. 1546, s. 5824 og s. 6246, A s. 1803, B s. 569 samt C s. 369. Om behandling af lov nr. 400 af 14. juni 1995 henvises til Folketingstidende 1994-1995 s. 3648, s. 4061 s. 5782 og s. 5948, A s. 2412, B s. 571 samt C s. 427. Lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til ud- bringning  af  plantebeskyttelsesmidler  i  jordbruget.  Om  behandling  af  loven  henvises  til  Folketingstidende 1992-1993, s. 5206, s. 5542, s. 8878 og s. 9015, A s. 6881, B s. 1199 samt C s. 1137. Lov  om  jordbrugets  anvendelse  af  gødning  og  om  p lantedække,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  767  af  8.  juli 2004.  Om  behandlingen  af  lov  nr.  472  af  1. juli  1998  henvises til  Folketingstidende  1997-1998,  s.  879,  s. 2143, s. 2561, A s. 1516 og s. 1553, B s. 434 og s. 714, samt C s. 494. Om behandlingen af lov nr. 455 af 7.
7 juni 2001 henvises til Folketingstidende 2000-2001, s. 8609, s. 8951, s. 9229, A s. 7337, B s. 1754 samt C s. 1112.  Om  behandling  af  lov  nr.  1085  af  19.  december  2001  henvises  til  Folketingstidende  2001-2002  (2. samling), s. 116, s. 319, s. 358, A s. 156 og s. 160, B s. 24, samt C s. 6. Om behandling af lov nr. 370 af 6. juni 2002 henvises til Folketingstidende 2001-2002 (2. samling), s. 3265, s. 6424, s. 6537, A s. 3463 og s. 3481, B s. 863, samt C s. 443. Om behandlingen af lov nr. 203 af 25. marts 2003 henvises til Folketingsti- dende 2002-2003, s. 3453, s. 5803, s. 6346, A s. 2562 og s. 2584, B s. 585, samt C s. 260. Om behandling af lov nr. 437. af 9. juni 2004 henvises til Folketingstidende 2003-2004 s. 10294, s. 11332, s. 11709, A s. 8460 og s. 8438, B s. 2124 samt C s. 986. Lov nr. 118 af 3. marts 1999, Økologilov, som ændret ved § 2 i lov nr. 279 af 25. april 2001 om ændring af fødevareloven m.fl .:  Om behandlingen af lov nr. 118 af 3. marts 1999 henvises til Folketingstidende 1998- 1999, s. 1326, s. 3961 og s. 4087, A s. 1990 samt B s. 338. Om behandlingen af lov nr. 279 af 25. april 2001 henvises til Folketingstidende 2000-2001, s. 259, s. 6076 og  s.  6405, A s. 3021 og  3003, B  s. 815 samt C s.489. Lov nr. 436 af 9. juni 2004 om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøder . Om behandling af loven henvises til Folketingstidende 2003-2004, s. 6801, s. 11314 og s. 11709, A s. 6137 og 6114, B s.  2017 samt C s. 793. Lov om ophørsstøtte til jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 676 af 9. augus   t 1995. Om behandlingen af lov  nr.  1106  af  22.  december  1993  henvises  til  Folketingstidende  1993-1994  s.  449,  s.  963,  s.  3688  og  s. 4366,  A  s.  397,  B s.  174. Om  behandlingen  af lov  nr.  396  af  14. juni  1995  henvises  til  Folketingstidende 1994-1995 s. 2537, s. 2918, s. 5706 og s. 5759, A, s. 1932, B s. 487. Lov nr. 1081 af 22. december 1993 om ophørsstøtte til erhvervsfiskere. Om behandlingen af loven henv  i- ses til Folketingstidende 1993-1994 s. 451, s. 977, s. 3685 og s. 4369, A s. 429, B s. 183. Lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr. Om behandling af loven henvises til Folketingstidende 2003- 2004 s. 2940, s. 10471 og s. 10974, A s. 3366, B s. 1140 samt C s. 661. 2. Baggrund for lovforslaget Ved kongelig resolution af 2. august 2004 blev det besluttet at oprette et Ministerium for Familie- og For- brugeranliggender. Det nyoprettede ministerium fik ved den nævnte kongelige resolution samt ved en su  p- plerende kongelig resolution af 9. august 2004 bl.a. tilført en række s   agsområder fra Ministeriet for Fødev  a- rer, Landbrug og Fiskeri og i den forbindelse blev Fødevare styrelsen (tidligere Fødevaredirektoratet) , hvor- under fødevareregionerne henhører,   overført til det nye minister ium. Fødevare styrelsen  og  Plantedirektoratet  var  indtil  2004  to  direktorater  under  Fødev areministeriet,  som havde flere organisatoriske lighedspunkter. Begge direktorater var således organiseret med en central adm i- nistrativ  enhed i  Storkøbenhavn  og  en  række  regionale,  kontroludførende  enheder, i  Fødevare styrelsen  be- nævnt   fødevar eregioner, i Plantedirektoratet benævnt   (kontrol-)distrikter. Der var på denne baggrund anledning til at søge at opnå langsigtede rationaliseringsgevinster inden for det samlede  ministerområde  ved  at  foretage  en  forenkling  af  denne  regionale  organisationsstruktur.  