Til lovforslag nr. L 110-L 111
Folketinget 2004 - 05 (2. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2005
1. udkast
Betænkning
over
I. Forslag til skatteforvaltningsloven
[af skatteministeren (Kristian Jensen (V)]
II. Forslag til lov om ændring af en række love som følge af
skatteforvaltningsloven
(Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.)
[af skatteministeren (Kristian Jensen (V)]
1. Ændringsforslag
Der er af skatteministeren stillet 9 ændringsforslag til lovforslag nr. L 110.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslagene blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 16. marts 2005.
Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [antal] møder.
Tidligere behandlinger
Lovforslagene er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 130 og nr. L 131 fra folketingsåret 2004 -
05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af
L 130 og L 131, herunder de høring ssvar, som skatteministeren sendte til udvalget.
Hø ring
Et udkast til L 130 og L 131 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling, har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 13. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. SAU
alm. del - bilag 4 og 5 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Den 26. november 2004 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Foreningen af Danske Skatteankenævn,
Foreningen af Kommuner i Københavns Amt,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
2
Silkeborg Kommune,
Sønderborg -områdets Skattecenter,
Sønderborg -områdets 7 borgmestre,
Århus Kommune og
Aars Kommune.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtlig t over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslag nr.
L 110:
Silkeborg Kommune,
Sønderborg Kommune,
ToldSkat, Region Sønderborg,
Århus Kommune og
Aars Kommune.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 95
spørgsmål til
lovforslag nr. L 110 og 4 spørgsmå l til lovforslag nr. L 111 til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[]
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for
betæ nkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u dvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger til lovforslag nr. L 110
Æ n d r i n g s f o r s l a g
Af skatteministeren, tiltrådt af et <>tal:
Til § 3
1) I stk. 2, 2. pkt., ændres » 1. oktober 2005« til: »1. november 2005«.
[Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt]
Til § 25
2) I stk. 4, 1. pkt., ændres »§ 207« til: »§ 245«.
[Korrektion som følge af an den lovgivning]
Til 62
3) I stk. 2, stk. 3, stk. 4, 2. pkt., 2 steder i stk. 5, stk. 6, stk. 7, 2. pkt., stk. 10 og stk. 11 ændres »1.
oktober 2005« til: »1. november 2005«.
[Ændring af fusionens virkningstidspunkt og konsekvenser heraf]
3
4) I stk. 3 indsættes efter » lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004,: « »
lov nr. 1383 af 20. december 2004,«.
[Korrektion som følge af anden lovgivning]
5) I stk. 4, 1. pkt., og
stk. 7, 1. pkt.
, ændres » september« til: »oktober«.
[Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt]
Til § 66
6) I stk. 1, 1. og
2. pkt.
, ændres » 1. oktober 2005« til: »1. november 2005«.
[Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt]
Til § 67
7) I stk. 1 ændres » 1. oktober 2005« til: »1. november 2005«.
[Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt]
Til § 70
8) Paragraffen affattes således:
»§ 70. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 66 og § 67,
herunder leje af fast ejendom eller lokaler eller overfø rsel af fast ejendom efter § 66, stk. 2, skal
indgås mellem Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne skal senest den 15. august 2005
have indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter denne dat
o.«
[Lempelse af frist for indbringelse for det særlige nævn]
Til § 71
9) I stk. 1 ændres » aftale senest den 15. juni 2005« til: »eller er opnået enighed om indgåelse af
aftale senest den 15. august 2005«.
[Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt]
B e m æ r k n i n g e r
Til nr. 1, 3, 5, 6 og 7
Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet fra 1. oktober 2005, som
blev besluttet efter folketingsvalget den 8. februar 2005, til 1. november 2005. Som følge heraf
foreslås det at ændre virkningstids punktet for sammenlægningen af den kommunale og den statslige
skatteadministration og etableringen af enhedsforvaltningen fra den 1. oktober til den 1. november
2005. I alle de situationer, hvor den 1. oktober 2005 er foreslået som skæringsdato, ændres
skæ ringsdatoen til den 1. november 2005.
