Skatteministeriet                                                                                       J.nr. 2005-711-0047 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 111 – Forslag til lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.). Hermed fremsendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille ved 2. behandlingen af ovennævnte lovforslag. Kristian Jensen /Kaj-Henrik Ludolph
Skatteministeriet J. nr. 2005-711 - 0047 29. april 2005 Ændringsforslag til 2. behandlingen af forslag til lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.) – L 111 Til § 6 1) Indledningen affattes således: ”I  lov  om  en  arbejdsmarkedsfond,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  694  af  20.  august  2002,  som  senest ændret ved § 1 i lov nr. 468 af 9. juni 2004 og § 4 i forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  28.  april  2005, foretages følgende ændringer:”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 2) Nr. 2 affattes således: 2.    I    §    14,    stk.    1,    ændres    ”De    statslige    told-    og    skattemyndigheder”    til:    ”told-    og skatteforvaltningen”, ”myndighedernes” ændres til: ”forvaltningen”, og ”Myndighedernes” ændres til: ”Forvaltningens”. ”.  
[Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 9 3) Efter nr. 10 indsættes: 01. I § 44, stk. 2, indsættes som 4. pkt.: ”Skatteministeren fastsætter de nærmere regler om den fortsatte administration af lov om afgift af arv og gave, jf. § 20, § 26, stk. 5, § 33, stk. 7, og § 48 i lovbekendtgørelse nr. 712 af 15. oktober 1991 med senere ændringer.”.” [Bemyndigelse til skatteministeren til fortsat regeludstedelse i henhold til arveafgiftsloven] Til § 32 4) Indledningen affattes således: ”I lov om opkrævning af indkomstskat samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 678 af 12. august 2002, som senest ændret ved § 3   i   lov   nr.   1386   og   §   3   i   forslag   til   lov   om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  28.  april  2005,  foretages følgende ændringer:”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 5) Indledningen til nr. 4 affattes således: § 2, stk. 3, 4. pkt., affattes således:” [Korrektion] 6) Nr. 14 affattes således: 14.  I  §  57,  stk.  1,  §  86,  stk.  2,  5  og  6,  og  §  86  A,  stk.  2,  ændres  ”de  statslige  told-  og skattemyndigheder” til: ”told- og skatteforvaltningen”.”.  
[Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 7) Nr. 15 affattes således: 15. I § 57, stk. 5, § 86, stk. 4, og § 86 A, stk. 1, ændres ”De statslige told- og skattemyndigheder” til: ”Told- og skatteforvaltningen”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 8) Nr. 20 affattes således: 20. I § 84, stk. 2, ændres ”skattemyndighedens” til: ”told- og skatteforvaltningens”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  love  (Forenkling, harmonisering  og  objektivering  af  reglerne  for  inddrivelse  af  gæld  til  det  offentlige  m.v.  samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler) – L 149] 9) Efter nr. 21 indsættes: 01. I § 86, stk. 2, ændres ”myndighedernes” til: ”told- og skatteforvaltningens”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 42 10) Indledningen affattes således: ”I lov om påligningen af indkomstskat til staten (lign ingsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1389 af 20. december 2004, § 2 i lov nr. 1447 af  22.  december  2004  og  senest  §  8  i  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  28.  april  2005,  foretages følgende ændringer:”.
[Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 11) Efter nr. 19 indsættes: 01.   I  §  17  A,  stk.  4,  ændres  “de  skatteansættende  myndigheders  eller  de  statslige  told-  og skattemyndigheders” til: “told- og skatteforvaltningens”. ”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 49 12) Indledningen affattes således: ”I lov om merværdiafgift (momsloven), som senest ændret ved § 1 i lov nr. 1387 af 20. december 2004 og § 5 i forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven  og   miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005, foretages følgende ændringer:”. 13) Efter nr. 4 indsættes: 01. I § 74, stk. 1, ændres ”Myndighedernes” til: ”Told- og skatteforvaltningens”. ”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 51 14) Indledningen affattes således: ”I  lov  om  opkrævning  af  skatter  og  afgifter  m.v.,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  289  af  28.  april  2003, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 1441 af 22. december 2004 og § 7 i forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005, foretages følgende ændringer:”.
[Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 15) Efter nr. 2 indsættes: 01.  I  §  5  a,  stk.  1,  2  og 3 ,  ændres  “den  statslige  told-  og  skattemyndighed”  til:  “told-  og skatteforvaltningen”. 02.  I  §  5  a,  stk.  1,  ændres  “myndigheden  til:  “forvaltningen”,  ”told-  og  skattemyndighedernes” ændres til: ”forvaltningens”, og “Skatteministeren” ændres til: “Told- og skatteforvaltningen”.   03. I § 5 a, stk. 2, ændres “Den statslige told- og skattemyndigheds” til: “Forvaltningens”. 04.  To  steder  i  §  5  a,  stk.  3,  ændres  ”Den  statslige  told-  og  skattemyndighed”  til:  ”Told-  og skatteforvaltningen”. 05.    I    §    5    a,    stk.    4,    ændres    “den    statslige    told-    og    skattemyndigheds”    til:    “told-    og skatteforvaltningen”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 56 16) Paragraffen udgår. [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om administration af det Europæiske Fællesskabs forordninger om narkotikaprækursorer, som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 60 17) Indledningen affattes således: ”I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 869 af 12. august 2004, som senest ændret ved § 1 i lov nr. 1441 af 22. december 2004 og § 2 i forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og
afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  28.  april  2005,  foretages følgende ændringer:”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 18) Nr. 9 affattes således: 9.  To  steder  i  §  3,  stk.  2,  tre  steder  i  §  3  D,  stk.  1,  og  i  §  3  D,  stk.  2  og  3,  ændres  ”den skatteansættende myndighed” til: ”told- og skatteforvaltningen”. ”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 19) Efter nr. 11 indsættes: 01.   I   §   3   D,   stk.   1,   ændres   ”den   skatteansættende   myndigheds”   til:   ”forvaltningens”,   og ”Skatteministeren” ændres til: ”Told- og skatteforvaltningen”. 02. I § 3 D, stk. 2, ændres ”Myndighedens” til: ”Forvaltningens”. 03.   To   steder   i   §   3   D,   stk.   3,   ændres   ”Den   skatteansættende   myndighed”   til:   ”Told-   og skatteforvaltningen”. 04. I § 3 D, stk. 4, ændres ”skattemyndighedernes” til: ”told- og skatteforvaltningens”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 61 20) Indledningen affattes således: ”I lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr. 1077 af 11. december 2003, som    ændret    ved    §    1    i    forslag    til    lov    om    ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og
afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  28.  april  2005,  foretages følgende ændringer:”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] 21) Efter nr. 1 indsættes: 01.    I    §    2,    stk.    4,    ændres    ”De    statslige    told-    og    skattemyndigheder”    til:    ”Told-    og skatteforvaltningen,    og    i    §    2,    stk.    4    og    5    ændres    ”skatte-    og    afgiftslovgivningen”    til: ”skattelovgivningen”. ”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 89 22) Efter § 89 indsættes som ny paragraf: § 01 I    forslag    til    lov    om    ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven  og   miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005, foretages følgende ændring: 01.  I  §  42,  stk.  2,  ændres  ”henholdsvis  skatteansættende  myndigheder  og  de  statslige  told-  og skattemyndigheder” til: ”told- og skatteforvaltningen”. ”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005] Til § 123 23) I stk. 2 og 3 ændres ”1. oktober 2005” til: ”1. november 2005”. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt]
Bemærkninger Til nr. 1 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 2 Forslaget indeholder ændringer, der er en følge af etableringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvend ige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at arbejdsmarkedsfondslovens § 14, stk. 1, er nyaffattet ved § 4, nr. 1, i forslag    til    lov    om    ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven  og   miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og  afgiftsunddragelse),  som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 3 Lov om afgift af arv og gave er ophævet, men finder fortsat anvendelse i boer, hvor afgiftspligten er indtrådt  før  den  1.  juli  1995.  De  administrative  regler  om  behandling  af  disse  boer,  her under boopgørelser,  værdiansættelse  af  brugs-  og  indtægtsnydelser  samt  afgifternes  indbetaling  m.v. findes i bekendtgørelse nr. 699 af 16. oktober 1991. Som  følge  af  kommunalreformen  er  det  nødvendigt  at  ændre  den  ovennævnte  bekendtgørelse, således at de  rigtige myndighedsbetegnelser anvendes. Dette  er der ikke  hjemmel til i dag, da lov om afgift af arv og gave er ophævet. Derfor foreslås det at indføre hjemmel i boafgiftsloven til at udstede de nødvendige regler. Til nr. 4 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 5
Der   er   tale   om   en   redaktionel   rettelse.   Den   ved   nr.   4   foreslåede   ændrede   formulering   i kildeskattelovens § 2, stk. 3, skal alene afløse den gældende bestemmelses 4. (sidste) pkt. Til nr. 6, 7 og 9 Forslagene indeholder ændringer, der er en følge af etableringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslagene    skyldes    forslag    til    lov    om    ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  28.  april  2005.  Ved  den nævnte lovs § 3, nr. 5-8, nyaffattes kildeskattelovens § 86, stk. 2 og 4, der indsættes et nyt stk. 5, hvorved det gældende stk. 5 bliver stk. 6, og endelig indsættes der ved lovens § 3, nr. 9, en ny § 86 A   i   kildeskatteloven.   Ændringsforslagene   indeholder   de   nødvendige   konsekvensrettelser   af myndighedsbetegnelser i den nye affattelse af kildeskattelovens § 86 samt den nye § 86 A. Til nr. 8 Der er tale om en ændring som følge af fremsættelsen af forslag til lov om ændring af forskellige love   (Forenkling,   harmonisering   og   objektivering   af   reglerne   for   inddrivelse   af   gæld   til   det offentlige m.v. samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler) – L 149. Det nævnte lovforslag er fremsat den 6. april 2005 og udgør ligesom nærværende lovforslag L 111 en del af den samlede lovgivningsmæssige   gennemførelse   af   kommunalreformen   på   skatte -   og   inddrivelsesområdet. Lovforslag  L  149  indeholder  i  §  52,  nr.  4,  en  ny  affattelse  af  kildeskattelovens  §  73,  stk.  4.  Det foreslås  derfor,  at  den  i  nærværende  lovforslag  L  111  foreslåede  ændring  af  den  gældende  tekst  i kildeskattelovens § 73, stk. 4, udgår. Til nr. 10 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 11