En  så  dan forenkling kunne dermed ses som et bidrag til en overordnet effektivisering inden for det offentlige og som et bidrag til etablering af servicefællesskaber på tværs af institutioner og myndigheder . Fødevareministeren havde derfor med virkning fra  1. juli 2004 besluttet at iværksætte et pilotprojekt best å- ende i at sammenlægge to af Plantedirektoratets distrikter med henholdsvis fødevareregio   n Viborg og fød e- vareregion Fyn. I  et  nærmere  afgrænset  område  skulle  de  to  fødevareregioner således  som  regionale   myndigheder  under Plantedirektoratet varetage kontrol og tilsynsopgaver inden for direktoratets ressort. Opgaverne og omfanget af regionernes beføjelser til at træffe afgørelser i enkeltsager skulle fastlægges af Plantedirektoratet. Ved at sammenlægge regi  onale enheder er det muligt at løse flere opgaver samlet og dermed gøre kontro  l- len mere effektiv. Samtidig skabes der mulighed for en bedre service, idet borgere og virksomheder kun skal henvende sig et sted. Denne proces forudsatte bl.a. delegation af kompetence mellem de to direktorater, hvil- ket alene gav anledning til administrative foranstaltninger, så længe    både direktorat og styrelse  henhørte u n- der samme ministerområde.
8 Sammenlægning mellem  2  fødevareregioner  og   2  lokale  kontroldistrikter  i  Plantedirektoratet  var  således iværksat  inden  etableringen  af  Ministeriet  for  Familie  -  og  Forbrugeranliggender.  Da  sammenlægningen  af fødevareregionerne og plantedistrikterne var etableret inden d en kongelige resolution af 2. august 2004 ud- gør  denne således en  tilstrækkelig hjemmel for den nuværende opgavefordeling . Ressortomlægningen har betydet, at Fødevarestyrelsen og dermed de sammenlagte regionale myndigheder hører under Ministeriet for Familie - og Forbrugeranliggender. Det er hensigten at fastholde sammenlægnin  gen af de regionale myndigheder  også efter ressortomlægni   n- gen, og i lyset af erfaringerne eventuelt udlægge yderligere opgaver fra Plantedirektoratet til fødevareregi   o- nerne.  Da  det  kræ  ver  særskilt  lovhjemmel,  hvis  delegationen  skal  ske  til  offentlige  myndi  gheder  uden  for ministerens eget forretningsområde  eller til andre statslige institutioner, foreslås det, at der skabes den fo r- nødne  lovhjemmel  hertil.   Fødevareministeren  vil  bevare  sine  beføjelser,  herunder  instruktionsbeføjelsen, over regionerne på de om råder, der delegeres til regionerne, da regionerne på disse områder funktionelt vil høre under fødevareministeren. 3. Lovforslagets indhold Efter de af lovforslaget omfattede love er der i dag alene hjemmel til delegation inden for fødevareminist e- rens ressort. Med forslaget skabes der hjemmel til, at fødevareministeren  kan delegere sine beføjelser efter loven til en statslig  institution  uden  for  ministerområdet .  En  lignende  bestemmelse  findes i bemyndigelseslovens  §  22, stk. 2, (jf. bekendtgørelse nr.   297 af 28. april 2004 af lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer m.v.). Delegationshjemlen foreslås udformet som en generel bemyndigelsesbestemmelse, uanset at det på nuværende tidspunkt al   ene er tanken at skabe hjemmel til at kunne delegere yderligere opgaver til fødevareregionerne. Hjemlen  tænkes  i  første  omgang  anvendt  i  forbindelse  med     eventuel  udlægning  af flere  opgaver  og  den deraf følgende  kontrol- og afgørelseskompetence til fødevareregion  erne, eller hvis det i lyset af erfaringerne med pilotprojektet må vurderes, at det er hensigtsmæssigt at sammenlægge yderligere distrikter og fødevar e- regioner. Hjemlen til uddelegering af kompetence til andre statslige myndigheder samt kompetencen til re- geludstedelse har ikke på nuværende tidspunkt noget konkret anvendelsesområde. Samtidig foreslås det , at der  i de af forslaget omfattede love, der ikke allerede indeholder hjemmel hertil, indsættes bestemmelser    om remonstration, dvs. at en sag kan genoptages af den myndighed, der har truffet afgørelse i sagen.  