Side 1 Skatteministeriet    J.nr. 2005-711-0047   Den 17. maj 2005 Til Folketingets Skatteudvalg L   111 - Forslag til Lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.). Hermed fremsendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille ved 2. behandlingen af ovennævnte lovforslag. De nye ændringsforslag er konsekvenser af Folketingets vedtagelse ved 3. behandling i dag den 17. maj 2005 af lovforslagene L 98 og L 120.   De nye ændringsforslag er et supplement til de ændringsforslag, jeg oversendte den 3. maj 2005, idet jeg dog ønsker at trække mine ændringsforslag nr. 10 og 17 af 3. maj 2005 tilbage. Kristian Jensen /  Kaj-Henrik Ludolph
Side 2 Skatteministeriet J. nr. 2005-711-0047 Supplerende ændringsforslag til 2. behandlingen af forslag til Lov    om    ændring    af    en    række    love    som    følge    af    skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.) - L 111 Til § 3 1) Indledningen affattes således: ”I lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 974 af 21. september 2004, som ændret ved § 35 i lov nr. 1384 af 20. december 2004 og § 1 i forslag til lov om ændring af forskellige   skattelove   (Investeringsselskaber   og   hedgeforeninger),   som   vedtaget   af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændringer:”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 2) Nr. 1 udgå r. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 3) Før nr. 2 indsættes:
Side 3 01. I § 2 d, stk. 7, 8 og 11 , ændres ”skatteministeren” til: ”told - og skatteforvaltningen”. ”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 4) Nr. 3 udgår. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 5) Efter nr. 4 indsættes: 02. I § 11, stk. 1, nr. 1, og § 13 a, stk. 4, 4. pkt., ændres ”§ 11 A” til: ”§ 11 a”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Til § 42 6) Indledningen affattes således: ”I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004 som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1389 af 20. december 2004 og senest ved     §     8     i     forslag     til     lov     om     ændring     af     visse     skatte-     og     afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte- og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005, og § 6 i forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændringer:”. [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte- og afgiftsunddragelse, som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005,  og    forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove  (Investeringsselskaber  og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005]
Side 4 7) Efter nr. 19 indsættes: 01.    I    §    16    C,    stk.    12,    ændres    to    steder    ”skatteministeren”    til:    ”told-    og skatteforvaltningen”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Til § 59 8) Indledningen affattes således: ”I    lov    om    indkomstbeskatning    af    aktieselskaber    m.v.    (selskabsskatteloven),    jf. lovbekendtgørelse nr. 111 af 19. februar 2004, som senest ændret ved § 9 i  forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændringer:”. [Konsekvensændringer  som  følge  af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 9) Nr. 5 udgår. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 10) Efter § 9 indsættes: 01. I § 29 B, stk. 10, ændres ”Told- og Skattestyrelsen” til: ”Told- og skatteforvaltningen”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Til § 60
Side 5 11) Indledningen affattes således: ”I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 869 af 12. august 2004, som senest ændret ved § 2 i forslag   til   lov   om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove,   arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005, og § 1 i  forslag til lov om ændring af skattekontrolloven,   skattestyrelsesloven,   ligningsloven   og   tonnageskatteloven   (Ændring   af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), som vedtaget af  Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændringer:” [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte- og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005, og forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 12) Nr. 10 affattes således: 10. I § 3 B, stk. 5, ændres ”skattemyndighedens” til: ”told- og skatteforvaltningens”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,  ligningsloven  og  tonnageskatteloven  (Ændring  af  oplysnings-  og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 17. maj 2005] 13) Nr. 11 affattes således: 11.§ 3 B, stk. 8, 2. pkt.  , ophæves.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,  ligningsloven  og  tonnageskatteloven  (Ændring  af  oplysnings-  og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 17. maj 2005] Ny paragraf 14) Efter § 01 indsættes som ny paragraf:
Side 6 ”02. I      forslag   til   lov   om   ændring   af   forskellige   skattelove   (Investeringsselskaber   og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændringer:” [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 15) I den nye paragraf indsættes som nyt nummer: 01.        I    §    12,    stk.    1    og    2,    ændres    ”Skattestyrelseslovens    §    35,    stk.    2”    til: ”Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2”, og ”Skattestyrelseslovens § 35, stk. 4” ændres til: ”Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 4”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 16) I den nye paragraf indsættes som nyt nummer: ”02. I § 12, stk. 3, ændres ”skatteministeren” til: ”told- og skatteforvaltningen”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Ny paragraf 17) Efter den ved nr. 19 indsatte nye paragraf indsættes som ny paragraf: § 03 I forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven  (Ændring  af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændring:”
Side 7 [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,  ligningsloven  og  tonnageskatteloven  (Ændring  af  oplysnings-  og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 17. maj 2005] 18) I den nye paragraf indsættes som nyt nummer: 01. I § 5, stk. 5, ændres ”skattestyrelseslovens § 34, stk. 5” til: ”skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,  ligningsloven  og  tonnageskatteloven  (Ændring  af  oplysnings-  og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 17. maj 2005] Bemærkninger Til nr. 1 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 2 og 5 Ændringsforslagene skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som ved 3. behandling den 17. maj 2005. Ved den nævnte lovs § 1, nr. 4, ophæves aktieavancebeskatningslovens § 2 f, hvorfor referencen hertil i nærværende lovforslag L 111, § 3, nr. 1, skal udgå. Til nr. 3 Ændringsforslaget  indeholder  ændringer,  der  er  en  følge  af  etableringen  af  skatte-  og ejendomsvurderingsforvaltningen   som   en   enhedsforvaltning.   Der   er   således   tale   om nødvendige konsekvensrettelser af en myndighedsbetegnelse som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at aktieavancebeskatningslovens § 2 d, stk. 7-11, er indsat ved § 1,  nr.  3,  i  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove  (Investeringsselskaber  og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005.