Forslaget indeholder ændringer, der er en følge af etableringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at ligningslovens § 17 A, stk. 4, er indsat ved § 8, nr. 1, i forslag til lov om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove,   arbejdsmarkedsfondsloven,   opkrævningsloven   og miljøbeskyttelsesloven (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 12 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 13 Forslaget indeholder en ændring, der er en følge af etableringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at momslovens § 74, stk. 1, er nyaffattet ved § 5, nr. 1, i  forslag til lov om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove,   arbejdsmarkedsfondsloven,   opkrævningsloven   og miljøbeskyttelsesloven (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 14 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af visse skatte-  og afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 15 Forslaget indeholder ændringer, der er en følge af etableringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af
skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at opkrævningslovens § 5 a er indsat ved § 7, nr. 1, i forslag til lov om ændring    af    visse    skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven,    opkrævningsloven    og miljøbeskyttelsesloven (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 16 Ved  lovforslagets  §  56  foreslås  en  række  ændringer  i  lov  nr.  479  om  fremstilling  og  handel  med visse  varer,  der  benyttes  ved  ulovlig  fremstilling  og  handel  med  narkotika  og  psykotrope  stoffer (prækursorer). Denne lov forslås ophævet ved § 6, stk. 3, i forslag til lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om narkotikaprækursorer, som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Ophævelsen af den gældende lov træder ifølge den nævnte nye lovs § 6, stk. 1, i kraft den 18. august 2005, mens ændringerne i den  gældende lov ifølge nærværende lovforslags  §  123,  stk.  2,  som  ændret  ved  nærværende  ændringsforslags  nr.  23,  først  skal  have virkning fra den 1. november 2003. Det foreslås på den baggrund, at paragraffen udgår som overflødig.   Til nr. 17 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 18 og 19 Forslagene indeholder ændringer, der er en følge af etableringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslagene skyldes, at skattekontrollovens § 3 D er indsat ved § 2, nr. 1, i forslag til lov om   ændring   af   visse   skatte-   og   afgiftslove,   arbejdsmarkedsfondsloven,   opkrævningsloven   og miljøbeskyttelsesloven (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005.
Til nr. 20 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 21 Forslaget indeholder en ændring, der er en følge af etableringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2   i   lovforslagets   almindelige   bemærkninger.   Efter   forslaget   ændres   endvidere   ”skatte-   og afgiftslovgivningen”     til     ”skattelovgivningen”,     hvilket     er     i     overensstemmelse     med     den begrebsanvendelse,  der  er  gjort  i  forslaget  til  skatteforvaltningsloven  (L  110).  Der  henvises  til forslaget til skatteforvaltningslovens § 1 og bemærkningerne hertil.    Ændringsforslaget skyldes, at  § 2, stk. 4 og 5, i lov om visse spil, lotterier og væddemål er indsat ved     §     1,     nr.     1,     i     forslag     til     lov     om     ændring     af     visse     skatte-     og     afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 22 Forslaget indeholder en ændring, der er en følge af etableringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod skatte- og afgiftsunddragelse) ved 3. behandling den 28. april 2005. Til nr. 23 Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet fra 1. oktober 2005, som blev meldt  ud  efter  folketingsvalget,  til  1.  november  2005.  Som  følge  heraf  foreslås  det  at  ændre virkningstidspunktet for sammenlægningen af den kommunale og den statslige skatteadministration og etableringen af enhedsforvaltningen fra den 1. oktober til den 1. november 2005.  
Paralleltekster til ændringsforslagene til L 111 Bilag Ændringsforslagene   sammenholdt   med   lovforslaget   og   gældende   lov   (under   forudsætning   af stadfæstelse af lovforslag L 96 og L 97, som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005).       Gældende formulering Lovforslaget Ændringsforslagene § 14. De statslige told- og skattemyndigheder har, hvis det skønnes   nødvendigt,   til   enhver   tid mod behørig legitimation uden retskendelse   adgang   til   at   foretage kontrol  og  efterse  regnskabsmateriale om  opgørelse  af  bidragsgrundlag  mv. Forslag Til Lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.) § 6 I  lov  om  afgift  af  affald  og  råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 570 af 3. au- gust 1998, som senest ændret ved § 3 i   lov   nr.   127   af   27.   februar   2004, foretages følgende ændringer: 2. I § 14, stk. 1, ændres ”De statslige told- og skattemyndigheder” til: ”Told-    og    skatteforvaltningen”,    og ”myndighedernes ”ændres til: forvalt- ningens”. Til § 6 1. Indledningen affattes således: ”I  lov  om  en  arbejdsmarkedsfond,  jf. lovbekendtgørelse    nr.    694    af    20. august 2002, som senest ændret ved § 1 i lov nr. 468 af 9. juni 2004 og § 4 i   forslag  til  lov  om  ændring  af  visse skatte- og afgiftslove, arbejds- markedsfondsloven,  opkrævningslov- en  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats mod   skatte-   og   afgiftsunddragelse), som   vedtaget   af   Folketinget   ved   3. behandling  den  28.  april  2005,  fore- tages følgende ændringer:”. 2. Nr. 2 affattes således: 2. I § 14, stk. 1, ændres ”De statslige told- og skattemyndigheder” til: ”told-  og  skatteforvaltningen”,  ”myn- dighedernes”    ændres    til:    ”forvalt- ningen”,   og   ”Myndighedernes”   æn- dres til: ”Forvaltningens”. ”.  