Endvidere foreslås der  indsat hjemmel for ministeren til at fastsætte regler om klag  eadgang i forbindelse med delegation og til at fastsætte regler om afskæring af kl ageadgang. Myndigheden vil således  kunne træffe en ny realitetsafgørelse, som giver klageren helt eller delvist me   d- hold, uden at sagen skal forelægges rekursinstansen. Denne nye afgørelse kan også påklages til rekursinsta n- sen.  Det  må  derfor  b etragtes  som  en  administrativ  lettelse  både  for   myndighederne  og  for  borgerne,  at  en myndighed har hjemmel til remonstration. Folketingets  Ombudsmand  har  givet  udtryk  for,  at  remonstration  i  tilfælde,  hvor  der  er  indgivet  kl  age, kræver udtrykkelig hjemmel. Denne udtrykkelige hjemmel   foreslås indført. For så vidt a ngår klageadgang , foreslås det, at der g ives mulighed for helt eller delvist at afskære klagea  d- gangen. Som alt overvejende hovedregel vil 2-instansprincippet ikke blive fraveget og klageadgangen tænkes udelukkende afskåret i de situationer, hvo r der er 3-instanser. Hvis adgangen ikke afskæres, kan indsendelsen og behandlingen af klager reguleres. Der vil eksempelvis kunne fastsæ  ttes en frist for udnyttelse af rekurs- muligheden, krav til klagens form og indhold eller regler om klagens indsendelse. Klageadgangen vil være åben for den   , som afgørelsen direkte vedrører. De mere generelle hensyn, som o  r- ganisationer og foreninger varetager, tilgodeses gennem høring  i forbindelse med udstedelse af regler, admi- nistrationsvejledninger m.v. samt i visse tilfælde også høring omkring mere konkrete forhold, inden der træ f- fes afgørelse i første instans af forvaltni  ngen. Det  foreslås  at   de  eksisterende  bestemmelser i  henholdsvis  lov  om  foderstoffer og  i  lov  om  hold  af  dyr, hvorefter prøver udtaget  af én myndighedunder ministeriet kan undersøges   med et andet formål  af en anden myndighed under ministeriet ændres, således at der tages højde for den omstændighed, at de myndigheder,
9 der har behov for at benytte hinandens prøver nu tilhører hvert sit ministerområde.    Der er med forslaget ikke tilsigtet nogen realitetsændring. Endelig foreslås det , at der i visse af de af lovforslaget omfattede love foretages en ændring af bestemme  l- serne om juridiske personers strafansvar således , at formuleringen bringes i overensstemmelse med straffelo- vens almindelige regler og dermed svarer til Justitsministeriets anbefalinger. 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige Lovforslaget skønnes  ikke   umiddelbart at medføre økonomiske eller administrative  konsekvenser for   det offentlige. 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhver  vslivet Lovforslaget  skønnes  ikke   umiddelbart  at  medføre  økonomiske  eller  administrative  konsekvenser  for  e  r- hvervslivet, idet forslaget alene indeholder ændringer som følge af res   sorto mlægningen. Lovforslaget har været forelagt Erhvervs  - og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering. Efter Erhvervs- og Selskabsstyrelsens opfattelse ændrer lovforslaget ikke vilkår for virksomheder, da forsl   a- get alene indeholder ændringer   som følge af ressortomlægning. Lovforslaget forventes ikke at me   dføre øk  o- nomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, og centret anbefaler på den baggrund, at forsl a- get ikke forelægges et virksomhedsp  anel. 6. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. 7. Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. 