Der er lagt stor vægt på at gøre perioden med usikkerhed for medarbejderne så kort som
overhovedet muligt og samtidig sikre en ordentlig proces og rimelige frister.
4
En del af forpligtelserne i forhold til at involvere personalet og dets organisationer påhviler
kommunerne. Skatteministeriet har derfor igennem hele forløbet været i tæt kontakt med KL om
bl.a. tids- og handleplaner. KL har i den sammenhæng tillagt det afgørende betydning, at der gives
mere tid til den kommunale del af processen.
Til nr. 2 og 4
Efter forslaget til § 25, stk. 4, skal en afgørelse, der er truffet efter § 207 i lov om finansiel
virksomhed, være bindende for skattemyndighederne på samme måde som et bindende svar. § 207
omhandler det særlige v ærdiansættelsesnævn, som skal oprettes, når et pengeinstitut ikke længere
opfylder solvenskravet efter loven eller er i nærliggende fare herfor, og derfor skal sammenlægges
med et andet pengeinstitut. Dette værdiansættelsesnævn skal fastsætte den skattemæs
sige værdi af
udlånene i det nødlidende pengeinstitut. Forslaget om, at en sådan afgørelse skal have samme
virkning som et bindende svar, er en videreførelse af princippet i § 20 C, stk. 2, i den gældende
skattestyrelseslov.
Lov om finansiel virksomhed er ændret ved § 1 i lov nr. 1383 af 20. december 2004 om ændring
af lov om finansiel virksomhed, lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om
investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., lov
om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om
mærkning og skiltning med pris m.v. med flere love (Mulighed for anvendelse af internationale
regnskabsstandarder, indførelse af regler om solvensbehov, ændring af reglerne om tavshedspligt,
harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge, ændret opkrævningsmetode for en garantifond
for skadesforsikringsselskaber, ændrede hæftelsesregler mellem investeringsforeningers afdelinger,
overdragelse af kompetence vedrørende prismærkning til økonomi
- og erhvervsministeren).
Ændringen indebærer bl.a., at bestemmelsen om værdiansættelsesnævnet flyttes fra § 207 i lov om
finansiel virksomhed til § 245 i samme lov. I ovennævnte lovs § 16 foreslås skattestyrelseslovens §
20 C, stk. 2, konsekvensrettet i overensstemmelse hermed.
Det foreslås, at skatteforvaltningslovens § 25, stk. 4, og ikrafttrædelsesbestemmelsens reference
til skattestyrelsesloven, jf. § 62, stk. 3, konsekvensrettes i overensstemmelse med ovenstående.
Til nr. 8 og 9
I det fremsatte lovforslag er det fastsat, at aftale om overførsel af ansatte, aktiver, rettigheder og
forpligtelser vedrørende den oprindeligt foreslåede fusionsdato 1. oktober 2005 skulle være indgået
senest den 15. juni 2005. I mangel af aftale senest denne dato skal et af skatteministeren særligt
nedsat nævn træffe beslutning om fordelingen. Som konsekvens af, at fusionsdatoen foreslås ændret
til den 1. november 2005, foreslås fristen for at indgå aftale om overførsel og fordeling m.m. æn
dret
til den 15. august 2005.
Det forudsættes med lovforslagets almindelige bemærkninger, at Skatteministeriet og kommunen
fører reelle forhandlinger og bestræber sig på at nå til enighed om overførsel af aktiver, rettigheder
og pligter, ansatte, indgåels e af lejemål og overførsel af fast ejendom, således at det som
udgangspunkt ikke bliver nødvendigt at nedsætte det særlige nævn efter forslagets § 71.
