Folketingets Boligudvalg Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer høringsnotat og høringssvar ad forslag til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed m.v. (Ind- førelse af mulighed for, at de statslige bygherrer indbetaler bidrag til en selvstændig juridisk person, der har til formål at styrke indsats en for in- novation samt bedre udnyttelse af viden i byggeriet, og indførelse af be- myndigelse til at fastsætte regler for tilrettelæggelse og gennemførelse af byggerier til brug for staten) (L 118) Med venlig hilsen Bendt Bendtsen ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 4. marts 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
Høringsnotat til Boligudvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om statens byggevirksomhed m.v. (Indførelse af mulighed for, at de statslige bygherrer indbetaler bidrag til en selvstændig juridisk person,  der  har  til  formål  a t  styrke  indsatsen  for  innovation  samt bedre  udnyttelse  af  viden  i  byggeriet,  og  indførelse  af  bemyndigelse til at fastsætte regler for tilrettelæggelse og gennemførelse af bygge- rier til brug for staten) (L 118) Lovforslaget  er  en  uændret  genfremsættelse  af  lovforslag  nr.  L  96,  som blev fremsat den 11. november 2004 (Folketingstidende 2004-05, 1. sam- ling, tillæg A, s. 2776). Lovforslaget blev førstebehandlet den 2. decem- ber  2004  og  derefter  henvist  til  Boligudvalget  (Folketingets  Forhandlin- ger, s. 2315). Lovforslaget  har  været  sendt  i  høring  hos  de  organisationer,  ministerier og styrelser, som er nævnt sidst i notatet. Der er modtaget høringssvar fra følgende høringsparter: Banedanmark,  BAT-kartellet,  Boligselskabernes  Landsforening,  Bygge- societetet,   Bygherreforeningen,   Dansk   Byggeri,   Det   Centrale   Handi- capråd,   Erhvervs -   og   Selskabsstyrelsen,   Finansministeriet,   Forsvarets Bygningstjeneste, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Kult  u- rarvsstyrelsen, Ministeriet for Videnskab,  Teknologi og Udvikling, Prak- tiserende  Arkitekters  Råd,  Rigspoliti et,  Rigsrevisionen,  Slots-  og  Ejen- domsstyrelsen,  Statens   Forsknings-  og  Uddannelsesbygninger,  Statens Byggeforskningsinstitut og Tekniq. De primære ændringer i  lovforslaget er for det første, at der indføres en hjemmel til, at de statslige bygherrer frivilligt kan bidrage til et innovati- onsorgan for byggeriet, og for det andet  indførelse af bemyndigelse til at udstede regler for opførelse af statsligt byggeri i f.eks. et offentlig-privat partnerskab  (OPP).  Desuden  foretages  ændringer  i  sammensætningen  af Samordningsudvalget    for    den    Statslige    Ejendomsforvaltning    (SEF- udvalget). Nedenfor gennemgås de dele af høringssvarene, som indeholder bemær k- ninger af politisk karakter. En række bemærkninger af teknisk karakter er ikke medtaget i notatet.
2/4 Høringssvarene er koncentreret om princippet om frivillighed i de statsli- ge bygherrers bidrag til et innovationsorgan og om karakteren af de krav, der skal kunne stilles til statsligt byggeri, som opføres i et offentlig-privat partnerskab. Der har desuden været få kommentarer til bestemme lsen om SEF-udvalgets sammensætning. Generelt Generelt er høringssvarene positive over for indholdet i forslaget. Forsla- get om, at staten kan bidrage til et innovationsorgan, modtages godt. Det bemærkes herunder, at en samling af kræfterne med henblik på at forbe d- re innovationen i byggeriet er gavnlig ikke mindst for de små og melle m- store  virksomheder.  Også  bemyndigelsesbestemmelsen,  der  muliggør,  at ministeren kan udstede regler for opførelse  af byggeri i offentlig-private partnerskaber, modtages positivt. 1. Statslige bidrag til et innovationsorgan Kulturarvstyrelsen  mener,  at  statslige  bidrag  til  innovationsorganet  efter en konkret beslutning bør ske gennem eet samlet bidrag. Kulturarvstyrel- sen  finder,  at  dette  vil  være  mere  hensigtsmæssigt  og  begrænse  admini- stration. Kommentar: Det er vigtigt, at de statslige bidrag til fonden sker på frivi l- lig basis.  Et samlet statsligt bidrag modvirker denne frivillighed. Kommentaren har ikke givet anledning til ændring i lovforslaget. Håndværksrådet og Tekniq    foreslår, at staten forpligtes til at indbetale b i- drag til et innovationsorgan. Kommentar: Som bemærket oven for er det vigtigt, at de statslige bygher- rer  bidrager  til  innovationsarbejdet.  Dette  skal  imidlertid  muliggøres  på lige fod med andre (private) virksomheder, hvorfor det skal ske gennem frivillige bidrag. Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. 2.  SEF-udvalgets sammensætning Statens  Byggeforskningsinstitut  foreslår,  at  socialminister en  kan  udpege medlemmer af SEF-udvalget. Kommentar: Økonomi- og erhvervsministeren og finansministeren udpe- ger ifølge loven medlemmerne til SEF-udvalget.  Ifølge bemærkningerne til lovforslaget udpeges et eller flere medlemmer efter indstilling fra So- cialministeriet. Det findes på denne baggrund ikke nødvendigt, at socia l- ministeren udpeger medlemmer til SEF-udvalget.
3/4 Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Statens Byggeforskningsinstitut ønsker at deltage i SEF-udvalget. Kommentar:  Det  findes  formålstjenstligt,  at  Statens  Byggeforskningsi n- stitut deltager i SEF-udvalget. Bestemmelsens  formulering  er  ændret  således,  at  Statens  Byggefors k- ningsinstitut vil kunne deltage i udvalget. 3. Bemyndigelse til at fastsætte regler for opførelse, om- og tilbygning af  bygninger  til  brug  for  staten,  f.eks.  som  led  i  et  offentlig-privat partnerskab (OPP) BAT-kartellet ser  gerne,  at der stilles flere krav til OPP byggerierne end de, der lægges op til i bemærkningerne til lovforslaget. Det gælder navn- lig krav om totaløkonomisk tankegang og arbejdsmiljøhensyn. Kommentar: Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til at fastsætte reg- ler af byggepolitisk karakter. De krav, der er nævnt i bemærkningerne, er eksempler på krav, der findes relevante at st ille til statslige OPP byggeri- er. Totaløkonomisk tankegang, dvs. at der ikke alene ses på anlægsudgi f- terne  men  på  projektets  samlede  udgifter  i  anlægs -  og  driftsperioden,  er allerede en del af selve OPP konstruktionen, og arbejdsmiljøkrav vil være gældende generelt på byggepladserne. Særlige krav herom i OPP proje k- ter findes derfor ikke relevante. Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Forsvarets Bygningstjeneste mener, at OPP byggerier skal defineres som rene  private  byggerier  med  den  konsekvens,  at  staten  ikke  skal  regulere opførelsen af sådanne byggeprojekter. Alternativt mener Forsvarets By g- ningstjeneste,  at  samtlige  krav,  der  stilles  til  statslige  byggerier,  tillige skal gælde for byggerier opført i et OPP. Kommentar: Formålet med lovforslaget er at sikre, at der gælder ens by g- gepolitiske  krav  til  samtlige  byggerier,  der  opføres  til  brug  for  staten. Dette gælder, hvad enten staten selv lader byggeriet opføre eller lader an- dre opføre byggeriet for sig, med henblik på at stat en lejer sig ind for se- nere at overtage bygningen. Derfor skabes der med forslaget en bemyndi- gelse  til  at  fastsætte  regler  for  byggerier,  der  opføres  f.eks.  som  led  i  et OPP. Dog findes det ikke relevant at fastsætte regler om forhold, der na- turligt  indgår   i  et  OPP,  f.eks.  regler  om  totaløkonomi,  ligesom  der  kan gøre sig særlige forhold gældende som bevirker, at den almindelige regu- lering af statsligt byggeri ikke findes egnet i OPP byggerier. Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
4/4 Slots- og Ejendomsstyrelsen ser gerne, at det i et OPP samarbejde er den statslige (og ikke den private) parts pligt at sikre, at regler udstedt i med- før af bemyndigelsen efterkommes. Slots- og Ejendomsstyrelsen foreslår, at  disse  hensyn  varetages  gennem  kontraktreguleringen  med  den  private part  (i  modsætning  til  gennem  udstedelsen  af  regler  for  de  private  aktø- rer). Forslaget er imødekommet, og det er præciseret, at den offentlige part har pligten  til  at  sikre  overholdelsen  af  de  regler,  der  udstedes  i  medfør  af bemyndigelsen. Slots-  og  Ejendomsstyrelsen  foreslår  endvidere,  at  finansministeren  b e- myndiges til at fastsætte regler for byggerier, der opføres til brug for sta- ten, på det område, hvor finansministeren har den regeludstedende ko  m- petence i medfør af den gældende statsbyggelov (statsfinansielle og bevil- lingsmæssige forhold). Kommentar:  I  medfør  af  den  eksisterende  statsbyggelov  har  finansmini- steren den regeludstedende kompetence for så vidt angår regler om stat  s- finansielle og bevillingsmæssige forhold ved tilrettelæggelse og gennem- førelse af statens byggevirksomhed. Slots- og Ejendomsstyrelsens forslag til ændring af lovforslaget indebærer, at denne kompetence udstrækkes til også at gælde byggerier, der opføres til brug for staten, f.eks. som  led i et offentlig-privat partnerskab. Forslaget er imødekommet, og der er indsat en bemyndigelsesbestemmel- se for finansministeren. Høringsparter Følgende organisationer er blevet hørt: Byggesocietetet,  Dansk  Center  for  Tilgængelighed,  Det  Centrale  Handi- capråd, Erhvervs - og Selskabsstyrelsen, Fonden Realdania, Foreningen af Rådgivende  Ingeniører,  Kommunernes  Landsforening,  Konkurrencest y- relsen,  Forsvarets  Bygningstjeneste,  Statens  Forsknings-  og  Uddannel- sesbygninger, Rigspolitichefen, Rigsrevisionen, Miljøministeriet, Helsin- gør  Kommune,  Ministeriet  for  Fødevarer,  Landbrug  og  Fiskeri,  Køben- havns Amt, Slots- og Ejendomsstyrelsen, Kulturarvstyrelsen, DSB Ejen- domme,  BaneDanmark,  BAT-kartellet,  Bygherreforeningen  i  Danmark, Praktiserende  Arkitekters  Råd,  DAL/A A,  Dansk  Byggeri,  Boligselska- bernes Landsforening, Byggematerialeindustrien, Konstruktørforeningen, Tekniq,  Byggefagenes  Koorporative  Landssammenslutning,  Håndværk s- rådet,  Finansministeriet,  Indenrigs -  og  Sundhedsministeriet,  Justitsmini- steriet, Kulturministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvik- ling, Amtsrådsforeningen, Statens Byggeforskningsinstitut og De samvi r- kende Invalideorganisationer.