Skatteministeriet J.nr. 2005-411-0042    Den Til Folketingets Skatteudvalg L   121- Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove (Nedsættelse af selskabsskatten og globalpulje-princip i sambeskatningen). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.   3 af 17. marts 2005. Kristian Jensen /  Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål:   Ministeren bedes redegøre for, om og på hvilke pu nkter forslaget adskiller sig fra det tidligere fremsatte lovforslag L 153 (2004-05, 1. samling)? Svar:  Formålet og hovedprincipperne i L 153 og nærværende forslag (L 121) er de samme, men som spørgsmålet indikerer, adskiller nærværende lovforslag sig p å en række  fortrinsvis  tekniske  punkter  fra  det  tidligere  fremsatte  L  153.  Endvidere  er bemærkningerne til bestemmelserne i L 121 på visse punkter uddybet og præciseret. L 153 blev sendt på høring i forbindelse med fremsættelsen den 15. december 2004. De fleste   ændringer   i   forhold   til   L   153   er   foranlediget   af   de   høringssvar,   som Skatteministeriet har modtaget i den forbindelse. Nedenfor gives en oversigt over forskellene mellem det tidligere fremsatte L 153 og nærværende   forslag,   samt   baggrunden   for   disse   ændringer.   Præciseringer   og uddybninger i bemærkningerne er dog ikke medtaget. Forskelle mellem L 153 og nærværende forslag Ændring Bestemmelse(r) i L 121 Baggrund Forslag om af fjerne den særlige skattepligtsbestemmelse for Værdipapircentralen. Forslagets § 1,  nr. 1 + konsekvensændringer I forbindelse med høringen af L 153 blev der gjort opmærksom på, at bestemmelsen er blevet overflødig. Finansielle virksomheder kan ikke opnå dispensation for CFC - beskatning af faste driftssteder. Forslagets § 1, nr. 5 (§ 8, stk. 2) Der er opstået tvivl om muligheden for at fastlægge kriterier for filialer, der svarer til kriterierne for datterselskaber Ved overførsel af aktiver og passiver internt i selskabet finder SEL § 4 A ikke anvendelse. Forslagets § 1, nr. 5 (§ 8, stk. 3) Hensigten har været at skabe sidestille intern overførsel af aktiver og passiver med overførsel mellem koncernforbundne selskaber. Ny bestemmelse om beskatning af aktiver og passiver, der er overført til udlandet, når international sambeskatning ophører. Forslagets § 1, nr. 5 (§ 8, stk. 4) Skal forhindre, at aktiver flyttes til udlandet (kort tid) inden sambeskatningen ophører, hvorefter aktiverne kan afhændes uden dansk beskatning. Ny bestemmelse om hvordan indkomståret skal omlægges ved etablering af koncernforbindelse mellem selskaber, der ikke har samme indkomstår. Forslagets § 1, nr. 6 Der viste sig behov for at fastsætte regler, når det er obligatorisk, at indkomståret skal omlægges.
Side 3 Ændring Bestemmelse(r) i L 121 Baggrund Sambeskatningsreglerne er nu opdelt på fire beste mmelser; § 31 om national sambeskatning, § 31 A om international sambeskatning, § 31 B om bemyndigelser til Ligningsrådet og § 31 C om definitionen af koncernforbundne selskaber. Forslagets § 1, nr. 16 + konsekvensændringer Formålet er at forbedre overskueligheden. I L 153 indgik indkomsten i sambeskattede selskaber kun i sambeskatningsindkomsten i forhold til koncernens ejerandel. I L 121 indgår indkomsten i et koncernforbundet selskab fuldt ud, selv om koncernen ikke ejer selskabet fuldt ud. Forslagets § 1, nr. 16 (§ 31, stk. 2 og 3) Giver en betydelig forenkling af både reglerne om indkomstopgørelsen, fremførsel af underskud og genbeskatningsreglerne. (Derved er der også sket justeringer af disse regler) Der er fastsat særlige regler om indkomstopgørelsen, når der kun er koncernforbindelse en del af indkomståret  – særligt mht. adgangen til at foretage skattemæssige afskrivninger. Forslagets § 1, nr. 16 (§ 31, stk. 3) Præciserer hvordan ”delårsindkomsten” skal opgøres. Mht. til afskrivninger er der fastsat regler for bedst muligt at henføre afskrivningerne til den periode, som de vedrører. I L 153 hæftede alle sambeskattede selskaber solidarisk for skatten af sambeskatningsindkomsten. Hæftelsen er modificeret, således at kun administrationsselskabet – og i den internationale sambeskatning det ultimative moderselskab - hæfter (solidarisk) for hele skatten, mens hvert enkelt sambeskattet selskab kun hæfter for sin del af skatten. Til gengæld er det ikke valgfrit hvilket selskab, der udpeges til administrationsselskab. Forslagets § 1, nr. 16 (§ 31, stk. 4 og § 31 A, stk. 4) + konsekvensrettelser Det vurderes, at formålet med en generel solidarisk hæftelse ikke står mål med ulempen i form af usikkerhed om den økonomiske påvirkning af de sambeskattede selskaber set i sammenhæng med den foreslåede koncerndefinition og obligatorisk nationale sambeskatning. Når hæftelsen først og fremmest påhviler administrationsselskabet, bør administrationsselskabet være det øverste danske selskab, der deltager i sambeskatningen.