Det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis et positivt forhandlingsforløb skal afbrydes med henblik
på inddr agelse af nævnet, alene fordi fristen den 15. august 2005 i den konkrete situation kan være
vanskelig at overholde. Det foreslås derfor under nr. 8, at parterne ud over at have indgået aftale
senest den 15. august 2005, også inden for denne frist kan være enige om, at aftale kan indgås
umiddelbart efter denne dato. I så fald vil der ikke være pligt til inddragelse af det særlige nævn.
5
Aftale vil i disse tilfælde skulle indgås inden for en frist, der
- hvis der alligevel måtte være
uenighed – tillader inddra gelse af nævnet og en nævnsbeslutning inden den 1. november 2005.
For den modsatte situation, hvor parterne allerede inden den 15. august 2005 må konstatere, at
enighed om en aftale ikke kan opnås, vil der efter lovforslaget kunne ske nedsættelse af nævnet
og
indbringelse af uenigheden for dette også inden den 15. august 2005.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
[ Der gøres opmærksom
på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning
i Folketingssalen.]
Kim Andersen (V) Charlotte Antonsen (V) Peter Christensen (V) nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mikkel Dencker (DF)
Colette L. Brix (DF) Charlotte Dyremose (KF) Jakob Axel Nielsen (KF)
RenéSkau Björnsson (S) Pia Gjellerup (S) Frode Sørensen (S) fmd. Rasmus Prehn (S)
Ole Stavad (S) Poul Erik Christensen (RV) Morten Homann (SF) Frank Aaen (EL)
Tjóðveldisflokkurin, Inuit At aqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52
Enhedslisten (EL)
6
Socialdemokratiet (S)
47
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
Siumut (SIU)
1
Det Radikale Venstre (RV)
17
Fólkaflokkurin (FF)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
11
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 110
Bilagsnr. Titel
1
Historisk gennemgang af genfremsættelse af L 130
2
Henvendelse af 12/1-05 fra Århus Kommune
3
Meddelelse om vejledende tidsplan for L 110/L 111
4
Artikel fra Politiken den 14. marts 2005: »Ulovligt at tvangsflytte
skattefolk« samt notat fra Schebye & Jacobsen »Kommunalreformens
gennemførelse i forhold til tjenestemænd - et forfatningsretligt
problem?«
5
Henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns
Amt
6
Henvendelse af 29/3 05 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn
7
Henvendelse af 31/3-05 fra Aars Kommune m.fl.
8
Svar på spm. S 198 om baggrunden for, at der er udnævnt 7
direktører fra den nuværende Told og Skat til ledelse af den
kommende enhedsorganisation
9
Svar på spm. S 199 om de kommende forhandlinger om overførsel af
personale fra kommunerne til den kommende enhedsforvaltning
konkret skal foregå mellem de nuværende områdedirektører i Told og
Skat og kommunernes ledelse
10
Svar på spm. S 200 om de kommende mellemlederstillinger i den
kommende enhedsskatteforvaltning skal besættes efter medvirken af
konsulenter og personlighedstest af medarbejder, der i mange år har
været beskæftiget i den kommunale eller statslige forvaltning
11
Kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i
Københavns Amt, fra skatteministeren
12
Henvendelse af 1/4-05 fra Silkeborg Kommune
13
Kommentar til henvendelse af 12/1-05 fra Århus Kommune, fra
skatteministeren
14
Kommentar til henvendelse fra Silkeborg Kommune
15
Kommentar til henvendelse af 31. marts 2005 fra Aars Kommune
m.fl., fra skatteministeren
16
Kommentar til henvendelse af 29. marts 2005 fra Foreningen af
Danske Skatteankenævn, fra skatteministeren
17
Materiale udleveret af Aars Kommune m.fl. (Vesthimmerlands
Kommune) under foretræde den 6. april 2005
18
Henvendelse af 10/4-05 fra Sønderborg -områdets Skattecenter
19
Henvendelse af 8/4-05 fra Kommunale Tjenestemænd og
7
Bilagsnr. Titel
Overenskomstansatte
20
Henvendelse af 11/4-05 fra Sønderborg -områdets 7 borgmestre
21
Kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra personalerepræsentanter
fra Sønderborg -områdets Skat teforvaltning, fra skatteministeren
22
Kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra Sønderborg Kommune, fra
skatteministeren
23
Notat om udskydelse af fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet
24
Kopi KOU L 72 - svar på spm. 6, fra indenrigs - og
sundhedsministeren
25
Kopi KOU L 72, svar på spm. 8, fra indenrigs - og
sundhedsministeren
26
Ændringsforslag fra skatteministeren
27
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/4-05 fra KTO
28
Orientering om ændrede skøn over de administrative konsekvenser af
L 110, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 110
Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/11 04 fra Det Kommunale
Kartel vedrørende høringssvar over kommunalreform., og
ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvorledes der tænkes ført tilsyn med den kommende
skatteenhedsforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
3
Spm. om, hvornår servicecentrene forudsættes at være etableret, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvorledes varetagelsen af kontakten til borgerne på
skatteområdet skal foregå i perioden fra 1/7 -05 til den nye
kommunestrukturs ikrafttræden 1/1 -07, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvorledes ministeren forventer, at der kan ydes borgeren en
rimelig service i servicecentrene uden, at der kan blive tale om
udøvelse af myndighedsopgaver overhovedet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
6
Spm. om at tilsende en oversigt over, hvilke funktioner på
skatteområdet, der er tanken, at de kommunale servicecentre skal
kunne varetages, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om at uddybe, hvilke fagområder der jf. lovforslagets
bemærkninger afsnit 4.1.2. alene tænkes forankret i få skattecentre, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
8
Spm. om at uddybe, hvilke fagområder der jf. lovforslagets
bemærkninger afsnit 4.1.2. forudsættes at være dækket ind i samtlige
skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om at redegøre for baggrunden fo r, at der jf. lovforslagets
bemærkninger afsnit 10.3. etableres 70 midlertidige lokaliteter for
skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om at redegøre for, i hvilken periode der jf. lovforslagets
bemærkninger afsnit 10 .3. påtænkes etableret 70 midlertidige
lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
11
Spm. om, hvilke udgifter, udover IT-udgifter, forventer ministeren, at
der er forbundet med etableringen af 70 midlertidige lokaliteter for
skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om at redegøre for, hvilke nyudviklinger og nyindkøb af IT -
systemer, der forudsættes gennemført inden lovforslagets
ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om at redegøre for, hvilke tilretninger af eksisterende IT -
systemer, der forudsættes gennemført inden lovforslagets
ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om at redegøre for, hvilke nyudviklinger og nyin dkøb af IT -
systemer, der forudsættes gennemført efter lovforslagets ikrafttræden,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om at redegøre for, hvilke tilretninger af eksisterende IT -
systemer, der forudsættes gennemført efter lovforslagets i krafttræden,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om at tilsende en opgørelse over antallet af henvendelser til
henholdsvis de kommunale og statslige skatteforvaltninger for hvert
af årene 1999 -2003, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om at redegøre for, hvorledes henvendelserne til
skatteforvaltningerne fordeler sig mellem forskellige medier
(telefonisk, digitalt, personligt etc.) for hver af forskudsopgørelserne
2003, 2004 og 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om, hvorledes ministeren forventer, at lovforslaget vil påvirke
det samlede antal henvendelser fra borgerne til skatte- og
servicecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om at redegøre for, hvorledes minist eren forventer, at andelen
af borgerhenvendelser vil fordele sig mellem telefoniske, skriftlige,
digitale og personlige henvendelser, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