8. Høring Lovforslaget  har  været  til  høring  hos  Advokatsamfundet,  Amtsrådsforeningen,  Arbejderbevægelsens  E r- hvervsråd,  DAKOFO,  Danmar ks  Biavlerforening,  Danmarks  Naturfredningsforening,  Dansk  Erhvervsgart- nerforening,  Dansk  Industri,  Dansk  Landbrug,  Dansk  Landbrugs  Grovvareselskab,  Dansk  Skovforening, Danske Biavleres Landsforening, Danske Frøavlere, Danske Slagterier, Datatilsynet, De S amvirkende Kø b- mænd,  Domstolsstyrelsen,  Forbrugerrådet,  Frie  Bønder Levende  Land,  Handel,  Tran   sport  og  Serviceer- hvervene, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Landbrug sraadet og Økologisk Landsforening. 9. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget Positive konsekven- ser/mindre udgifter Negative konsekven- ser/merudgifter Økonomiske konsekve  n- ser for det offentlige Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for det offentlige Ingen Ingen Økonomiske konsekve  n- ser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekve   n- ser Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10 Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 I lov om biavl, jf. lovbekendtgørelse nr. 585 af 6. juli 1995, som ændret ve   d § 11 i lov nr. 1082 af 20. de- cember 1995, foreslås  der som § 3a indsat hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge   sine beføjelser efter lov en til en anden statslig institution uden for ministerområdet . Hjemlen  tænkes  i  første  omgang  anvendt  i  forbindelse  med  eventuel  udlægning  af  flere  opgaver  og  den deraf følgende kontrol - og afgørelseskompetence til fødevareregionerne, eller hvis det i lyset af erfaringerne med pilotprojektet må vurderes, at det er hensigtsmæssigt at sammenlægge yderligere distrikter og fødevar e- regioner. Hjemlen til uddelegering af kompetence til andre statslige myndigheder samt kompetencen til re- geludstedelse har ikke på nuværende tidspunkt noget konkret    anvendelsesområde. Der  gives med forslaget hjemmel til remonstration, dvs. at den myndighed, som har truffet en afgørelse, der kan påklages, kan genoptage sagen og eventuelt træffe en ny afgørelse, selvom der er indgivet klage . For så vidt angår klageadga  ng, foreslås det, at der gives mulighed for helt eller delvist at afskære klagea   dgangen. Som alt overvejende hovedregel vil 2-instansprincippet ikke blive fraveget og klageadgange tænkes udelu  k- kende afskåret i de situationer, hvor der er 3 -instanser. Hvis adgangen  ikke afskæres, kan  indsendelsen og behandlingen  af  klager  reguleres.  Der  henvises  i  øvrigt  til  det  under  de  almindelige  bemærkninger  under punkt 3 anførte. Til nr. 2 Den ændrede ordlyd   af § 15, stk. 3, er en sproglig justering som følge af lov nr . 474 af 12. juni 1996 om ændring af straffeloven, for så vidt angår strafansvar for juridiske personer. Til § 2 Til nr. 1 Den i lov om planteskadegørere , jf. lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996 ,  foreslåede  ændring    svarer til ændringen i   § 1 , nr. 1, hvorfor der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse. Til nr. 2 Den ændrede ordlyd   af § 13, stk. 4, er en sproglig justering som følge af lov nr. 474 af 12. juni 1996 om ændring af straffeloven, for så vidt angår strafansvar for juridiske persone r. Til § 3 Til nr. 1 I lov om foderstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000 , som ændret ved lov nr. 376 a  f 28. maj 2003, foreslås det , at bestemmelsen i § 3 a tilpasses således , at formålet med bestemmelsen kan opretholdes også  efter  ressor tomlægningen  i  forbindelse  med  etablering  af  Ministeriet  for  Familie  -  og  Forbrugeranlig- gender. I forbindelse med ændring af foderstofloven i 2003 blev den gældende § 3 a indsat. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgik bl.a.: »Bestemmelsen er ny og giver med henblik på kontrol med foderstoflovgivningen mulighed for, at prøver udtaget med henblik på bestemte undersøgelser, kan undersøges med et andet formål, uanset hvilken my n- dighed under Fødevareministeriet, der har udtaget prøven. Tilsvarende bestemmelse fremgår af lov om dyrlægegerning m.v.