hos  bidragspligtige  omfattet  af  §  7, stk.  2,  og  indeholdelsespligtige  som nævnt i § 11, stk. 9. I det omfang op- lysninger  som  nævnt  i  1.  pkt.  er  re- gistreret   elektronisk,   omfatter   myn- dighedernes   adgang   til   disse   oplys- ninger   også   en   elektronisk   adgang hertil.    Myndighedernes    adgang    til kontrol   efter   1.   pkt.   omfatter   også adgang   til   kontrol   på   arbejdssteder uden    for    de    lokaler,    hvorfra    den bidragspligtige  eller  den  indeholdel- sespligtige driver virksomheden, samt i   transportmidler,   der   anvendes   er- hvervsmæssigt.  Kontrol  som  nævnt  i 3.  pkt.  kan  dog  ikke  gennemføres  på en    ejendom,    der    alene    tjener    til privatbolig eller fritidsbolig. § 44. --- Stk. 2. Samtidig ophæves lov om af- gift  af  arv  og  gave,  jf.  lovbekendt- gørelse  nr.  712  af  15.  oktober  1991 med   senere   ændringer.   For   arveer- hvervelser m.v., hvor afgiftspligten er indtrådt   før   lovens   ikrafttræden,   og for gaver, som er modtaget inden det- te tidspunkt, finder de hidtil gældende regler   dog   fortsat   anvendelse.   Ved beregning af renter i henhold til § 24, stk. 1, og § 33, stk. 1, 3 og 7, i lov om afgift    af    arv    og    gave,    jf.    lovbe- kendtgørelse  nr.  712  af  15.  oktober 1991 med senere ændringer, anvendes dog    en    rentesats    på    0,6    pct.    Pr. måned. § 32 I lov om opkrævning af indkomstskat samt   kommunal   og   amtskommunal ejendomsværdiskat  for  personer  m.v. (kildeskat),  jf.  lovbekendtgørelse  nr. 678  af  12.  august  2002,  som  senest Til § 9 3. Efter nr. 10 indsættes: ”01.  I  §  44,  stk.  2,  indsættes  som  4. pkt.: ”Skatteministeren fastsætter de nærmere  regler  om  den  fortsatte  ad- ministration af lov om afgift af arv og gave, jf. § 20, § 26, stk. 5, § 33, stk. 7, og § 48 i lovbekendtgørelse nr. 712 af 15.   oktober   1991   med   senere   æn- dringer.”.”. Til § 32 4. Indledningen affattes således: ”I  lov  om  opkrævning  af  indkomst- skat   samt   kommunal   og   amtskom- munal    ejendomsværdiskat    for    per- soner    m.v.    (kildeskat),    jf.    lovbe- kendtgørelse   nr.   678   af   12.   august
§ 2. --- Stk. 3. Indkomstskattepligten i medfør  af  stk.  1,  litra  c),  er  endeligt opfyldt  ved  den  i  henhold  til  §  48  B foretagne indeholdelse af A-skat. Den skattepligtige  kan  dog  vælge  at  blive beskattet,   som   om   den   pågældende var  omfattet  af  stk.  1,  litra  a.  Valget skal  træffes  senest  den  1.  maj  i  året efter    det    pågældende    indkomstår. Valget  kan  omgøres  inden  udløbet  af den i skattestyrelseslovens § 3, stk. 1, nævnte frist. Stk. 4.-9. --- §   57.   Efter   nærmere   af   skattemi- nisteren  fastsatte  regler  skal  de  inde- holdelsespligtige  over  for  de  statslige told-  og  skattemyndigheder  foretage angivelse  af  indeholdelsen,  herunder identificere    ved    personnummer    de personer,  der  har  fået  udbetalt  eller godskrevet   A-indkomst   i   A-skatte- perioden. Skatteministeren kan fritage grupper af indeholdelsespligtige fra at identificere  modtagere af  A-indkomst i angivelsen. Stk. 2.-4. --- Stk.  5.  De  statslige  told-  og  skatte- myndigheder  kan  i  elektronisk  form stille  oplysninger  fra  angivelserne  til rådighed   for   statslige   eller   kommu - nale  myndigheder  til  brug  for  skatte- administration,  inddrivelse  af  offent- lige  fordringer  eller  kontrol  af  udbe- talinger    fra    det    offentlige.    Oplys- ændret ved § 2 i lov nr. 1375 og § 3 i lov  nr.  1386,  begge  af  20  december 2004, foretages følgende ændringer: 4. § 2, stk. 3, affattes således: ”Valget  kan  omgøres  til  og  med  den 30.  juni  i  det  andet  kalenderår  efter indkomstårets udløb.”. 14.  I  §  57,  stk.  1,  og  §  86,  stk.  5, ændres  ”de  statslige  told-  og  skatte- myndigheder”   til:   ”told-   og   skatte- forvaltningen”. 15. I § 57, stk. 5, og § 86, stk. 2 og 4, ændres  ”De  statslige  told-  og  skatte- myndigheder”  til:  ”Told-  og  skatte- forvaltningen”. 2002, som senest ændret ved § 3 i lov nr. 1386 af 20. december 2004 og § 3 i  forslag  til  lov  om  ændring  af  visse skatte-    og    afgiftslove,    arbejdsmar- kedsfondsloven, opkrævningsloven og     miljøbeskyttelsesloven     (Indsats mod   skatte-   og   afgiftsunddragelse), som   vedtaget   af   Folketinget   ved   3. behandling  den  28.  april  2005,  fore- tages følgende ændringer:”. 5.    Indledningen    til    nr.    4    affattes således: § 2, stk. 3, 4. pkt., affattes således:” 6. Nr. 14 affattes således: 14. I § 57, stk. 1, § 86, stk. 2, 5 og 6, og § 86 A, stk. 2, ændres ”de statslige told- og skattemyndigheder” til: ”told- og skatteforvaltningen”.”. 7. Nr. 15 affattes således: 15. I § 57, stk. 5, § 86, stk. 4, og § 86 A, stk. 1, ændres ”De statslige told- og skattemyndigheder”    til:    ”Told-    og skatteforvaltningen”.”.
