Skatteministeriet
J. nr. 99/05-0056-00030
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
L 120 - Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelseslo-
ven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og do-
kumentationspligten vedrørende transfer pricing).
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 3, 4, 5, 7, 8, 16 og 17
af 3. marts 2005.
Kristian Jensen
/ Jesper Wang-Holm
Spørgsmål 3:
”Ifølge Skatteministeriets hjemmeside er der i 2003 og 2004 godkendt trans-
ferpricing-ændringer i følgende sager:
• 2003: 36 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 218 mio. kr.
• 2004: 59 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 488 mio. kr.
Der har således været en stigning i antallet af godkendte forhøjelser på 64 pct.
og en stigning i antallet af forhøjelser med 124 pct. Vil ministeren oplyse de
tilsvarende tal for 2001 og 2002?”
Svar:
Som det bl.a. fremgår af skatteministerens svar af 3. december 2003 (Alm. del –
bilag 138) på spørgsmål 35 af 29. oktober 2 003 (Alm. del – bilag 53) har Told-
og Skattestyrelsens transfer pricing kontor for perioden 2001-2002 godkendt 50
indkomstforhøjelser til et samlet beløb på 655 mio. kr.
2
Spørgsmål 4:
”Ifølge Skatteministeriets hjemmeside er der i 2003 og 2004 godkendt trans-
ferpricing-ændringer i følgende sager:
• 2003: 36 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 218 mio. kr.
• 2004: 59 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 488 mio. kr.
Vil ministeren oplyse, hvor mange af disse sager, der er afsluttet med en afgø-
relse fra den skatteansættende myndighed, og hvor mange af disse afgørelser,
der er på klaget til Landsskatteretten?”
Svar:
Der er ikke i 2003–2004 blevet foretaget en central registrering af, hvor mange
af de ovennævnte godkendte sager, der afsluttes med en afgørelse fra de skatte-
ansættende myndigheder, og hvor mange af disse afgørelser, der påklages til
Landskatteretten.
Det kan dog oplyses, at langt størstedelen af de godkendte sager fører til en af-
sluttende afgørelse fra de skatteansættende myndigheder. For så vidt angår a n-
tallet af indbragte sager for Landsskatteretten kan jeg oplyse, at der vil blive
rettet henvendelse til Landsskatteretten med henblik på en afklaring af dette
spørgsmål, og at svaret vil blive fremsendt efterfølgende.
3
Spørgsmål 5:
”Ifølge Skatteministeriets hjemmeside er der i 2003 og 2004 godkendt trans-
ferpricing-ændringer i følgende sager:
• 2003: 36 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 218 mio. kr.
• 2004: 59 godkendte forhøjelser med samlet forhøjelse på 48 8 mio. kr.
Vil ministeren oplyse, hvor mange af disse sager (med samlet forhøjelse), der er
gennemført af Told- og Skattestyrelsen, Selskabsrevisionen, af Told- og Skatte-
regioner, der foretager selskabsligning, af kommunale ligningsmyndigheder og
af skattecentre o.l. (samarbejder mellem flere kommunale skattemyndigheder)?”
Svar:
De ønskede oplysninger er indsat i tabellen nedenfor. Det bemærkes, at det ikke
har været muligt at skelne mellem henholdsvis kommunale ligningsmyndighe-
der og samarbejder mellem flere kommunale skattemyndigheder.
År
Skatteansættende myndighed
Antal for-
højelser
Forhøjelser i
beløb (mio. kr.)
2003
Kommuner samt kommunale skatte-
samarbejder
34
209
Told- og Skatteregioner
1
1
ToldSkat, Selskabsrevisionen
1
8
I alt
36
218
2004
Kommuner samt kommunale skatte-
samarbejder
45
344
Told- og Skatteregioner
3
24
ToldSkat, Selskabsrevisionen
11
120
I alt
59
488
4
Spørgsmål 7:
”Hvorledes tænkes skatterevisionen af de største selskabers transferpricing-sager
organiseret i fremtiden?”
Spørgsmål 8:
”Hvorledes tænkes ToldSkats Selskabsrevision, der jo er skatteansættende myn-
dighed for de største koncerner med transferpricing-problemer, styrket i de
kommende år?”
Svar:
Nedenfor følger mit samlede svar på spørgsmål 7 og spørgsmål 8.