20
Spm. om at redegøre for, hvorledes ministeren forventer, at andelen
af borgerhenvendelser vil fordele sig mellem service- og skattecentre,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om forhandlingerne med medarbejderne om fremtidigt
arbejdssted ikke skal være bragt på plads inden den 1. juli 2005, hvor
skatteforvaltningsloven træder i kraft, til skatteministeren, og
9
ministerens svar herpå
22
Spm. om at redegøre for, hvad baggrunden er for, at man foreslår at
nedbringe andelen af de medlemmer til Landsskatteretten som
Folketinget udpeger, mens ministerens andel stiger, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om baggrunden for at samle skatte- og
vurderingsankenævnssekretariaterne 16 steder i landet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. om tidshorisonten for afgørelsen af, hvil ke skatte- og
vurderingsankenævnssekretariater, der hører til hvilke skattecentre, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om, hvilke kommuner de enkelte skatte- og
vurderingsankenævnssekretariater skal betjene, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
26
Spm. om IT-systemerne i skatte- og vurderingsankenævnene er
funktionsdygtige den 1. juli 2005, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
27
Spm. om ministeren vil pålægge kommunerne at varetage statslige
skatte- og afgiftsopgaver, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
28
Spm. om grænsen mellem service overfor borgerne vedrørende
skatter, afgifter, told og ejendomsvurdering og egentlig udøvelse af
forvaltningsmyndighed, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
29
Spm. om samtlige borgere i Danmark kan få ændret deres
forskudsopgørelse ved henvendelse i det kommunale
borgerservicecenter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. om hvilke opgaver, der anses for henholdsvis almindelig
service og egentlig myndighedsudøvelse, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
31
Spm. om kommunale borgerservicecentre vil udøve lettere
sagsbehandling, uden der samtidig udøves egentlig
forvaltningsmyndighed, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
32
Spm. om, hvordan produktionen fastholdes i forbindelse med
fusionsprocessen mellem den kommunale og den statslige
skatteforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm. om, hvorfor man gennemfører en fusion mellem den
kommunale og statslige skatteforvaltning, når de administrative og
økonomiske konsekvenser er usikre, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
34
Spm. om, hvor stort et effektiviserings- og retionaliseringspotentiale,
der er ved fusionen mellem den kommunale og statslige
skatteforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
35
Spm. om, der i fusionen mellem den kommunale og den statslige
skatteforvaltning er indtænkt et forøget ligningsprovenu, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm. om fusionen mellem den kommunale og den statslige
skatteforvaltning er koncentreret om udgiftssiden, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm. om IT-systemerne i den nye statslige enhedsforvaltning er
funktionsdygtige pr. 1. juli 2005, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
38
Spm. om IT-systemerne til brug for sagsbehandlingen m.v. er
funktionsdygtige pr. 1. oktober 2005, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
39
Spm. om, hvilke overvejelser der ligger til grund for vurderingen af,
at medarbejderne pr. 1. juli 2005 kan lokaliseres i ca. 70 midlertidige
lokaliteter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
40
Spm. om, hvilke skatte-, afgifts- og toldopgaver, der tænkes samlet
på et færre antal skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
41
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre ensartethed i
sagsbehandlingen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
42
Spm. om, hvilke skatte-, afgifts- og toldopgaver, der tænkes placeret i
samtlige skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
43
Spm. om, hvordan ministeren stiller sig vedr.