11 Bestemmelsen påtænkes bl.a. anvendt til, at prøver udtaget af Fødevare direktoratets kontrol kan anvendes i forbindelse med Plantedirektoratets foderstofkontrol. Bestemmelsen giver endvidere  mulighed for genbrug af analyseresultater i det tilfælde, hvor den fysiske prøve, der er blevet analyseret, ikke længere findes og dermed ikke kan gøres til genstand for en ny analyse. Det er hensigten, at der i forbindelse med den fremtidige prøveudtagning vil blive givet en st andardmedde- lelse til den, hos hvem  prøven  er udtaget, om at såvel prøver som analyseresultater vil kunne anvendes til nærmere angivne formål og af andre myndigheder inden for Fødevareministeriet . Anvendes eller videregives prøven i anden sammenhæng, vil d   en påg ældende blive orienteret herom.  « Der henvises i øvrigt til Folketingets behandling af L 182, 2003 . Der er med den nu foreslåede formulering af bestemmelsen ikke tilsigtet nogen realitetsændring heri, idet der alene er søgt taget højde for den omstæn dighed, at de myndigheder, der har behov for at benytte hinan- dens prøver eller analyseresultater, nu tilhører hver sit ministerområde. Til nr. 2 Den til § 5 foreslåede ændring    svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse. Til § 4 Til nr. 1 og 2 Den i lov om frø , kartofler og planter, jf. lovbekendtgøre lse nr. 261 af 26. april 1999, som ændret ved § 3 i lov  nr. 279 af 25. april 2001,  foreslåede  ændring    svarer til ændringen  i §  1, nr. 1, hvorfor der henvise  s til bemærkningerne til denne bestemmelse. Til § 5 Til nr. 1 Den i lov om gødning og jordforbedringsmidler m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 853 af 25. september 1996, foreslåede  ændring    svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor der henvises til bemærkning erne til denne be- stemmelse. Til nr. 2 Den ændrede ordlyd   af § 5, stk. 3, er en sproglig justering som følge af  lov nr. 474 af 12. juni 1996 om æ  n- dring af straffeloven, for så vidt angår strafansvar for juridiske personer. Til § 6 Til nr. 1 Den i lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning  af  plantebeskyttelsesmidler  i  jordbruget  foreslåede   ændring    svarer  til  ændringen  i  §  1,  nr.  1, hvorfor der henvises til bemærkningerne til denne bestemm  else. Til nr. 2 Den ændrede ordlyd af § 5, stk. 3, er   en sproglig justering som følge af lov nr. 474 af 12. juni 1996 om æ   n- dring af straffeloven, for så vidt angår strafansvar for juridiske personer.
12 Til § 7 Til nr. 1 og 2 Den i lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004, foreslåede  ændring   svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse. Til § 8 Den i lov nr. 118 af 3. marts 1999, Økologilov, som   ændret ved § 2 i lov nr. 279 af 25. april 2001  , foreslå- ede ændring   svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse. Til § 9 Den i lov nr. 436 af 9. juni 2004 om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrød er foreslåede ændring svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse. Til § 10 Til nr. 1 Den i lov om ophørsstøtte til jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 676 af 9. august 1995,     foreslåede æ   n- dring svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse. Til nr. 2 Den ændrede ordlyd af § 20, stk. 6, er   en sproglig justering som  følge af lov  nr. 474 af 12. juni 1996 om ændring af straffeloven, for så vidt angår straf ansvar for juridiske personer. Til § 11 Den i lov nr. 1081 af 22. december 1993 om ophørsstøtte til erhvervsfiskere    foreslåede  ændring   svarer til ændringen i § 1, nr. 1, hvorfor der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse. Til § 12 Det foreslås,  at bestemmelsen i § 62 i lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr tilpasses således, at form å- let med bestemmelsen opretholdes også efter ressortomlægningen i forbindelse med etableringen af Minist   e- riet for Familie- og Forbrugeranliggender. Den gældende b  estemmelse i § 62 i lov om hold af dyr er overført fra § 7 d i lov om dyrlægege   rning, hvor den blev indsat ved lov nr. 965 af 2. december 2002. Det anføres bl.a. i  bemærkningerne til   § 62 i lov om hold af dyr, at ”bestemmelsen påtænkes anvendt til at lade prøver udtaget ved Plantedirektoratets foderstofkontrol indgå i Fødevaredirektoratets (nu Fødevarest y- relsens) kontrol med anvendelse af antibiotika. Bestemmelsen giver tillige mulighed for genbrug af analyse- resultater i det tilfælde, hvor den fysiske prøv   e, der er blevet analyseret, ikke længere findes og dermed ikke kan gøres til genstand for en ny analyse. Det er hensigten, at der i forbindelse med den fremtidige prøveu  d- tagning vil blive givet en standardmæssig meddelelse til den, hos hvem prøven er udta   get om, at såvel pr ø- ven som analyseresultatet vil kunne anvendes til andre formål og af andre myndigheder  inden for Fødevar e- ministeriet.” Der er med den foreslåede formulering af bestemmelsen ikke tilsigtet nogen realitetsændring heri, idet der alene er sø gt taget højde for den omstændighed, at de myndigheder, der har behov for at benytte hinandens prøver eller analyseresultater, nu tilhører hver sit ministerområde. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 3.
13 Til § 13 Det foreslås , at loven træder i kraft   dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Af hensyn til fødevareministerens mulighed for at udlægge yderligere opgaver til fødevareregionerne er det hensigtsmæssigt med en hurtig ikrafttræden af loven.