Et af elementerne i regeringens 8-punkts-plan, som blev fremlagt for Folketinget
i efteråret 2003, var etableringen af 8 -10 særlige TP-ligningscentre, som skulle
forestå ligningen af de store selskaber med omfattende udenlandske transakti o-
ner i stedet for hos 61 forskellige ligningsmyndigheder (pr. 1. januar 2005). Dog
således at de største selskaber, som hidtil, fortsat ville blive lignet hos ToldSkats
Selskabsrevision.
I overensstemmelse hermed er der med virkning fra 1. januar 2005 etableret 10
særlige TP-ligningscentre, som overtager ligningen af de vigtigste TP
-
selskaber.
ToldSkat, Selskabsrevisionens selskaber beholdes dog af Selskabsrevisionen.
Etableringen af TP-ligningscentrene er udtryk for en koncentrering af den TP-
ligningsmæssige opgave og vil give en mere effektiv kontrol af de største og
vanskeligste transfer pricing sager.
Som bekendt er hele den fremtidige struktur i den statslige told
-
og skattefor-
valtning for øjeblikket under overvejelse. Det er mit ønske, at den fremtidige
struktur fra starten af bliver så optimal som muligt med henblik på varetagelsen
af de mange og forskellige opgaver, som den nye told- og skatteforvaltning skal
stå for.
Der er derfor oprettet en Fusionsorganisation – med deltagelse af såvel komm u-
nale som statslige medarbejdere – som bl.a. skal give et bud på den fremtidige
organisering af opgavevaretagelsen. Jeg er overbevist om, at der vil blive afsat
de fornødne ressourcer til kontrollen af de store selskaber og koncerner, og i
særdeleshed til dem, som har transfer pricing-transaktioner. Tilsvarende er jeg
overbevist om, at fordelene ved etableringen af de særlige TP-ligningscentre
ikke vil blive reduceret i den nye skattestruktur.
5
Spørgsmål 16:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i ressourceforbrug, kontrolomfang og
samlede ansættelsesforhøjelser på TP -området?”
Svar:
For så vidt angår udviklingen i ressourceforbrug på transfer pricing området kan
jeg oplyse, at der ikke har været foretaget særskilte registreringer af ressource-
forbrug på enkelte revisio nsområder (herunder transfer pricing) hos de skattea n-
sættende myndigheder. Det er derfor ikke muligt, at oplyse om udviklingen i
ressourceforbrug.
Vedrørende udviklingen i kontrolomfang på TP -området kan jeg oplyse om u d-
viklingen i antallet af tilfælde, hvor de skatteansættende myndigheder har givet
meddelelse (advisering) til Told- og Skattestyrelsens transfer pricing kontor om
opstart af nye transfer pricing kontroller. Udviklingen i antallet af adviseringer
siden 2001 har været følgende: 2001 (111 adviseringer), 2002 (109 adviserin-
ger), 2003 (114 adviseringer), 2004 (143 adviseringer).
For så vidt angår de samlede ansættelsesforhøjelser på transfer pricing området
kan jeg henvise til spørgsmål 3 og besvarelsen af dette spørgsmål ove nfor.
6
Spørgsmål 17:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i ressourceforbrug, kontrolomfang og
samlede ansættelsesforhøjelser i Selskabsrevisionen?”
Svar:
ToldSkat, Selskabsrevisionen har til brug for besvarelsen oplyst følgende.
Ressourceforbrug i Selskabsrevisionen
Ressourceforbrug i årsværk de seneste fem år har udgjort:
2000
2001
2002
2003
2004
115
122,2
116,8
116,8
118,8
Det bemærkes at tallene er opgjort ultimo de pågældende år, og at ressourcen
også omfatter ressourcer til kontrol af pen sionsafkastbeskatning. I 2003 havde
Selskabsrevisionen desuden 25, og i 2004 desuden 23, årsværk fra ToldSkat -
områderne tilknyttet.
Kontrolomfang i Selskabsrevisionen
Antal kontroller de seneste fem år er opgjort til:
2000
2001
2002
2003
2004
Ligningsmæssig
gennemgang
330
266
292
387
411
Partiel revision
79
72
92
109
114
Revision
29
44
27
26
42
I alt
438
382
411
522
567
Samlede ansættelsesændringer i Selskabsrevisionen
Ansættelsesændringer i mia. kr. de seneste fem år har udgjort:
2000
2001
2002
2003
2004
Forhøjelser
1.174
1.776
3.248
4.491
5.994
Nedsættelser
1.038
0.714
1.782
3.722
3.502
I alt
2.212
2.490
5.030
8.214
9.495