Side 4 Ændring Bestemmelse(r) i L 121 Baggrund Fradrag for koncernbidrag efter udenlandske regler foretages tilsvarende af udenlandske sambeskattede selskaber ved den danske indkomstopgørelse, såfremt koncernbidraget ligeledes medregnes ved den danske indkomstopgørelse af et selskab, som er sambeskattet med førstnævnte selskab. Forslagets § 1, nr. 16 (§ 31 A, stk. 2) Derved vil det fortsat være fordelagtigt at anvende udenlandske regler om koncernbidrag for koncerner, der er undergivet international sambeskatning i Danmark. Bindingsperioden ændres ikke, hvis et moderselskab erhverves af et nystiftet selskab. Ved fusion mellem selskaber, som er ultimative moderselskaber i hver sin koncern, anses international sambeskatning for valgt, hvis den koncern med den største konsoliderede egenkapital, har valgt international sambeskatning. Forslagets § 1, nr. 16 (§ 31 A, stk. 3) Det vurderes urimeligt, hvis der skal påbegyndes en ny bindingsperiode ved skattefri aktieombytning. Ved fusion bliver den ”største” koncerns bindingsperiode styrende. Det vurderes mere rimeligt end at lade moderselskabet med den længste bindingsperiode være styrende. Den udskudte beskatning ved udnyttelse af underskud i udlandet skal indregnes separat som en udskudt skatteforpligtelse i administrationsselskabets årsregnskab. Forslagets § 1, nr. 16 (§ 31 A, stk. 4) Reglen skal ses i sammenhæng med lempelsen af hæftelsesreglerne. Reglen indebærer, at den udskudte skatteforpligtelse – som består i genbeskatningspligten – skal fremgå af administrationsselskabets årsregnskab. Dermed bliver det vanskeligere at tømme selskabet for værdier, selvom der udestår en skatteforpligtelse.
Side 5 Ændring Bestemmelse(r) i L 121 Baggrund Ny bestemmelse om, at Ligningsrådet kan afbryde international sambeskatning, hvis der ikke fremlægges tilstrækkelige oplysninger. Forslagets § 1, nr. 16 (§ 31 B, stk. 3) Der er behov for at kunne sanktionere, hvis en koncern undlader at give tilstrækkelige oplysninger om udenlandske selskaber. De gældende regler giver også mulighed for at inddrage tilladelse til international sambeskatning, hvis en koncern ikke overholder de fastsatte oplysningskrav vedrørende udenlandske datterselskaber. Definitionen af koncernbundne selskaber er ændret, således at definitionen nu svarer til de selskaber, der skal medtages i koncernregnskabet efter de regnskabsretlige regler. Forslagets § 1, nr. 16 (§ 31 C) Derved opnås bl.a. den fordel, at sambeskatningen omfatter selskaber, der i forvejen skal udveksle oplysninger af hensyn til regnskabskonsolideringen. Præcisering af virkningstidspunkt for overgang mellem forskellige skattepligtsbestemmelser i fondsbeskatningsloven. Forslagets § 5, nr. 1 Sikrer, at der ikke i sådanne tilfælde skal udarbejdes indkomstopgørelser midt i indkomståret. Ændret henvisning til selskabsskattelovens regler om lempelse for udenlandsk skat ved beskatning af udbytte Forslagets § 5, nr. 2 Manglende konsekvensrettelse som følge af, at der ved lov nr. lov nr. 1375 af 20. december 2004 blev indsat nyt stk. i selskabsskattelovens § 17 Der indføres mulighed for at videreføre underskud fra tidligere indkomstår i det modtagende selskab efter en skattefri fusion m.v. er uafhængig af, om der er tale om en fusion mellem et sambeskattet moder- og datterselskab eller om der er tale om en fusion mellem andre sambeskattede selskaber i koncernen. Forslagets § 6 Derved stilles de sambeskattede selskaber ikke dårligere, end hvis fusionen var undladt og sambeskatningen var fortsat.