14 Bilag Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 1 I lov om biavl, jf. lovbekendtgørelse nr. 585 af 6. juli 1995, som ændret ved § 11 i lov nr. 1082 af 20. december 1995, foretages følgende ændringer: 1. Efter § 3 indsættes: »§ 3 a. Henlægger ministeren for f  ø- devarer, landbrug og fiskeri sine befø- jelser efter loven til en myndighed un- der ministeriet, kan ministeren fastsæ  t- te regler om adgangen til at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en an- den administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at genopta- ge en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevare r, landbrug og fiskeri kan efter forhand- ling med vedkommende minister hen- lægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller instit u- tion. Ministeren kan i forbindelse her- med fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myn- dighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 15. ---- 2. § 15, stk. 3, affattes således: Stk. 3. For overtrædelser, der begås af aktieselskaber, anpartsselskaber, an- delsselskaber el. lign., kan virksomhe- den som sådan pålægges bødeansvar. »Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapi- tel.«. § 2
15 I lov om planteskadegørere, jf. lo v- bekendtgørelse nr. 687 af 18 . juli 1996, foretages følgende æ   ndringer: 1. § 12 affattes således: § 12. Overlader landbrugs- og fisk e- riministeren sine beføjelser efter denne lov til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte b  estemmelser om adgang til at klage over denne myndigheds afgørelser, herunder om, at afgørelser ikke kan indbringes for høj ere administrativ myndighed. »§ 12. Henlægger ministeren for f  ø- devarer, landbrug og fiskeri sine befø- jelser efter loven til en myndighed un- der ministeriet, kan ministeren fastsæ  t- te regler om adgangen til at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en an- den administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at genopta- ge en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevare r, landbrug og fiskeri kan efter forhand- ling med vedkommende minister hen- lægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller instit u- tion. Ministeren kan i forbindelse her- med fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myn- dighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 13. --- 2. § 13 , stk. 4, affattes således: Stk. 4.Er overtrædelsen begået af et selskab, en forening, en selvejende institution, en fond eller lignende, kan der pålægges den juridiske person som så dan bødeansvar. Er overtrædelsen begået af staten, en kommune eller et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, kan der pålæ   gges staten, kommunen eller det kommunale fællesskab bødeansvar. »Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapi- tel.«. § 3 I lov om foderstoffer, jf. lovbekendt- gørelse nr. 80 af 2. februar 2000 , som
16 ændret ved lov nr. 376 af 28. maj 2003  , foretages følgende ændringer: 1. § 3 a affattes således: § 3 a. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri kan bestemme, at prø- ver udtaget med henblik på bestemte undersøgelser kan undersøges med andet formål, uanset hvilken myndi g- hed under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri der har udtaget prøven. Ministeren kan endvidere b e- stemme, at analyseresultater opnået  i forbindelse med bestemte undersøge l- ser kan anvendes til andre formål, ua n- set hvilken myndighed under Ministe- riet for Fød evarer, Landbrug og Fiskeri der har rekvireret analysen. »§ 3 a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme, at prø ver udtaget med henblik på beste m- te undersøgelser kan undersøges med andet formål, uanset om det er en my n- dighed under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri eller under Mini- steriet for Familie- og Forbrugeranlig- gender, der har udtaget prøverne. Stk. 2. Ministeren kan endvidere be- stemme, at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte undersøge l- ser kan anvendes til andre formål, ua n- set om det er en myndighed under Mi- nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri eller under Ministeriet for Fa- milie - og Forbrugeranliggender, der i henhold til bemyndigelse har rekvireret analyserne.« 2. I § 5 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Ministeren for fødevare r, landbrug og fiskeri kan efter forhand- ling med vedkommende minister hen- lægge sine beføjelser    efter loven til en anden statslig myndighed eller instit u- tion. Ministeren kan i forbindelse her- med fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myn- dighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 4 I lov om frø, kartofler og planter, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 26. april 1999, som ændret ved § 3 i lov nr. 279 af 25. april 2001, foretages følgende ændring  er: § 3.----- 1. § 3, stk. 2, affattes således: Stk. 2. Henlægger ministeren sine b  e- »Stk. 2. Henlægger ministeren for f  ø-
17 føjelser efter denne lov til et under m i- nisteriet oprettet direktorat eller andet administrativt organ, kan ministeren fastsæt  te bestemmelser om adgang til at klage over afgørelser truffet i he n- hold til bemyndigelsen, herunder om at afgørelser ikke kan indbringes for høj  e- re administrativ myndighed. devarer, landbrug og fiskeri sine befø- jelser efter loven til en myndighed un- der ministeriet, kan ministeren fastsæ  t- te regler om adgangen til at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en an- den administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at genopta- ge en sag, efter at der er indgivet kla- ge.