Side 1 Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0046   Den Til Folketingets Skatteudvalg L   120 - Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spø rgsmål nr.  41 af 25. april 2005. Kristian Jensen /  Margrete Kiil
Side 2 Spørgsmål 41:  Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af spørgsmål nr. 14 og 15 bekræfte, at i en række af de lande, Danmark normalt sammenligner sig med, skal selskaber, der overtræder kravene til TP-dokumentation, eller som får reguleret den skattepligtige indkomst som følge af korrektion af koncerninterne afregningsforhold, betale et skattetillæg, der typisk beregnes som fra 10 pct. – 50 pct. af den merskat, som skattemyndighedernes regulering medfører? Svar:  Med vedtagelsen af nærværende forslag vil der i Danmark være særlige regler om bøder for manglende eller mangelfuld dokumentation. Det forventede bødeniveau er beskrevet i svaret på spørgsmål 14. Hvis der sker en forhøjelse af indkomsten, fordi armslængde princippet ikke er opfyldt –  den  situation,  hvor  der  i  forhold  til  manglende  eller  mangelfuld  dokumentation, udløses et tillæg på 10 pct. af indkomstforhøjelsen  – vil dette tillige efter de generelle regler i skattekontrolloven om bøder m.v. ved afgivelse af  urigtige eller vildledende oplysninger kunne udløse en bøde på 2 gange de unddragne skatter (2 00 pct.) ved forsætlige overtrædelser og en bøde på 1 gang de unddragne skatter (100 pct.) ved grov uagtsomhed. I forhold til de såkaldt gamle EU -medlemslande er det kun Tyskland og Frankrig, der har særlige strafregler knyttet til dokumentation. Efter de tyske regler kan der blive tale om en bøde for manglende eller mangelfuld dokumentation. Bøde er opbygget som en minimumsbøde på 5.000 euro + 5  – 10 pct. af indkomstforhøjelsen, hvor en sådan foretages. Derudover har landene generelle regler om bødestraf, som også finder anvendelse, hvor en indkomstforhøjelse skyldes en manglende overholdelse af armslængde princippet, som kan tilskrives den skattepligtige som værende forsætlig eller groft uagtsomt. Taget under ét går bødestørrelsen fra 10 pct. til 150 p  ct. af den unddragne skat.