Skatteministeriet J.nr. 2004-711 - 0040 Æ n d r i n g s f o r s l a g til 2. behandlingen af Forslag til Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (L 112) (Pligt til at give de ansatte efterfølgende begrundelse efter anmodning og at give efterfølgende partsaktindsigt) Af skatteministeren, tiltrådt af… Til § 13 1) Efter stk. 1 indsættes som nye stykker: ” Stk.  01.  Den  myndighed,  hvorfra  der  overføres  ansatte,  skal  forud  for   indgå elsen  af  aftale efter § 10, jf. § 7, gøre den ansatte b ekendt med den del af aftaleudkastet, der vedrører ford e- lingen  af  den  pågældende,  og,  medmindre  den  ansattes  ønsker  fuldt  ud  imødeko mmes,  gøre den ansatte bekendt med de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigh   eder, der er af væsentlig  betydning  f  or  aftaleudkastet  vedrøre nde  den  ansatte,  og  som  den  ansatte  ikke  kan antages at være   bekendt med myndigheden er i besiddelse af. Myndigheden skal i den forbin- delse give den ansatte lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Myndigheden kan fastsæ  t- te en frist for den ansattes afgivelse af udtalelse efter 2. pkt. Stk. 02. Stk. 01 gælder ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fristen for indgåe lse eller opnåelse af enighed om indgåelse   af aftale efter §  10, eller hvis den ansatte ikke har ret til aktindsigt efter reglerne i stk. 7 med hensyn til de pågældende oplysni   nger.” [Pligt til at høre de ansatte inden  indgå elsen af aftale] 2) I stk. 5 indsættes som 2. punktum: ”Oplysninger  om  fordelingen  af  en  ansat  kan  dog  videregives  til  den  ansa tte,  oplysningen vedrører.” [Lempelse af medarbejderrepræsentanternes tavshedspligt i forhold til de ansa  tte] 3) Efter stk. 5 indsættes som nye stykker: ” Stk. 6. En ansat, der overføres efter §  7, kan, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imød  e- kommes, forlange at få en skriftlig begrundelse for  overførslen af den pågældende til Skatte- ministeriet. Begrundelsen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, i ove r- ensstemmelse  med  reglerne  i  forvaltningslovens  §  24.  En  begæring  herom  skal  fremsæ ttes
2 inden 14 dage efter,  at den ansatte har modtaget  skriftlig orientering om  overfør slen.  Begæ- ringen skal behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 23, stk. 2. Stk. 7. En ansat, der overføres efter §  7, har, når den ansatte har modtaget skriftlig orient ering om overførslen , ret til aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt i forvaltningslovens § 9, § 10 og §§ 12 – 16 i oplysninger om fordelingen af den pågældende a nsatte. [Pligt til at give efterfølgende begrundelse efter anmodning og at give efterfølgende ak  tindsigt efter reglerne om partsaktindsigt] Bemærkninger Til nr. 1 Med æn  dringsforslaget fastsættes en særlig pligt for den afgivende myndighed til inden    ind- gå elsen af aftale med den modtagende myndighed om fordelingen af bl.a. ansatte – at høre de enkelte ansatte, der skal overføres  som følge af overførslen af opgaver   i henhold til lovgivnin- gen  vedrørende  den  del  af  kommunalreformen,   der  vedrører  samlingen  af  den  offentlige  r e- stanceinddrivelse i Skatteministeriet. En sådan høringspligt indebærer, at den afgivende myndighed før indgå elsen af aftale gør den enkelte ansatte bekendt med forslaget om, at den pågældende skal overføres til Skatteministe- riet, og giver den ansatte lejlighed til inden for en af den afgivende myndighed fastsat frist at fremkomme med en udtalelse. Høringspligten vil også, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imø dekommes, omfatte de faktiske oplysninger, der er af væsentlig betydning for myndi  g- hedens forslag om fordeling af den pågældende ansatte, og som den ansatte ikke    kan antages at være   bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af. Sådanne oplysninger vil  f.eks. kunne være tilkendegivelser fra   den modtagende myndighed om fordelingen af den ansatte og være den afgivende myndigheds oplysninger om den ansatte, som den ansatte ikke kan antages at være   bekendt med,  at myndigheden er i besiddelse af, hvis såd anne oplysninger indgår som led i det bevismæssige grundlag for my  ndighedens forslag. Ved oplysninger, den ansatte ikke kan  antages  at  være  bekendt  med,  at  myndigheden  er  i  besiddelse  af,  forstås  i  overensste   m- melse  med  sædvanlig  fortolkning  af  partshørings   bestemmelsen  i  forvaltningslovens  §  19  de oplysninger, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med indgår i det fa   ktuelle grundlag for aftaleudkastet. Det forudsættes, at den afgivende myndighed   forud for partshøringen  har indhentet oplysnin- ger fra de ansatte om de enkelte ansattes ønsker til, hvor vidt den pågældende skal overføres . Det forudsættes, at høringen af den ansatte vil skulle ske på et passende tidspunkt inden ind- gå elsen af aftale, sådan at den ansatte har en rimelig frist til  at  fremkomme med en udtalelse på baggrund af de oplysni nger, som den pågældende høres over. Høringspligten gælder som angivet i    stk. 02 ikke, hvis udsættelse vil medf  ø fristen den 15. august 2005 for indgåelse  eller opnåel se af enighed om indgåelse af aftale  efter § 10, jf. den tilsvarende  regel i  forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 2. Høringspli gten  gælder heller ikke, hvis den ansatte ikke har ret til aktindsigt efter de foreslåede regler i stk.  7 om den ansattes efterfølgende adgang til aktin dsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt med hensyn til de pågældende oplysninger, jf. den tilsvarende regel i forval   tningslovens § 19, stk. 2, nr. 4.