« 2. I § 3 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Ministeren for fødevare r, landbrug og fiskeri kan efter forhand- ling med vedkommende minister hen- lægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institu- tion. Ministeren kan i forbindelse her- med fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myn- dighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 5 I lov om gødning og jordforbe d- ringsmidler m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 853 af 25. september 1996, foreta- ges følgende ændringer: 1. § 4 affattes således: § 4. Henlægger landbrugs  - og fisk e- riministeren sine beføjelser efter denne lov til et direktorat eller andet admini- strativt organ oprettet under ministeriet, kan ministeren fastsætte bestemmelser om adgang til at klage over afgørelser truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om at afgørelser ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed. »§ 4. Henlægger ministeren for fød   e- varer, landbrug og fiskeri sine beføje l- ser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en an- den administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at genopta- ge en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhand- ling med vedkommende minister hen- lægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller instit u-
18 tion. Ministeren kan i forbindelse her- med fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myn- dighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 5. ---- 2. § 5, stk. 3, affattes således: Stk. 3. Er overtrædelsen begået af et aktieselskab, anpartsselskab, andelssel- skab eller lignende, kan der pålægges selskabet som sådant bødeansvar. Er overtrædelsen begået af en kommune eller et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, kan der pålægges kommunen eller det komm   u- nale fællesskab bødeansvar. »Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapi- tel.«. § 6 I lov nr. 266 af 6. maj 1993 om jour- nal over brug af plantebeskyttelsesmid- ler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget foretages følgende ændri   nger: 1. § 4 affattes således: § 4. Landbrugsministeren kan be- myndige et direktorat oprettet under ministeriet til at udøv e de beføjelser, der er tillagt ministeren i denne lov. Stk. 2. Henlægger landbrugs  - ministeren sine beføjelser efter denne lov til et direktorat oprettet under mini- steriet, kan ministeren fastsætte regler om adgang til at klage over afgørelser truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om at afgørelser ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed. »§ 4. Henlægger ministeren for fød   e- varer, landbrug og fiskeri sine beføje l- ser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsæ  tte regler om adgangen til at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en an- den administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at genopta- ge en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fød evarer, landbrug og fiskeri kan efter forhand- ling med vedkommende minister hen- lægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller instit u- tion. Ministeren kan i forbindelse her- med fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om
19 at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myn- dighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 5. --- 2. § 5, stk. 4, affattes således: Stk. 4. Er overtrædelsen begået af et selskab, en forening, en selvejende institution, en fond eller lignende, kan der pålægges den juridiske person som så dan bødeansvar. Er overtrædelsen begået af staten, en kommune eller et kommunalt fæl  lesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, kan der pålæ   gges staten, kommunen eller det kommunale fællesskab bødeansvar. » Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapi- tel.« § 7 I lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, jf. lovb kendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004, foretages følgende ændring   er: § 26. --- 1. § 26, stk. 3, affattes således: Stk. 3. Ministeren kan henlægge sine beføjelser efter loven til en  institution under ministeriet. Ministeren kan i for- bindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over denne myn- digheds afgørelser, herunder om, at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens adgang til at genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. » Henlægger ministeren for f  ø- devarer, landbrug og fiskeri sine befø- jelser efter loven til en myndighed un- der ministeriet, kan ministeren fastsæ  t- te regler om adgangen til at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en an- den administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at genopta- ge en sag, efter at der er indgivet kla- ge.« 2. I § 26 indsættes som stk. 4: » Ministeren for fødevarer , landbrug og fiskeri kan efter forhan- dling med vedkommende minister henlægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller insti- tution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for
20 anden administrativ myndighed, og om myndighedens eller institutionens ad- gang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 8 I lov nr. 118 af 3. marts 1999, Økol  o- gilov, som ændret ved § 2 i lov nr. 279 af 25. april 2001, foretages følgende æn  dring: 1. § 9 affattes således : § 9. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri kan henlægge sine bef  ø- jelser efter loven til institutioner under Ministeriet for Fødevare r, Landbrug og Fiskeri. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgang til at klage over myndighedernes afgøre l- ser, herunder om, at afgørelser ikke skal kunne indbringes for anden admi- nistrativ myndighed, og om myndighe- dernes adgang til at genvurdere en sag efter, at der er indgivet klage. Stk. 2. Efter forhandling med ved- kommende minister eller vedkommen- de kommunale organisation kan mini- steren fastsætte regler om andre my  n- digheders eller institutioners medvirken ved varetagelse af opgaver efter loven. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse. »§ 9. Henlægger ministeren for fød   e- varer, landbrug og fiskeri sine beføje l- ser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en an- den administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at genopta- ge en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhand- ling med vedkommende minister eller kommunale organisation henlægge sine beføjelser e fter loven til en anden stats- lig myndighed, statslig institution eller kommunal organisation. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte re  g- ler om adgangen til at klage over disse myndigheders, institutioners eller or- ganisationers afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myn- dighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 9 I lov nr. 436 af 9. juni 2004 om dyrk- ning m.v. af genetisk modificerede afgrøder foretages følge  nde ændring: 1. I § 16 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