Side 6 Ændring Bestemmelse(r) i L 121 Baggrund Rederier, som er sambeskattede, kan undlade at træffe samme valg mht. tonnagebeskatning eller ej, når de ikke har fælles ledelse eller driftsorganisation, og de ikke driver virksomhed inden for beslægtede forretningsområder. Forslagets § 11, nr. 2 En sådan bestemmelse gælder i dag for så vidt angår rederier, som ikke er sambeskattede. Udvidelsen af undtagelsen skal ses i sammenhæng med, at den nationale sambeskatning med dette forslag gøres obligatorisk. Med ændringen bliver muligheden for at træffe forskelligt valg opretholdt, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt. Aktiver og passiver knyttet til et fast driftssted i udlandet anses for afstået ved virksomhedsomdannelsen, selv om virksomheden i det faste driftssted inddrages under international sambeskatning ved omdannelsen. Forslagets § 12, nr. 2 Ændringen skal forhindre, at en person undgår dansk beskatning af aktiver og passiver tilknyttet et udenlandsk faste driftssted ved at omdanne virksomheden til et selskab, der vælger international sambeskatning det første indkomstår efter omdannelsen og herefter lader selskabet udtræde af sambeskatningen. Der vil alt andet lige ikke være underskud at genbeskatte ved ophøret af international sambeskatning, og aktiver og passiver vil herefter kunne afhændes uden dansk beskatning. Mulighed for at en koncern kan vælge at anvende de foreslåede regler for indkomståret 2005, selv om reglerne i henhold til den almindelige ikrafttrædelsesbestemmelse for enkelte af koncernens selskaber først skal gælde for indkomståret 2006. Forslagets § 14, stk. 4 Der ses ingen grund til at afskære at sambeskatning efter de foreslåede regler kan fremrykkes et år. Det bemærkes, at den omvendte mulighed - at udskyde anvendelsen af de foreslåede regler et år  – ikke er til stede i disse tilfælde.
Side 7 Ændring Bestemmelse(r) i L 121 Baggrund Ved opgørelsen af genbeskatningsbeløbene for selskaber, der ikke vælger international sambeskatning, er det præciseret, at underskud ikke kan fremføres ved indkomstopgørelsen i udenlandske datterselskaber. Endvidere opgøres indkomsten pr. selskab og ikke pr. land, som foreslået i L 153. Forslagets § 14, stk. 8 Ved at undlade fremførsel af underskud opnås, at de ældste underskud – ligesom efter gældende regler – genbeskattes først. I forbindelse med høringen er det blevet påpeget, at det (fortrinsvis) vil være en skærpelse i forhold til de gældende genbeskatningsregler, hvis indkomsten opgøres pr. land. Det er derfor fundet rigtigst, at indkomsten opgøres pr. selskab ved genbeskatning efter overgangsreglen.   Ophører et fast driftssteds skattepligt som følge af indførelsen af et territorialprincip, anses aktiver og passiver, der er overført internt i et selskab fra Danmark til et fast driftssted, for solgt til handelsværdien på tidspunktet for skattepligtens ophør, medmindre aktiverne og passiverne var tilknyttet det faste driftssted inden 2. marts 2005 (datoen for fremsættelsen af L 121). Forslagets § 14, stk. 10 Indførelse af en værnsregel, der skal forhindre, at et selskab undgår dansk beskatning ved at flytte aktiver og passiver til et fast driftssted i udlandet, inden de foreslåede regler træder i kraft for det pågældende selskab. Koncerner, der vælger at fortsætte med international sambeskatning kan undlade at anvende den foreslåede henstandsordning for skatten vedrørende nye udenlandske datterselskaber, der inddrages under sambeskatningen. Forslagets § 14, stk. 12 Foreslået i høringssvar. Der ses ingen grund til at tvinge koncerner til at bruge henstandsordningen.