Skatteministeriet
J.nr. 2005-411-0042
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
L 121- Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove
(Nedsættelse af selskabsskatten og globalpulje -princip i sambeskatningen).
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på henvendelse af 25. maj 2005 fra Forenin-
gen af Statsautoriserede Revisorer.
Kristian Jensen
/ Ivar Nordland
FSR: Skatteministeriets generelle bemærkninger til selskabsskattelovens § 31, stk. 6,
og § 31 A, stk. 6 sammenholdt med besvarelsen af spørgsmål 69, 127 og 136 fra Folk e-
tingets Skatteudvalg giver FSR anledning til yderligere spørgsmål.
FSR forstår Skatteministeriets ovenfor omtalte tilkendegivelser således, at der autom a-
tisk opstår for dringer mellem koncernselskaberne, når administrationsselskabet (rett i-
digt) betaler skatterne for øvrige danske koncernselskaber. Herved får evt. underskud s-
selskaber tilgodehavender på administrationsselskabet i det omfang underskuddene u d-
nyttes, og administrationsselskabet får tilgodehavender på koncernens overskudsgive n-
de selskaber. Disse fordringer skal efter Skatteministeriets opfattelse forrentes afhængig
af fordringernes konkrete vilkår.
Det er endvidere Skatteministeriets opfattelse, at de ovenfor nævnte fordringer som h o-
vedregel alene ophører ved betaling eller eftergivelse.
Ovenstående bedes bekræftet.
Kommentar: Det kan bekræftes.
FSR: Det kan forekomme at nogle typisk 100% ejede koncerner vælger det princip, at
de ovenfor omtalte fordringer ikke påtages og derfor ikke bogføres, men straks efterg i-
ves, med de skattemæssige konsekvenser dette har i form af skattefrit udbytte he n-
holdsvis skattepligtigt tilskud. Er dette princip valgt, bør det være muligt for koncernen,
hvis det ønskes, at evt. efte rfølgende ændringer i de oprindelige fordringer eksempelvis
som følge af ansættelsesændringer kan håndteres på samme måde som de oprindelige
fordringer, i stedet for at skattemyndighederne gennemtvinger en forrentning af de for-
dringer, der er resultatet af ansæ ttelsesændringerne.
Dette bedes ligeledes bekræftet.
Kommentar: Det skal bemærkes, at de omtalte fordringer opstår – og derfor skal bog-
føres. De kan herefter eftergives, hvis den ikke selskabsretligt strider mod regler, der
skal beskytte kreditorerne og/eller eventuelle minoritetsaktionærer. Fordringerne tilh ø-
rende datterselskaber kan kun opgives, hvis de selskabsretlige betingelser for udlodning
af udbytter er opfyldte. Eftergives fordringerne vil dette have skattemæssige kons e-
kvenser i form af udbytte (eller tilskud, hvis der er tale om eftergivelse af fordringer til-
hørende moderse lskabet).
Ellers kan det bekræftes, at efterfølgende ansættelsesændringer kan resultere i, at de o
p-
rindelige skattemæssige konsekvenser i form af udbytte eller tilskud s kal justeres. Ef-
tergivelser af fordringer kan fortsat kun ske, i det omfang de selskabsretlige betingelser
er opfyldte på tidspunktet for ansættelsesændringen.
FSR: For en ordens skyld bemærkes endvidere vedrørende formuleringen af de ove n-
for omtalte lovbestemmelser, at det forekommer uhensigtsmæssigt, at der alene er ang i-
vet en præcis betalingsfrist i selskabsskattelovens § 31, stk. 6 første punktum, medens
dette ikke er tilfældet i andet punktum. Det forekommer ligeledes uhensigtsmæssigt, at
der i første punktum i samme bestemmelse alene anvendes betegnelsen ”selskaber”
medens der i andet punktum anvendes betegnelsen ”selskaber og faste driftssteder”.
Kommentar: Det ses ikke at være nødvendigt at præcisere betalingsfristerne i § 31, stk. 6,
2. pkt. Betalingsfristerne følger de almindelige frister for betaling af henholdsvis ordinær
acontoskat, jf. selskabsskattelovens § 29 A, og for rettidig skattebetaling, jf. selskabsskatte-
lovens § 30.
Det fremgår af sammenhængen mellem § 31, stk. 6, 1. pkt., og § 31, stk. 6, 2. pkt., at admi-
nistrationsselskabet skal forpligte sig til betaling til underskudsselskabet – uanset om under-
skuddet udnyttes i et dansk selskab eller i et udenlandsk selskabs faste driftssted i Danmark.
Det vurderes derfor ikke at være nødvendig t at præcisere dette i et ændringsforslag.