21 landbrug og fiskeri kan efter forhand- ling med vedkommende minister hen- lægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller instit u- tion. Ministeren kan i forbindelse her- med fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myn- dighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. § 10 I lov om ophørsstøtte til jordbrugere, jf. lovbekendtgø relse nr. 676 af 9. au- gust 1995, foretages følgende ændri   n- ger: 1. § 16 affattes således: § 16. Landbrugs- og fiskeriministeren kan bemyndige et direktorat under mi- nisteren til at udøve sine beføjelser efter loven. Stk. 2. Landbrugs- og fiskeriministe- ren kan fastsætte regler om adgang til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelser truffet af et d i- rektorat under ministeren ikke kan ind- bringes for anden administrativ myn- dighed. »§ 16. Henlægger m  inisteren for fø- devarer, landbrug og fiskeri sine befø- jelser efter loven til en myndighed un- der ministeriet, kan ministeren fastsæ  t- te regler om adgangen til at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en an- den administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at genopta- ge en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhand- ling med vedkommende minister hen- lægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller institu- tion. Ministeren kan i forbindelse her- med fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myn- dighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 20. --- 2. § 20, stk. 6, affattes således: Stk. 6. Er en overtrædelse begået af et »Stk. 6. Der kan pålægges selskaber
22 selskab, en forening, en selvejende institution, en fond eller lignende, kan der pålægges den juridiske person som så dan bødeansvar. Er overtrædelsen begået af staten, en kommune eller et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, kan der pålæ   gges staten, kommunen eller det kommunale fællesskab bødeansv   ar. m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapi- tel.« § 11 I lov nr. 1081 af 22. december 1993 om ophørsstøtte til erhvervsfiskere f  o- retages følgende æ   ndring: 1. § 9 affattes så ledes: § 9. Fiskeriministeren kan efter aftale med landbrugsministeren henlægge administrationen af loven til Jord- brugsdirektoratet og kan bemyndige dette til at udøve de beføjelser, der i loven er henlagt til fiskeriministeren. Stk. 2. Fiskeriministeren kan fastsætte regler om adgang til at påklage afgøre  l- ser, der er truffet i henhold til bemyn- digelse i stk. 1, herunder at disse afgø- relser ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed »§ 9. Henlægger ministeren for fød   e- varer, landbrug og fiskeri sine beføje l- ser efter loven til en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til at klage over myndighedens afgørelser, herunder om at klage ikke kan indbringes for en an- den administrativ myndighed, og om myndighedernes adgang til at genopta- ge en sag, efter at der er indgivet klage. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhand- ling med vedkommende minister hen- lægge sine beføjelser e   fter loven til en anden statslig myndighed eller instit u- tion. Ministeren kan i forbindelse her- med fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders eller institutioners afgørelser, heru nder om at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og om myn- dighedens eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.« § 12 I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr foretages følgende ændring: 1. § 62 affattes således: § 62. Ministeren for fødevarer, lan d- »§ 62. Ministeren for Familie- og
23 brug og fiskeri kan træffe bestemmelse eller fastsætt  e regler om, at prøver u d- taget med henblik på bestemte unde r- søgelser kan undersøges med andet formål end det, hvortil de er udtaget, og uanset hvilken myndighed under Fød e- vareministeriet, der har udtaget eller påbudt prøven udtaget. Ministeren kan endvidere træffe bestemmelse eller fastsætte regler om, at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte u n- dersøgelser kan anvendes til andre formål, uanset hvilken myndighed u n- der Ministeriet for Fødevarer, Lan d- brug og Fiskeri, der har rekvireret ana- lysen. Forbrugeranliggender kan træffe b  e- stemmelse eller fastsætte regler om, at prøver udtaget med henblik på beste  m- te undersøgelser kan anvendes med andet formål end det, hvortil de er u d- taget, og uanset om det er en myndig- hed under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender eller under Mini- steriet for Fødevarer, Landbrug og F i- skeri, der har udtaget eller påbudt pr ø- verne udtaget. Stk. 2. Ministeren kan endvidere be- stemme eller fastsætte regler om, at analyseresultater opnået i forbindelse med bestemte undersøgelser kan a n- vendes til andre formål, uanset om det er en myndighed under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender eller under Ministeriet for Fødev arer, Land- brug og Fiskeri, der i henhold til be- myndigelse har rekvireret analyserne.«