3 Høringspligten omfatter som nævnt den     del af aftaleudkastet, der vedrører  fordelingen af den enkelte ansatte, og er på dette punkt  mere vidtgående end høringspligten efter forvaltningsl  o- vens regler om partshøring, der alene omfatter en pligt til at høre parten med hensyn til oply  s- ninger  vedrørende  sagens  faktiske  omstændigheder.  Desuden  omfatter  høringspligten  alle ansatte,  uanset  om  de  pågældende  ville  have  været  omfattet  af  forvaltningslovens  regler  om partshøring, hvis de ikke var undtaget efter lovfor slagets § 12. Der vil ikke være noget    til hinder for, at den afgivende myndighed – inden for rammerne af reglerne om tavshedspligt – i videre omfang foretager h   ø . Til nr. 2 Det  følger  af  §   13,  stk.  5,  i  det  fremsatte  forslag  til  skatteforvaltningslov,  at  medarbejderre- præsentanterne har tavshedspligt vedrørende den orientering, repræsentanterne for de a nsatte efter § 13, stk. 1, har modtaget om udkastet  til aftale efter § 10, jf. § 7, om forhandlingernes forløb og  udkast til beslutninger efter § 11, jf. § 7. Ændringsf   orslaget indebærer, at medarbejderrepræsentanterne kan videregive oplysninger om fordelingen af en ansat til den ansatte, oplysningen vedrører. Det gælder såvel oplysni nger om fordelingen af en ansat i aftaleudkastet, under forhandlingerne og i udkast til nævnsbeslutni  n- ger efter § 11. Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage oplysninger fra medarbejderrepræse  n- tanten  om  fordelingen  af  vedkommende  selv.  Aftaleudkastets  oplysninger  i  øvrigt  er  fortsat fortrolige i forhold til den ansatte. Til nr. 3 (ad § 13, stk. 6) Med ændringsforslaget fastsættes en pligt for den afgivende myndighed til efter anmodning at give en efterfølgende begrundelse for beslutni ngen om, at den ansatte skal overføres  til Skat- teministeriet  som  følge  af  overførslen  af  opgaver  i  henhold  til  lovgivningen  vedrørende     den del  af  kommunalreformen,  der  vedrører  samlingen  af  den  o ffentlige  restanceinddrivelse  i Skatteministeriet. Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der skal overføres    til Skatteministeriet, kan forlange at få en skriftlig begrundelse for  overførs len af den pågældende   . Begrundelsen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, og som også i henhold til §   13, stk. 4, i det fremsat- te forslag til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer   har givet den ansatte skrift- lig orientering om beslutningen om overførs el. Er beslutningen om,  at  den ansatte skal over- føres,   truffet af et nævn  nedsat af    skatteministeren, jf. § 11, forudsættes det, at    nævn  et  yder den afgivende myndighed fornøden bistand med udformningen af begrundelsen.  I lighed med, hvad  der  gæl  der  efter  forvaltningsloven,  er  det  en  forudsætning  for  begrundelsespligten,  at den ansattes ønsker ikke fuldt ud er imødeko  mmet. Fristerne i forvaltningslovens § 23, stk. 1 og 2, der gælder for retten til en efterfølgende skrif   t- lig begrundelse af en mundtlig afgørelse, finder tilsvarende anvendelse. Det fastsættes derfor i bestemmelsen,  at  en  begæring  om  begrundelse  skal  fremsættes  inden  14  dage  efter,  at  den ansatte  har  modtaget  skriftlig  orientering  om,  at  den  ansatte  skal  overføres.   Det  fastsæ  ttes endvidere i bestemmelsen, at begæringen skal behandles i overensstemmelse med  re  glerne i
4 forvaltningslovens § 23, stk. 2, dvs. at begæringen om begrundelse skal besvares snarest m  u- ligt, og at den pågældende    - hvis begæringen ikke er besvare  t inden 14 dage - skal underrettes om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes b   esvaret. Det fastsættes desuden, at begrundelsen skal gives i overensstemmelse med reglerne i forval  t- ningslovens § 24. Kravene i forvaltningslovens § 24 til begrundelsens indhold finder sål edes anvendelse, dvs. at begrundelsen skal henvise til de retsregler i lov om opkrævning og inddr  i- velse af visse fordringer, i henhold til hvilke beslutningen om overførsel af den ansatte er tru f- fet.  Begrundelsen  skal  endvidere  angive  de  hovedhensyn,  der  har  været  bestemmende  for skønsudøvelsen,  samt  om  fornødent  en  kort  redegørelse  for  de  faktiske  oplysninger,  som  er tillagt væsentlig bety  dning. Det  bemæ  rkes,  at  de  forhold,  der  begrunder  den  enkelte  ansattes  overførsel,  må  formodes  i vidt omfang ikke at bero på særlige individuelle forhold, der knytter sig til den enkelte ansa   t- te, hvilket vil have betydning for begrundelsens nærmere indhold. Begrundelsespligten  er  mere  vidtgående  end  begrundelsespligten  efter  fo rvaltningslovens regler, da begrundelsespligten omfatter alle beslutninger om overførsel af ansatte, uanset om beslutningen ville have været omfattet af forvaltningslovens regler om begrundelse  , hvis den ikke  var  undtaget  efter  lovforslagets  §  12.  Begrundelsespligten  adskiller  sig  til  gengæld  fra forvaltningslovens  regler  ved,  at  begrundelsespligten  –  i  lighed  med,  hvad  der  gælder  for mundtlige  afgørelser  efter  forvaltningslovens  §  23   –  alene     indtræder  efterfølgende  efter  a   n- modning fra den ansatte for ikke at forsinke den orientering, de ansatte skal have om overfør s- len til Skatteministeriet. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed    – inden for ramm   erne af reglerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at begrunde overfør slen af den ansatte. Til nr. 3 (ad § 13, stk. 7) Med ændringsforslaget fastsættes en ret for de ansatt e til efterfølgende efter anmodning at få aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt. Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der har modtaget skriftlig orientering om, at den a  nsatte skal  overføres   til  Skatteministeriet  som  følge  af  overførslen  af  opgaver    i  henhold  til  lovgiv- ningen  vedrørende  den  del  af  kommunalreformen,   der  vedrører  samlingen  af  den  o ffentlige restanceinddrivelse i Skatteministeriet, har ret til aktindsigt efter reglerne i forvaltningslovens § 9, § 10 og §§ 12 –  16 om partsaktindsigt i oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte.  Den  foreslåede  ret  til  aktin dsigt  efter  forvaltningslovens  regler  om  partsaktindsigt omfatter alle oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte, uanset på hvilket stadie i delingsprocessen  oplysningerne  er  tilvejebragt,  dvs.  oplysninger  om  fordelingen  af  den  på- gældende ansatte, der er   tilvejebragt ved udarbejdelsen og forelæggelsen af aftaleudkast, ved forhandlingerne om og indgåelsen af en aftale om fordeling af de ansa tte, samt ved beslutning om fordelingen af den pågældende ansatte    truffet af et nævn nedsat af   skatteministeren, jf. § 11. Den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningsl ovens regler om partsaktindsigt omfatter alene oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte, ikke o   plysninger om fordeling af andre ansatte eller oplysninger om fordeling af aktiver og passiver m.v. Den enkelte ansatte, der skal overføres, vil således være sikret ret til aktindsigt efter forval t- ningslovens  regler  om  partsaktindsigt  (der  indebærer  en  v  ideregående  adgang  til  aktindsigt
5 end offentlighedslovens regler om aktindsigt) i de dokumenter, der har indgået i delingspr o- ceduren på det tidspunkt, hvor der er indgået en aftale  , eller der er truffet beslutning om forde- lingen af den pågældende ansatte    af et nævn nedsat af   skatteministeren, jf. § 11. Det forudsæ  t- tes herved, at de pågældende dokumenter og oply   sninger ikke helt eller delvis kan undtages fra aktindsigt efter reglerne i forvaltningslovens § 9, § 10, og §§ 12 – 15 om partsaktin   dsigt. Den foreslåede ret til aktindsigt  er mere vidtgående end retten til partsaktindsigt efter forval t- ningslovens regler, da den foreslåede ret til aktindsigt  omfatter alle ansatte, uanset om de på- gældende  ville  have  været  omfattet  af  forvaltning slovens  regler  om  partsaktindsigt,  hvis  de ikke  var  undtaget  efter  lovforslagets  §  12.  Den  foreslåede  ret  til  aktindsigt  adskiller  sig  til gengæld fra forvaltningsl  ovens regler ved, at denne ret alene kan udøves efterfølgende og ved, at den foreslåede efterfølgende aktindsigt ikke indebærer nogen ret til at kræve delingsproc e- duren udsat. Herved sikres, at den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om  partsaktindsigt  ikke  vanskeliggør  my ndighedernes  forhandlinger  m.v.  og  forsinker  den orientering, de ansatte skal have om overførslen  til Skatteministeriet. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed    – inden fo   r rammerne af reglerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at give den ansatte meroffentlighed.