Side 8 Til nr. 4   Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som ved 3. behandling den 17. maj 2005. Ved den nævnte lovs § 1, nr. 8, ændres affattelsen af aktieavancebeskatningslovens § 6, stk. 6, således at udtrykket ”den skattepligtige almindelige indkomst” ikke længere anvendes. Til nr. 6 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelser af forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005 og af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 7 Ændringsforslaget  indeholder  ændringer,  der  er  en  følge  af  etableringen  af  skatte-  og ejendomsvurderingsforvaltningen   som   en   enhedsforvaltning.   Der   er   således   tale   om nødvendige konsekvensrettelser af en myndighedsbetegnelse som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at ligningslovens § 16 C, stk. 11-15, er indsat ved § 6, nr. 12, i forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove    (Investeringsselskaber    og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 8 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 9 og 10 Ændringsforslagene skyldes, at selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5 a, er nyaffattet ved § 9, nr.  1,  i  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove  (Investeringsselskaber  og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005. Den ændrede affattelse indeholder ingen reference til ”Told- og Skattestyrelsen”. Til nr. 11 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelser af  forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og
Side 9 miljøbeskyttelsesloven (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april  2005  og  forslag  til  lov  om  ændring  af    skattekontrolloven,  skattestyrelsesloven, ligningsloven  og  tonnageskatteloven  (Ændring  af  oplysnings-  og  dokumentationspligt vedrørende transfer pricing) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 12 og 13 Ændringsforslagene  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af   skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing) ved 3. behandling den 17. maj   2005.   Ved   den   nævnte   lovs   §   1,   nr.   3   og   6,   indsættes   i   alt   3   nye   stykker   i skattekontrollovens § 3 B, hvorved det hidtidige stk. 4 bliver stk. 5, og det hidtidige stk. 5 bliver stk. 8. Til nr. 14 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Den nævnte lovs overgangsbestemmelse, § 12, indeholder referencer til skattestyrelsesloven samt en myndighedsbetegnelse, der skal ændres, jf. bemærkningerne til nr. 15 og 16. Til nr. 15 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Den nævnte lovs § 12, stk. 1 og 2, omhandler beskatningen af en række nærmere angivne indtægter i indkomstårene 1996 -2003. De berørte skattepligtige får mulighed for at anmode om genoptagelse af skatteansættelserne, såfremt de øvrige betingelser i skattestyrelseslovens §  35,  stk.  2  og  4,  herfor  er  opfyldt.  Referencerne  til  skattestyrelseslovens  §  35  foreslås hermed konsekvensrettet til referencer til skatteforvaltningslovens § 27. april 2005 Til nr. 16 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Den nævnte lov indeholder i § 12, stk. 3, en reference til ”skatteministeren”, som foreslås ændret  som følge af etableringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen som en enhedsforvaltning.   Der   er   således   tale   om   en   nødvendig   konsekvensrettelse   af   en myndighedsbetegnelse som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen.  Der  henvises  til  omtalen  under  afsnit  1  og  2  i  de  almindelige bemærkninger til nærværende lovforslag, L 111. Til nr. 17 og 18 Ændringsforslagene  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af
Side 10 oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Den nævnte lovs § 5, stk. 5, indeholder en reference til skattestyrelseslovens § 34, stk. 5, som er en særlig fristregel for ordinær skatteansættelse af skattepligtige omfattet af § 3 B   i   skattekontrolloven   (transfer   pricing-bestemmelsen).   Det   foreslås,   at   referencen konsekvensrettes til en reference til bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, der er en videreførelse af skattestyrelseslovens § 34, stk. 5.