ningerne    kan    endvidere    stilles    til rådighed  for  statsanerkendte  arbej ds- løshedskasser til brug for kontrol med udbetaling af dagpenge mv. § 73. --- Stk. 2.-3. --- Stk. 4. Reglerne i stk. 1-3 finder, for så vidt ikke særlige hensyn efter skat - temyndighedens  skøn  taler  derimod, tilsvarende anvendelse med hensyn til ventepenge,   pensioner   og    lignende understøttelser,  der  udredes  af  stats- kassen,    kommunale    kasser,    andre offentlige kasser eller private kasser. § 84. --- Stk.  2.  Vægrer  den  indeholdelses- pligtige  sig  ved  at  give  den  i  stk.  1 nævnte underretning til modtageren af A-indkomst,    kan    denne    ved    hen- vendelse   til   skattemyndigheden   be- gære,    at    underretningen    søges    til- vejebragt     ved     skattemyndighedens mellemkomst.     Underretningen     kan fremtvinges    ved    pålæg    af    daglige bøder,    der    fastsættes    af    skattemi- nisteren   eller   den,   han   bemyndiger dertil. Stk. 3. --- § 86. --- Stk. 2. Hvis det skønnes nødvendigt, har  de  statslige  told-  og  skattemyn- digheder  til  enhver  tid  mod  behørig legitimation    uden    retskendelse    ad- gang  til  hos  de  indeholdelsespligtige på   stedet  at  gennemgå  alt  regnskabs - materiale  og  herunder  at  få  forevist skattekort og andre dokumenter af be- tydning  for  kontrollen.  Adgangen  til kontrol   efter   1.   pkt.   omfatter   alle indeholdelsespligtige, uanset om disse fører   et   egentligt   regnskab   eller   ej. Adgangen til kontrol efter 1. pkt. om- fatter  også  arbejdssteder  udenfor  den indeholdelsespligtiges    lokaler,    her- under   transportmidler,   der   anvendes 20.  I  §  73,  stk.  4,  og  §  84,  stk.  2, ændres ”skattemyndighedens” til: ”told- og skatteforvaltningens”. 8. Nr. 20 affattes således: 20.  I  §  84,  stk.  2,  ændres  ”skatte- myndighedens”  til:  ”told-  og  skatte- forvaltningens”.”. 9. Efter nr. 21 indsættes: 01.  I  §  86,  stk.  2,  ændres  ”myndig- hedernes”  til:  ”told-  og  skatteforvalt- ningens”.”.