rekrutteringsspørgsmålet, hvis der sker mindre eller større naturlig
afgang, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
44
Spm. om det er hensigten, at udpegningen af medlemmer til
skatteankenævnene skal ske for at sikre faglige kvalifikationer eller
for at sikre et lægmandselement i klagebehandlingen på
skatteområdet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
45
Spm. om, hvilke opgaver det er hensigten at nedprioritere i den
beskrevne overgangsperiode, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
46
Spm. om Folketinget skal vedtage lovforslaget uden at have svar på
så væsentlige spørgsmål, jf. besvarelse af spm. 26, 28 og 29, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
47
Spm. om borgere og virksomheder frit kan vælge, hvilket af de
kommende skattecentre som de ønsker at henvende sig til, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
48
Spm. om ministeren i forlængelse af spm. 32 vil afvise, at den
tidligere skatteminister bl.a. som begrundelse for fremsættelsen af
lovforslag L 131 i samlingen 2002-03 har fremført, at skatteligning
og betjening af ankenævnssekretariatet ikke har kunne v, og
ministerens svar herpå
49
Spm. om at redegøre for, hvornår der er tale om egentlig
11
myndighedsudøvelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
50
Spm. om at sikre, at der i forbindelse med borgerhenvendelser i et
kommunalt servicecenter om spørgsmål vedrørende skatter, afgifter,
told og ejendomsvurdering, ikke vil blive udøvet
forvaltningsmyndighed, og dermed egentligt lovbrud i forhold til
lovfor, og ministerens svar herpå
51
Spørgsmålet er trukket tilbage
52
Spm. om at redegøre for, om og på hvilke punkter forslagene
adskiller sig fra de tidligere fremsatte lovforslag L 130/L 131 (2004-
05, 1. samling), til skatteministeren, og ministerens svar herpå
53
Spm. om at uddybe lovforslagets bemærkninger, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
54
Spm. om at opstille en oversigt over, hvilke typer af sager vedrørende
sambeskatning som Ligningsrådet kan behandle i dag, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
55
Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag
om placering af tre yderligere skattecentre, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
56
Spm. om ministeren har gjort sig mere konkrete overvejelser om at
føre sine tanker om et » flyvende skattekorps« ud i livet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
57
Spm. om, hvor mange ekstra sager Landsskatteretten forventes at få
med indførelsen af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
58
Spm. om at redegøre for arbejdsopgaverne og tidsplanen for arbejdet
for det konsulentfirma, der er udpeget som opmand i DUT-
forhandlingerne mellem staten og kommunerne, og ministerens svar
herpå
59
Spm. om at redegøre for opbygningen i fusionsorganisationen og
redegøre for deres arbejde, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
60
Spm. om ministeren vil garantere, at man i DUT-forhandlingerne
med kommunerne vil tilstræbe at følge et princip om at pengene skal
følge opgaven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
61
Spm. om at udarbejde en parallelopstilling af det nuværende
klagesystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
62
Spm. om ministeren kan forestille sig nogen negative sideeffekter
eller konsekvenser for borgerne, når man indfører det nye mere
formelle klagesystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
63
Spm. om at redegøre for, om de t på nogen måde bliver sværere at
klage for en borger end det er i dag, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
64
Spm. om at udarbejde en skematisk sammenligning af forskellene i
sammensætning og tildelte kompetencer, til skatteministeren, og
12
ministerens svar herpå
65
Spm. om at redegøre for den dialog, der har været mellem
Skatteministeriet og Datatilsynet efter, at Datatilsynet afgav sit
høringssvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
66
Spm. om at oversende en oversigt over navnene på medlemmerne af
Ligningsrådet, fra Ligningsrådets oprettelse frem til i dag, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
67
Spm. om at oversende en procentvis oversigt opdelt pr. år over
antallet af afgørelser i Ligningsrådet, til skatteministere n, og
ministerens svar herpå
68
Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at
der kommer en bedre paritet i den fremtidige sammensætning af
Skatterådet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
69
Spm. om, hvor mange stillinger, der skal nedlægges i forhold til i
dag, når man laver en enstrenget ligningsstruktur, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
70
Spm. om det i fremtiden vi være den statslige told - og
skatteforvaltning der udsteder det der svarer til de nuvæ rende
»vejledende anvisninger«, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
71
Spm. om udstedelse af »vejledende anvisninger« sker på ministerens
ansvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
72
Spm. om oversigt over de områder hvor det er Ligningsrådet der
