Jeg deler sådan set fuldt ud det ønske, at borgerne nemt og hurtigt skal kunne komme i kontakt med myndigheder og få ordnet deres mest almindelige skattemæssige forhold. Det er også derfor, at langt den meste kontakt, som borgere vil have om skattespørgsmål, fremover ikke vil komme til at foregå gennem skattecentre, men gennem den borgerservicebutik, der vil blive oprettet i de fleste af de nye kommuner.
Vi har med Kommunernes Landsforening aftalt, at en række af de medarbejdere, der i dag beskæftiger sig med skatteforvaltning, bliver i kommunerne til at dække den arbejdsopgave, der er med at betjene borgerne. Langt de fleste henvendelser, der kommer, er jo henvendelser om f.eks. ændringer af forskudsskema eller om, at man gerne vil have udleveret blanketter eller vejledning i, hvordan forskellige blanketter bliver udfyldt. Alle sammen opgaver, som vil kunne løses i de nye kommuner gennem de kommende borgerservicecentre.
Hvis man kigger på antallet af sådan decideret personlige henvendelser, som jeg kan forstå hr. Frode Sørensen er meget interesseret i, så er det en interessant udvikling, der har været i de senere år, med et klart fald i antallet af personlige henvendelser. Det vil sige, at flere og flere benytter sig af de stadig mere borgervenlige digitalløsninger eller telefonløsninger, og i forbindelse med at vi gennemfører en fusion, ja, så oprettes der også helt nye muligheder for at komme i kontakt med skattemyndighederne uden for almindelige åbningstider. Så det ønske, at borgerne nemt og enkelt skal kunne komme i kontakt med skattemyndighederne, er dækket fuldt ud i det forslag, som ligger til vedtagelse her i dag.
Når man skal prøve at ridse op, hvad der skete i forbindelse med de samtaler, vi har haft, så er det jo ganske rigtigt, at der har været mange, der har været meget hurtigt ude at sige, at nu var der en aftale, nu var der ikke en aftale, nu var der en aftale, nu var der ikke en aftale. Bl.a. kunne vi tidligere læse, at der blandt oppositionens ordførere og forhandlere allerede tilbage før pinse var en opfattelse af, at der var en aftale, hvilket der så ikke var, fordi den aftale, der så måtte have været, blev underkendt i de respektive folketingsgrupper.
Efter underkendelsen lige før pinse har vi fra regeringens side holdt fast i hele vejen igennem, at det tilbud, vi lagde på bordet, står vi ved. Det trækker vi ikke til os igen. Hvis man sagde ja til det, man var blevet enige om ved forhandlingsbordet, jamen, så stod tilbuddet ved magt.
Det har vi gentaget her i Folketingssalen, det har vi gentaget i pressen, så da den knast, som blev kørt frem som værende problemet i forbindelse med en manglende tilslutning til den tekst, der var forhandlet på plads, nemlig personalespørgsmålet, blev fjernet, så følte jeg, at der var grundlag for, at vi igen rakte hånden frem og spurgte: Skulle vi så ikke sætte os ned ved bordet? Når I nu ikke kunne få godkendelse af den aftale, der var forhandlet, fordi der er usikkerhed omkring personalespørgsmål, kunne vi så få godkendelsen af det efterfølgende?
Det kunne vi så ikke. Vi startede med at sikre, at der ikke var flere personalemæssige problemer, at den aftale, der var indgået om personaletryghed generelt, blev overført på en god og fornuftig måde også til skatteområdet, og det er jeg glad for, for jeg synes, det er vigtigt, at der for personaledelen også på skatteområdet er en god tillidsskabende aftale.
Det var så desværre ikke nok til, at vi kunne blive enige i forhold til det papir, der var forhandlet på plads den 12. maj, og det betød, at vi ikke, som vi fra regeringens side har tilbudt, kan oprette et ekstra skattecenter for at komme op på de 31, fordi oprettelsen af et ekstra skattecenter var en del af den aftaletekst, som vi havde forhandlet på plads, men som desværre ikke har kunnet få opbakning.