erhvervsmæssigt. I det omfang oplys- ningerne    er    registreret    elektronisk, omfatter  myndighedernes  adgang  og- så en elektronisk adgang hertil. Ejeren og   de   hos   denne   ansatte   skal   yde skattemyndighederne    fornøden    vej- ledning  og  hjælp  ved  kontrollen.  En- hver   indeholdelsespligtig,   der   fører regnskab,   skal,   hvad   enten   den   på - gældende ifølge lovgivningen er regn- skabspligtig  eller  ej,  på  begæring  af skattemyndighederne indsende sit regnskabsmateriale  med  bilag.  Kon- trol  efter  1.  pkt.  kan  dog  ikke  gen- nemføres på en ejendom, der tjener til privatbolig eller fritidsbolig. Stk. 3. --- Stk.   4.   De   statslige   told-   og   skat- temyndigheder  kan  hos  modtagere  af A-indkomst  indhente  oplysninger  til brug    ved    kontrollen    af    indehold- elserne.  Personer,  der  ved  kontrollen skønnes  at  udføre  beskæftigelse  hos den indeholdelsespligtige, har pligt til at  oplyse  navn,  adresse,  fødselsdato, om  der  består  et  ansættelsesforhold, og   hvor   dette   er   tilfældet,   ansæt- telsesperiode  og  løn-  og  ansættelses - vilkår. Stk.  5.  Med  henblik  på  kontrol  af indeholdelsespligten   efter   denne   og andre skattelove (arbejdsgiverkontrol- len),  har  de  statslige  told-  og  skatte- myndigheder,  hvis  det  skønnes  nød- vendigt,  til  enhver  tid  mod  behørig legitimation    uden    retskendelse    ad- gang  til  arbejdssteder,  hvor  det  skøn- nes,  at  der  udføres  lønnet  arbejde  for en   arbejdsgiver.   Personer,   der   ved kontrol  som  nævnt  i  1.  pkt.,  skønnes at  udføre  beskæftigelse  hos  den  på - gældende arbejdsgiver, har pligt til at oplyse navn, adresse, fødselsdato, om der   består   et   ansættelsesforhold,   og hvor   dette   er   tilfældet,   ansættelses- periode  og  løn-  og  ansættelsesvilkår. Kontrol som nævnt i 1. pkt.,  kan dog ikke gennemføres på en ejendom, der
alene  tjener  til  privatbolig  eller  fri- tidsbolig. Stk. 6. Politiet yder de statslige told- og skattemyndigheder bistand til gen- nemførelsen af kontrollen efter stk. 2, 1. pkt. og stk. 5. Justitsministeren kan efter    forhandling    med    skattemini- steren  fastsætte  nærmere  regler  her- om.    §    86    A.    De    statslige    told-    og skattemyndigheder   kan   pålægge   en arbejdsgiver  at  foretage  daglig  regi- strering af oplysninger om ansatte. De oplysninger,  som  skal  registreres,  er de   samme   oplysninger,   som   direk- tøren for Arbejdsdirektoratet har fast- sat  med  hjemmel  i  §  91,  stk.  4,  i  lov om arbejdsløshedsforsikring mv. Stk.  2.  Registreringer  efter  stk.  1, samt   tilsvarende   registreringer,   der sker   efter   pålæ g   fra   Arbejdsdirek- toratet, skal til enhver tid på begæring forevises  de  statslige  told-  og  skatte- myndigheder  til  brug  for  kontrollen efter denne lovs § 86. I lov om påligningen af indkomstskat til   staten   (ligningsloven),   jf.   lovbe- kendtgørelse   nr.   995   af   7.   oktober 2004 og  som  senest  ændret  ved  §  2  i lov  nr.  1447  af  22.  december  2004, foretages følgende ændring: 42 I lov om påligningen af indkomstskat til   staten   (ligningsloven),   jf.   lovbe- kendtgørelse   nr.   995   af   7.   oktober 2004,  som  ændret  bl.a.  ved  §  2  i  lov nr.   1389   af   20.   december   2004   og senest  ved  §  2  i  lov  nr.  1447  af  22. december   2004,   foretages   følgende ændringer: Til § 42 10. Indledningen affattes således: ”I  lov  om  pålignin gen  af  indkomst- skat  til  staten  (ligningsloven),  jf.  lov- bekendtgørelse  nr.  995  af  7.  oktober 2004,  som  ændret  bl.a.  ved  §  2  i  lov nr.  1389  af  20.  december  2004,  §  2  i lov nr. 1447 af 22. december 2004 og senest  §  8  i    forslag  til  lov  om  æn- dring  af  visse  skatte-  og  afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkræv-
§ 17 A. --- Stk. 2.-3. --- Stk. 4.  Renter, som følge af for sen betaling  af  de  skatteansættende  myn- digheders  eller  de  statslige  told-  og skattemyndigheders  udlæg  for  hono- rar  til  revisor  efter  skattekontrollov- ens  §  3  D,  stk.  3,  eller  opkrævnings- lovens  §  5  a,  stk.  3,  kan  ikke  fra- drages  ved  opgørelsen  af  den  skatte- pligtige indkomst. § 74. De statslige told- og skattemyndigheder har, hvis det skønnes   nødvendigt,   til   enhver   tid mod behørig legitimation uden retskendelse   adgang   til   at   foretage eftersyn   i   lokaler,   der   benyttes   af virksomhederne,    og    til    at    efterse virksomhedernes varebeholdninger, forretningsbøger,    øvrige    regnskabs- materiale   samt  korrespondance   mv., uanset   om   disse   oplysninger   opbe- § 49 I    lov    om    merværdiafgift    (moms- loven),  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  703 af 8. august 2003, som ændret ved § 1 i lov nr. 356 af 19. maj 2004 og § 1 i lov  nr.  1387  af  20.  december  2004, foretages følgende ændringer: ningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven (Indsats   mod   skatte-   og   afgiftsund- dragelse), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april 2005, foretages følgende ændringer:”. 11. Efter nr. 19 indsættes: 01.   I   §   17   A,   stk.   4,   ændres   “de skatteansættende   myndigheders   eller de   statslige   told-   og   skattemyndig- heders”   til:   “told-   og   skatteforvalt- ningens”. ”. Til § 49 12. Indledningen affattes således: ”I   lov   om   merværdiafgift   (moms- loven),  som  senest  ændret  ved  §  1  i lov nr. 1387 af 20. december 2004 og §  5  i  forslag  til  lov  om  ændring  af visse  skatte-  og  afgiftslove,  arbejds- markedsfondsloven,  opkrævningslov- en  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats mod   skatte-   og   afgiftsunddragelse), som   vedtaget   af   Folketinget   ved   3. behandling  den  28.  april  2005,  fore- tages følgende ændringer:”. 13. Efter nr. 4 indsættes: 01. I § 74, stk. 1, ændres ”Myndighedernes” til: ”Told- og skat- teforvaltningens”. ”.