årligt fastsætter beløb, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
73
Spm. om der ikke er et folkevalgt organ der skal tiltræde den
statslige told- og skatteforvaltnings service- og kontrolstrategi, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
74
Spm. om den årlige virksomhedsplan for den statslige told - og
skatteforvaltning ikke skal godkendes, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
75
Spm. om den årlige virksomhedsplan skal forelægges ministeren, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
76
Spm. om centralisering af magten, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
77
Spm. om enhedsforvaltning af momskontrol og indkomstskatkontrol,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
78
Spm. om udviklingen af registrerede aktie- og anpartsselskaber 1995-
2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
79
Spm. om forudsætninger man opstillede ved overtagelse af
selskabsligningen i 1996, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
80
Spm. om tilstræ kkelige ligningsressourcer til det stigende antal
skattepligtige selskaber, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
13
81
Spm. om direkte henvendelse vedrørende lignings - og
ansættelsesspørgsmål, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
82
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indskriver antallet
af skattecentre i skatteforvaltningsloven, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
83
Spm. om kommentar til beregning om udgifter ved flytning af 190
medarbejdere fra Sønderborg til Tønder, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
84
Spm. om ministeren er enig i, at der ikke er nogen forskel i
mulighederne for at gennemføre en enhedsforvaltning, hvad enten
man har 30 eller 33 skattecentre, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
85
Spm. om, at en medarbejder i told- og skatteforvaltningen som er
medlem af skatteankenævn, vurderingsankenævn eller
Landsskatteretten ikke kan medvirke til afgørelser truffet af den
enhed, som vedkommende er ansat under, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
86
Spm. om, hvilke krav der gælder i dag for fysisk fremvisning af en bil
over for Told- og Skattemyndighederne, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
87
Spm. om at køre en udenlandsk indregistreret bil til skat tecentret i
Horsens for at få bilerne henholdsvis indregistreret og solgt, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
88
Spm. om ministeren er enig i de angivne transporttider for
persontransport med henholdsvis bil eller bus til skattecentret i
Thisted, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
89
Spm. om, hvis en borger med en transporttid på 2 timer hver vej til
nærmeste skattecenter skal have sin revisor med, hvor dyrt vil det så i
gennemsnit blive for den pågældende borger, til skatteminis teren, og
ministerens svar herpå
90
Spm. om at præcisere om borgeren og virksomheden har et retskrav
på slev at kunne vælge, hvilket skattecenter de ønsker at benytte, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
91
Spm. om, hvis en borger eller en virksomhed vælger et andet
skattecenter, er de så i stand til at foretage en lige så god og
kompetent, og dermed tilsvarende sagsbehandling, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
92
Spm. om at sikre, at svage grupper får et godt serviceniveau til trods
for, at der kan være transportafstande på op til 100 km til det
skattecenter, som vedkommende hører under, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
93
Spm. om ministerens reaktion på det retssikkerhedsproblem, der
består i, at borgere hverken økonomisk eller fysisk magter at møde
personligt op på skattecentrene, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
14
94
Spm., om bloktilskuddet for overførslen af ligningsopgaven til staten
vil blive fordelt mellem kommunerne, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
95
Spm. om, hvornår det bebudede udredningsarbejde forventes
afsluttet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over bilag vedrørende L 111
Bilagsnr. Titel
1
Meddelelse om vejledende tidsplan for L 110/L 111
2
Artikel fra Politiken den 14. marts 2005: »Ulovligt at tvangsflytte
skattefolk« samt notat fra Schebye & Jacobsen »Kommunalreformens
gennemførelse i forhold til tjenestemænd - et forfatningsretligt
problem?«
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørend e L 111
Spm.nr.
Titel
1
Spm. om at redegøre for, om og på hvilke punkter forslagene
adskiller sig fra de tidligere fremsatte lovforslag L 130/L 131 (2004-
05, 1. samling), til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om sammenlægning af den kom munale skatteforvaltning og
den statslige skatte- og afgiftsadministration, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
3
Spm. om statslig enhedsforvaltning, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
4
Spm. om administrationen af arbejdsmarkedsbidrag bliver opfattet af
skatteforvaltningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå