Skatteministeriet J.nr. 99/05-0009 - 00235 Den Spørgsmål 47 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.47 af 23. februar 2005. (Alm. del) Tidligere stillet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling, jf. alm. del - spørgsmål 212. Kristian Jensen /Steffen Normann Hansen
Spørgsmål 47: "Ministeren bedes bekræfte, at der i notat, skrevet den 28. december 2004 af Ole Kjær og Claus Juhl, står, at der skal oprettes en ny restanceenhed, der efter 1. juli 2005 vil bestå af ca.  100 medarbejdere? Hvis ministeren kan bekræfte dette, bedes ministeren redegøre for, hvordan en sådan restanceenhed hænger sammen med de tidligere udmeldinger fra ministeren om, at borgerne skal kunne få or d- net alt vedrørende deres samlede restancesituation ét sted?" Svar: Jeg kan bekræfte, at der pr. 1. november 2005 vil være en fuldt etableret restan- ceenhed. Den Centrale Inddrivelsesenhed, som bliver en del af inddrivelsessøj- len i den fremtidige skatte- og inddrivelsesorganisationen, og som pt. er under etablering, samler de statslige restanceområder der tidligere lå under Økonom  i- styrelsen, ToldSkat og Politiet. Sidstnævntes opgaver overføres pr. 1. november 2005 og afslutter dermed etableringen af Den Centrale Inddrivelsesenhed. En- heden får til huse i Sk t. Annæ Palæ i Landgreven, København. Indførelsen af enhedsorganisationen i den nye skatte- og inddrivelsesorganisati- on vil bl.a. sikre at opgaven udføres hvor borgere og virksomheder får den ko m- petencemæssige bedste betjening samtidig med opgaveløsningen sker ud fra en effektiv ressourcemæssig allokering. Det skal naturligvis ske på en sådan måde, at det er fuldt samordnet i forhold til den enkelte restant. Det betyder dog ikke, at alle restanceforhold eller inddrivelsesskridt vedrørende en borger eller virksomhed varetages af en bestemt fysisk enhed. Den Centrale Inddrivelsesenhed vil sammen med Hovedkontoret, de lokale skattecentre og specialcentre udgøre inddrivelsessøjlen i den fremtidige skatte- og inddrivelses- organisation. Samlet skal denne organisation sikre en samordnet indsats i for- hold til den enkelte restant. Omdrejningspunktet for en samordnet håndtering af den enkelte restant vil blive de faglige retningslinjer og det nye inddrivelsessystem. Systemet skal udvikles i de kommende år til erst atning for de nuværende forskellige it-systemer. Indtil det nye system idriftsættes i 2007 vil samordningen ske via forretningsgange og intern koordinering.