vares  på  papir  eller  på  edb  -medier. Myndighedernes   adgang   til   kontrol efter  1.  pkt.  omfatter  også  adgang  til kontrol  på  arbejdssteder  uden  for  de lo9kaler, hvorfra virksomheden drives,   samt   i   transportmidler,   der anvendes    erhvervsmæssigt.    Kontrol som   nævnt   i   2.   pkt.   kan   dog   ikke gennemføres    på    en    ejendom,    der alene     tjener     til     privatbolig     eller fritidsbolig. § 5 a. Har virksomheden ikke udar- bejdet   et   regnskab,   der   kan   danne grundlag for opgørelsen af en periodeangivelse  efter  reglerne  i  den enkelte  skatte-  og  afgiftslov  eller  kan størrelsen  af  det  tilsvar,  der  påhviler virksomheden, ikke opgøres grundlag  af  virksomhedens  regnskab, kan    de    statslige    told-    og    skatte- myndigheder    indgå    aftale    med    en statsautoriseret    eller    en    registreret revisor  om  at  udarbejde  et  regnskab for   den   skatte-   eller   afgiftspligtige. Ved  beslutning  herom  skal  der  tages hensyn    til    virksomhedens    forhold, herunder betalingsevne. Før den stats- lige  told-  og  skattemyndighed  indgår § 51 I  lov  om  opkrævning  af   skatter  og afgifter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 289   af   28.   april   2003   som   senest ændret  ved  §  2  i  lov  nr.  1441  af  20. december   2004,   foretages   følgende ændringer: Til § 51 14. Indledningen affattes således: ”I  lov  om  opkrævning  af  skatter  og afgifter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 289   af   28.   april   2003,   som   senest ændret  ved  §  2  i  lov  nr.  1441  af  22. december 2004 og § 7 i forslag til lov om    ændring    af    visse    skatte-    og afgiftslove,   arbejdsmarkedsfondslov- en,    opkrævningsloven    og    miljøbe- skyttelsesloven  (Indsats   mod  skatte- og  afgiftsunddragelse),  som  vedtaget af  Folketinget  ved  3.  behandling  den 28.   april   2005,   foretages   følgende ændringer:”. 15. Efter nr. 2 indsættes: 01.  I  §  5  a,  stk.  1,  2  og  3,  ændres “den   statslige   told-   og   skattemyn- dighed”   til:   “told-   og   skatteforvalt- ningen”. 02.   I   §   5   a,   stk.   1,   ændres   “myn- digheden   til:   “forvaltningen”,   ”told- og skattemyndighedernes”  ændres til: ”forvaltningens”,   og   “Skatteministe- ren”  ændres  til:  “Told-  og  skattefor- valtningen”.  
aftale    med    en    revisor,    skal    myn- digheden    skriftligt    meddele    denne beslutning   til   den   skatte-   eller   af- giftspligtige. Hvis den skatte- eller af- giftspligtige    inden    to    måneder    fra underretningen indsender et regnskab, der kan danne grundlag for skatte- og afgiftsansættelsen,  bortfalder  told-  og skattemyndighedernes beslutning. Skatteministeren kan efter anmodning give   henstand   med   indsendelse   af regnskab,    hvis   særlige   omstændig- heder taler herfor. Stk.    2.    Virksomheden    har    inden udløbet af fristen i stk. 1 mulighed for at  stille  forslag  om,  hvilken  revisor, der skal udarbejde regnskabet. Stk. 1, 5. pkt., finder tilsvarende anvendelse. Kan   den   statslige   told-   og   skatte- myndighed  ikke  godkende  forslaget, skal  fravalget  begrundes.  Den  stats- lige   told-   og   skattemyndigheds   fra- valg  af  revisor  kan  ikke  påklages  til anden administrativ myndighed. Stk.  3.  Den  statslige  told-  og  skat- temyndighed  betaler  honorar  til  revi- sor    for    udarbejdelse    af    regnskab. Virksomheden    har   pligt   til   at   re- fundere   den   statslige   told-   og   skat- temyndighed    revisorhonoraret.    Den statslige    told-    og    skattemyndighed kan  bestemme,  at  virksomheden  kun skal  betale  en  del  af  honoraret,  hvis særlige omstændigheder taler herfor. Stk.    4.    Denne    lovs    almindelige regler  om  opkrævning  og  inddrivelse af   skatte-   og   afgiftskrav   finder   til- svarende  anvendelse  ved  opkrævning og inddrivelse af den statslige told- og skattemyndigheds   udlæg   til   revisor hos  virksomheden.  Der  kan  foretages modregning  med  eventuelle  statslige og kommunale tilgodehavender. § 56 I  lov  nr.  479  af  30.  juni  1993  om fremstilling    og    handel    med    visse varer, der benyttes ved ulovlig 03.   I   §   5   a,   stk.   2,   ændres   “Den statslige  told-  og  skattemyndigheds” til: “Forvaltningens”. 04.  To  steder  i  §  5  a,  stk.  3,  ændres ”Den   statslige   told-   og   skattemyn- dighed”  til:  ”Told-  og  skatteforvalt- ningen”. 05.   I   §   5   a,   stk.   4,   ændres   “den statslige  told-  og  skattemyndigheds” til: “told- og skatteforvaltningen”.”. Til § 56 16. Paragraffen udgår.
fremstilling  og  handel  med  narkotika og  psykotrope  stoffer  (prækursorer),   som  ændret  bl.a.  ved  §  32  i  lov  nr. 380 af 2. juni 1999 og senest ved § 1 i bekendtgørelse nr. 1108 af 12. december 2003 om ændring af bilag 1 og     2     i     lov,     foretages     følgende ændringer: 1. Overalt     i     loven     ændres     ”de statslige  told-  og  skattemyndigheder” til: told- og skatteforvaltningen”. 2.    Overalt     i     loven     ændres     ”De statslige  told-  og  skattemyndigheder” til: ”Told- og Skatteforvaltningen”. 3. Efter § 1 indsættes: §  1  a.  Bestemmelserne  i  denne  lov og  bestemmelser  fastsat  i  henhold  til denne lov forvaltes af told- og skatte- forvaltningen”. 4. § 10, stk. 2, affattes således: ”Stk. 2. Det i stk. 1 nævnte  materiale skal  på  told -  og  skatteforvaltningens anmodning  udleveres  eller  indsendes til denne. 5.   I   §   12,   stk.   1,   ændres   ”skatte- ministeren  eller  den,  han  bemyndiger dertil,   ”   til:   ”told-   og   skatteforvalt- ningen”. § 60 I   skattekontrolloven,   jf.   lovbekendt- gørelse  nr.  869  af  12.  august  2004, som  senest  ændret  ved  §  1  i  lov  nr. 1441 af 22. december 2004, foretages følgende ændringer: Til § 60 17. Indledningen affattes således: ”I  skattekontrolloven,  jf.  lovbekendt- gørelse  nr.  869  af  12.  august  2004, som  senest  ændret  ved  §  1  i  lov  nr. 1441  af  22.  december  2004  og  §  2  i   forslag  til  lov  om  ændring  af  visse skatte- og afgiftslove, arbejds- markedsfondsloven,  opkrævningslov- en  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats mod   skatte-   og   afgiftsunddragelse),
§ 3. --- Stk.    2.    Efter    indstilling    fra    Lig- ningsrådet  kan  skatteministeren  fast - sætte  regler  om,  at  juridiske  personer inden selvangivelsesfristens udløb skal   indgive   et   skattemæssigt   års - regnskab   for   den   senest   afsluttede regnskabsperiode  til  den  skatteansæt- tende  myndighed.  Er  regnskabet  end- nu    ikke     godkendt    af    generalfor- samlingen  ved  selvangivelsesfristens udløb,  skal  der  senest  14  dage  efter generalforsamlingens afholdelse gives den skatteansættende myndighed meddelelse  om  generalforsamlingens beslutning vedrørende regnskabet. Stk. 3.-4. --- § 3 D. Har en selvangivelsespligtig, der   er   bogføringspligtig,   ikke   udar- bejdet  et  skattemæssigt  årsregnskab, der  i  væsentligt  omfang  opfylder  be- tingelserne  fastsat  efter  §  3,  eller  er årsregnskabet  ikke  indsendt  rettidigt, kan  den  skatteansættende  myndighed indgå   aftale   med   en   statsautoriseret eller en registreret revisor om at udar- bejde et regnskab for den selvangivel- sespligtige.    Ved    beslutning    herom skal  der  tages  hensyn  til  den  selvan- givelsespligtiges   personlige   forhold, herunder betalingsevne. Før den skat- teansættende myndighed indgår aftale med  en  statsautoriseret  eller  en  regi- streret  revisor,  skal  den  skatteansæt- tende   myndighed   skriftligt   meddele denne  beslutning  til  den  selvangivel- sespligtige.  Hvis  den  selvangivelses- pligtige  inden  to  måneder  fra  under - retningen   indsender   et   årsregnskab, der    opfylder    betingelserne    fastsat efter    §    3,    bortfalder    den    skatte- ansættende    myndigheds    beslutning. 9. I § 3, stk. 2, ændres to steder ”den skatteansættende myndighed” til: ”told- og skatteforvaltningen.” som   vedtaget   af   Folketinget   ved   3. behandling  den  28.  april  2005,  fore- tages følgende ændringer:”. 18. Nr. 9 affattes således: 9. To steder i § 3, stk. 2, tre steder i § 3  D,  stk.  1,  og  i  §  3  D,  stk.  2  og  3, ændres   ”den   skatteansættende   myn- dighed”   til:   ”told-   og   skatteforvalt- ningen”. ”. 19. Efter nr. 11 indsættes: 01.   I   §   3   D,   stk.   1,   ændres   ”den skatteansættende myndigheds” til: ”forvaltningens”, og ”Skattemini- steren”  ændres  til:  ”Told-  og  skatte- forvaltningen”.