Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0046    Den Til Folketingets Skatteudvalg L   120 - Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing). Hermed  fremsendes  i  5  eksemplarer  svar  på   henvendelse  af  18.  april  2005  fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (L 120 – bilag 5). Kristian Jensen /  Ivar Nordland
Side 2 Foreningen    af    Statsautoriserede    Revisorer    (FSR)   har    fremsat    en    række bemærkninger til lovforslaget. 1. Beskrivelse af gældende ret   Det er FSR’s opfattelse, at beskrivelsen af gældende ret ikke er korrekt, idet det efter FSR’s opfattelse er tilstrækkeligt at beskrive, hvordan priser og vilkår for kontrollerede transaktioner er fastsat, når der ikke foreligger lignende transaktioner med uafhængige parter. Kommentar: Beskrivelsen af gældende ret bygger til dels på lovbemærkningerne til skattekontrollovens § 3 B (L 84  fra folketingssamlingen 1997-98). Det er her anført, at virksomheden som et minimum skal redegøre for, hvorledes priser og vilkår rent faktisk er fastsat, og at det derudover er op til den skattepligtige at vurdere hvilken yderligere dokumentation, der er nødvendig. Men   det   fremgår   også,   at   denne   vurdering   skal   ske   under   hensyntagen   til,   at skattemyndighederne ved ligningen vil anvende principperne i OECD’s retningslinjer, og lovbemærkningerne indeholder fra disse retningslinjer bl.a. en gengivelse af omtalen af sammenlignelighedsgrundlag og sammenlignelighedstest. På den baggrund er det opfattelsen, at der i nærværende lovforslag er tale om en korrekt gengivelse af gældende ret, når det angives, a t dokumentationspligten kræver mere end en ren og skær gengivelse af, hvorledes priser og vilkår er fastsat. 2. Databaseundersøgelser FSR finder det positivt, at databaseundersøgelser ikke kræves som en obligatorisk del af dokumentationsmaterialet. I forlængelse heraf anføres, at databaseundersøgelser  kun bør  kræves  i  særlige  tilfælde,  kun  hvor  der  er  en  begrundet  formodning  for,  at armslængde  princippet  ikke  er  overholdt,  og  kun  hvor  en  databaseundersøgelse   konkret vurderes at være særlig relevant.   Derudover anfører FSR, at det tidsmæssige aspekt ved udarbejdelse og vurdering af dokumentationen    bør    inddrages,    herunder    at    der    bør    indgå    et    hensyn    til forretningsmæssig kontinuitet. Efter  FSR’s  opfattelse  er  det  ikke  blot  et  spørgsmål  om  at  præcisere  k ravene  til sammenlignelighedsanalyser i lovforslaget, men i lige så høj grad et spørgsmål om at konkretisere en realistisk målsætning for både en eventuel sammenlignelighedsanalyse og andre oplysninger.   
Side 3 Man er fra FSR’s side ikke enig i, at der skulle eller burde være adgang til at anfægte en virksomheds     dokumentation     alene     som     følge     af     et     manglende     eksternt sammenlignelighedsgrundlag. Endelig ønskes bekræftet, at OECD’s retningslinjer om transfer pricing er grundlag for de danske regler om dokumentation. Kommentar: Den dokumentation, der skal udarbejdes, skal kunne danne grundlag for en   vurdering   af,   om   priser   og   vilkår   for   kontrollerede   transaktioner   opfylder armslængde princippet. Den overordnede målsætning for indholdet af den skriftlige dokumentation følger dermed af selve lovteksten. Heri indgår også, at dokumentationen nødvendigvis bør indeholde en eller anden form for sammenligning - hvordan ellers godtgøre at armslængde princippet er opfyldt. Ved nærværende lovforslag foreslås det, at told - og skatteforvaltningen skal fastsætte regler for det nærmere indhold af den skriftlige dokumentation. Endvidere følger det klart af lovbemærkningerne, at den overordnede ramme for denne regelfastsættelse er OECD’s  retningslinjer.  Gennem  denne  regelfastsættelse  vil  der  ske  en  nærmere konkretisering  af  hvilke  krav,  der  skal  være  opfyldt  og  der  må  forventes  opstillet retningslinier for, hvilke oplysninger det derudover – afhængig af de konkrete forhold – vil   kunne   være   relevant   at   medtage   for   at   udarbejde   en   god   dokumentation. Anvendelsen af sammenlignelighedsanalyser vil komme til at indgå i de nye regler, jf. at dette element indgår i OECD’s retningslinjer. Det tidsmæssige aspekt i forhold til udarbejdelse og vurdering af dokumentationen vil endvidere være et element, som det kan være relevant at inddrage i regelfastsættelsen. Endelig skal bemærkes, at brugen af databaseundersøgelser helt klart vil skulle indgå i de regler, der skal fastsættes. I modsætning til andre dele af dokumentationen foreslås det for databaseundersøgelser udtrykkeligt lovfastsat, at sådanne undersøgelser i givet fald  kun skal udarbejdes på anmodning. Heri ligger et klart signal om, at krav om databaseundersøgelser  ikke  skal  være  rutine.  Det  må  i  det  enkelte tilfælde konkret vurderes, om en databaseundersøgelse vil kunne have en relevans. 3. Retningslinier for TP-dokumentation bør afventes FSR  ønsker  oplyst,  hvornår  de  nye  regler,  som  told -  og  skatteforvaltningen  skal udarbejde,   forventes   at   foreligge.   Samtidig   anbefales,   at   eksterne   inddrages   i udarbejdelsen gennem en høringsproces.
Side 4 Efter FSR’s opfattelse bør den nye vejledning foreligge før loven håndhæves i praksis. I forlængelse   heraf  foreslås,  at  ikrafttrædelsestidspunktet  for  bødebestemmelserne udskydes.   Kommentar: Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at sige noget om, hvornår der foreligger et sæt endelige regler godkendt af Ligningsrådet. Arbejdet forventes at gå i gang, når lovforslaget er vedtaget, og det vil så være op til Told  - og Skattestyrelsen at tilrettelægge arbejdsgangen.   Lovforslaget  indeholder  forskellige  elementer,  hvor  nogle  f.eks.  udvidelsen  med indenlandske transaktioner og undtagelsen for små og mellemstore virksomheder, for så vidt angår dokumentationspligten, vil få virkning for indkomstår, der påb egyndes den  1.  januar  2005  eller  senere.  Derimod  vil  de  regler,  der  fastsættes  af  told-  og skatteforvaltningen med Ligningsrådets godkendelse, ikke blive tillagt virkning tilbage til den 1. januar 2005, men vil alene få fremadrettet virkning. Fra hvornår d  e nye regler for indholdet af den skriftlige dokumentation skal efterleves, vil således afhænge af, hvornår de er på plads. For  så  vidt  angår  den  foreslåede  bødebestemmelse  for  afgivelse  af  urigtige  eller vildledende oplysninger med hensyn til betingelsen for anvendelse af undtagelsesreglen for små og mellemstore virksomheder, følger denne meget naturligt virkningstidspunktet for selve reglens indførelse. Bødebestemmelsen for manglende eller mangelfuld dokumentation er knyttet op på de nye  regler,  der  skal  fastsættes  af  told-  og  skatteforvaltningen.  Der  vil  således  ikke kunne  blive  tale  om  at  pålægge  bøder,  før  disse  nye  regler  er  på  plads  og  skal efterleves.    4. Fritagelse for mindre virksomheder Under henvisning til at undtagelsen vedrørende mindre virksomheder ikke omfatter virksomheden som sådan, men virksomheder, der indgår i mindre koncerner, foreslår FSR at denne grænse suppleres med en generel minimumsgrænse, således at der ikke er krav om fuld transfer pricing dokumentation, hvis de kontrollerede transaktioner for de omfattede skattepligtige virksomheder ikke overstiger denne grænse. Endvidere er det FSR’s opfattelse, at vurderingen af, om man opfylder grænserne for at være    en    mindre    virksomhed,    bør    foregå    således,    at    man    er   fritaget,   hvis størrelseskriteriet ikke er overskredet i året før selvangivelsesåret.  
Side 5 Kommentar:    Afgrænsningen    af    de    selskaber,    der    fuldt    ud    omfattes    af dokumentationspligten,   og   de   selskaber,   der   alene   undergives   en   begrænset dokumentationspligt, er fastlagt under hensyntagen til, at dokumentationspligten skal sikres,  hvor den er relevant, samtidig med at erhvervslivet ikke skal påføres større administrative    byrder    end    højst    nødvendigt.    Med    relevant    tænkes    på,    at dokumentationspligten så vidt muligt skal omfatte alle de  kontrollerede transaktioner, hvor  det  potentielt  kan  være  relevant  at  kontrollere,  om  transaktionerne  opfylder armslængde princippet. Det er vurderingen, at der ikke med en supplerende minimumsgrænse, som foreslået, opnås sikkerhed for, at alle relevante  kontrollerede transaktioner omfattes af den fulde dokumentationspligt. Bl.a. vil konsekvensen kunne være, at danske datterselskaber af store    udenlandske    koncerner    fritages    for    dokumentationspligten,    selv    om dokumentationen  kan  være  relevant  for  skattemyndighederne  –  dette  uagtet  at  der måske ikke er tale om et stort antal af kontrollerede transaktioner. Den    foreslåede    supplerende    minimumsgrænse   vil   undergrave   reglen   om,   at betingelserne for at være en mindre virksomhed, skal opgøres på konsolideret basis . Konsolideringsreglen   skal   ses   i   sammenhæng   med,   at   meningen   er,   at   danske datterselskaber, der indgår i en multinationale koncern, skal være omfattet af den fulde dokumentationspligt. Dette bør der heller ikke kunne give anledning til problemer, i og med at multinationale koncerner må forventes at have en transfer pricing politik, som også datterselskaberne er dækket ind under.      Endelig er det opfattelsen, at betingelserne for at være en mindre virksomhed bør være opfyldt   for   det   indkomstår,   hvor   den    lempeligere   dokumentationspligt   finder anvendelse. Dette har f.eks. betydning, hvis en mindre virksomhed bliver opkøbt og derefter indgår i en stor koncern. Her vil virksomheden straks udgå af den lempeligere dokumentationspligt og ikke først året efter. 5. Bøder FSR ønsker en tilkendegivelse af det forventede bødeniveau, hvis der afgives ukorrekte oplysninger om, hvorvidt betingelserne for at kunne anses for en mindre virksomhed er opfyldt. For   så   vidt   bøder   for   manglende   eller   mangelfuld   dokumentati on   ønskes   en tilkendegivelse  af,  hvorledes  de  sparede  omkostninger  tænkes  opgjort.  Det  ønskes endvidere  bekræftet,  at  tillægget  på  10  pct.  i  givet  fald  beregnes  af  den  faktiske indkomstforhøjelse og at der i lighed med, hvad der gælder i andre lande, kun vil blive
Side 6 pålagt   bødestraf,   når   virksomheden   efter   en   vis   frist   ikke   indsender   fornøden dokumentation.   Kommentar: Hvilket niveau bøderne vil lande på, vil bero på udspil fra Told  - og Skattestyrelsen   og   anklagemyndigheden,   idet   det   i   sidste   ende   vil   være   op   til domstolene at fastlægge bødeniveauet. Det  skal  bemærkes,  at  såfremt  en  virksomhed  mod  bedrevidende  har  angivet,  at virksomheden henhører under kategorien mindre virksomheder og derfor bevidst ikke har  udarbejdet  nogen  dokumentation,  så  vil  der  end videre  kunne  blive  tale  om  at pålægge bøder efter bødereglen for manglende opfyldelse af dokumentationskravet. Ved  de  sparede  omkostninger  tænkes  på  de  ressourcer,  som  virksomheden  er  fået frigjort   til   andre   formål   ved   at   undlade   at   udarbejde   dokumentatio n   eller   en dokumentation,  der  lever  op  til  kravene.  Hvis  sådanne  opgaver  normalt  varetages internt, vil f.eks. timelønnen for de personer, der skulle have udført opgaven, indgå i de sparede omkostninger. Hvis opgaven normalt ville have været overladt til eksterne, vil f.eks. det beløb, der skulle have været betalt herfor, indgå i de sparede omkostninger.     Det  kan  bekræftes,  at  ved  en  eventuel forhøjelse af minimumsbøden med et beløb svarende til 10 pct. af indkomstforhøjelsen, skal de 10 pct. i givet fald beregnes af den faktiske indkomstforhøjelse. Bortset   fra   eventuelle   databaseundersøgelser,   skal   den   dokumentation,  der  skal udarbejdes, tidsmæssigt foreligge således at den kan udleveres straks skattemyndighederne – efter at selvangivelsen er indsendt – måtte bede herom. Bøder kan pålægges, hvis der herefter ikke udleveres nogen dokumentation eller hvis den udleverede dokumentation er mangelfuld. For så vidt angår databaseundersøgelser, skal skattemyndighederne ved anmodning herom samtidig fastsætte en frist herfor, som skal være på minimum 60 dage. Overholdes den fastsatte frist, vil der ikke kunne blive tale om at pålægge bøder for manglende opfyldelse af dette dokumentationskrav.   6. Forlænget ligningsfrist Efter FSR’s opfattelse er der ikke belæg for at opretholde den forlængede ligningsfrist for ændringer, der initieres af de danske myndigheder. Det bør være tilstrækkeligt, at der  er  en  længere  frist  for  korrektion,  hvis  ændringerne  initieres  af  udenlandske skattemyndigheder.
Side 7 FSR  er  derudover  af  den  opfattelse,  at  den  forlængede  ligningsfrist  under  alle omstændigheder    kun    bør    gælde    for    kontrollerede    transaktioner    omfattet    af dokumentationspligten og som foretages efter lovens ikrafttræden. Endelig bedes det oplyst, i hvilket omfang skattemyndighederne har gjort brug af den forlængede  ligningsfrist  for  indkomstår,  hvor  varslingsfristen  ikke  var  udløbet  på tidspunktet for ikrafttrædelsen af lov nr. 131 af 15. februar 1998.    Kommentar: Den forlængede ligningsfrist er begrundet i, at transfer pricing sager ofte kan   være   særdeles   komplicerede   og   tidskrævende.   Behovet   for   en   forlænget ligningsfrist   vil   typisk   være   større,   hvor   der   er   tale   om   grænseoverskridende transaktioner,  i  og  med  at  der  kan  være  behov  for  udveksling  af  oplysninger  fra udlandet  –  dette  erkendes.  Men  det  er  imidlertid  opfattelse,  at  der  i  forhold  til skattemyndighedernes     mulighed     for     at     foretage     ordinære     skatteansættelser nødvendigvis  må  være  ens  regler,  dvs.  samme  regel  uanset  om  transaktionen  er indenlandsk eller grænseoverskridende. Den  tidsmæssige  afgrænsning  af  de  transaktioner,  der  omfattes  af  den  forlængede ligningsfrist, følger de samme principper, som indgik i  den oprindelige overgangsregel fra indførelse af den forlængede ligningsfrist. Med hensyn til den efterspurgte oplysning om omfang, kan det oplyses, at der ikke er foretaget opgørelser herover. 7. Hidtidige regler i strid med EU-retten Det er FSR’s opfattelse, at der alene bør ske håndhævelse af de nye oplysnings - og dokumentationsregler, således som de indføre s ved nærværende lovforslag. Der bør ikke ske håndhævelse af de hidtidige regler, da disse må anses for at være i strid med EU-retten. Kommentar: Det er vurderingen, at de gældende regler er i overensstemmelse med EU-retten.  Nærværende  lovforslag  har  alene  til  formål  at  fremtidssikre  reglernes overensstemmelse     med     EU-retten.     Der     er     derfor     ikke     grundlag     for,     at skattemyndighederne  skulle  undlade  at  håndhæve  de  eksisterende  oplysnings -  og dokumentationsregler.