Side 1 Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0048    Den 17. maj 2005 Til Folketingets Skatteudvalg L    110 - Forslag til skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille ved 2. behandlin   gen af ovennævnte  lovforslag.  De  nye  ændringsforslag  nr.  2,  3  og  4  er  konsekvenser  af Folketingets vedtagelse ved 3.behandling i dag den 17. maj 2005 af lovforslag L 120, mens det nye ændringsforslag nr.1 er en præcisering. De nye ændringsforslag er et s  upplement til de ændringsforslag, jeg oversendte den 21. april 2005, idet jeg dog ønsker at trække mit ændringsforslag nr. 4 af 21. april 2005 tilbage. Kristian Jensen /  Kaj-Henrik Ludolph
Side 2 Skatteministeriet J. nr. 2005- 711-0048 Supplerende ændringsforslag til 2. behandlingen af Forslag til skatteforvaltningsloven –  L 110 Til § 52 1) Efter stk. 3 indsættes: ” Stk. 4. Der ydes ikke omkostningsgodtgørelse efter dette kapitel for klager over afgørelser efter lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer.”. [Præcisering af, at der ikke ydes omkostningsgodtgørelse i inddrivelsessager] Til § 54 2) Stk. 1, nr. 4, affattes således: ”4) Udgifter til sagkyndige erklæringer og andet bevismateriale i det omfang der ikke     er     tale     om     dokumentation     for     kontrollerede     transaktioner     efter skattekontrollovens § 3 B.”. [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om ænd ring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005]
Side 3 Til § 56 3) I § 56 indsætt es efter stk. 2: ” Stk.  3.  I  sager  om  kontrollerede  transaktioner,  jf.  skattekontrollovens  §  3  B, afgiver den administrative klageinstans en udtalelse om, i hvilket omfang udgifter til sagkyndig bistand skønnes at være medgået til udarbejdelse af dokument ation i forbindelse med klagesagen, jf. § 54, stk. 1, nr. 4. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse.” [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Til § 62 4) I stk. 3 indsættes efter ”lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004”: ”, som ændret ved § 1  6 i lov nr. 1383 af 20. december 2004 og § 2 i forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt vedrørende transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005,”. [Korrektion som følge af anden lovgivning samt konsekvensændringer som følge af forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Bemærkninger Til nr. 1 Med ændringsforslaget lovfæstes det, at der som forudsat, jf. bemærkningerne til § 4, stk. 2, i forslag til Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (L 112),
Side 4 ikke ydes omkostningsgodtgørelse for klager til Landsskatteretten og domstolene over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser i inddrivelsessager. Til nr. 2 Ændringsforslaget skyldes Folketinge   ts vedtagelse af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven,   skattestyrelsesloven,   ligningsloven   og   tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing) ved 3.   behandling   den   17.   maj   2005.   Ved   den   nævnte   lovs     §   2,   nr.   1,   er skattestyrelseslovens    §    33    C,    stk.    1,    nr.    4    ændret.    Det    foreslås,    at skatteforvaltningslovens § 54, der er en uændret videreførelse af skattestyrelseslovens § 33 C, konsekvensændres i overensstemmelse hermed. Til nr. 3    Ændringsforslag   et skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven,   skattestyrelsesloven,   ligningsloven   og   tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Ved den nævnte lovs § 2, nr. 2, er der indsat et nyt stk. 3 i skattestyrelseslovens § 33 E. Det foreslås, at skatteforvaltningslovens § 56, der er en uændret videreførelse af skattestyrelseslovens § 33 E, konsekvensændres i overensstemmelse hermed. Til nr. 4 Efter forslaget til skatteforvaltningslovens § 25, stk. 4, skal en afgørelse, der er truffet   efter   §   207   i   lov   om   finansiel   virksomhed,   være   bindende   for skattemyndighederne på samme måde som et bindende svar. § 207 omhandler det særlige værdiansæt telsesnævn, som skal oprettes, når et pengeinstitut ikke længere opfylder solvenskravet efter loven eller er i nærliggende fare herfor, og derfor skal sammenlægges  med  et  andet  pengeinstitut.  Dette  værdiansættelsesnævn  skal fastsætte  den  skattemæssige  værd i  af  udlånene  i  det  nødlidende  pengeinstitut. Forslaget om, at en sådan afgørelse skal have samme virkning som et bindende svar,   er   en   videreførelse   af   princippet   i   §   20   C,   stk.   2,   i   den   gældende skattestyrelseslov. Lov om finansiel virksomhed er ændret v  ed § 1 i lov nr. 1383 af 20. december 2004 om   ændring   af   lov   om   finansiel   virksomhed,   lov   om   en   garantifond   for
Side 5 skadesforsikringsselskaber,  lov  om  investeringsforeninger  og  specialforeninger samt    andre    kollektive    investeringsordninger    m.v.,    lov    om    forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om mærkning og skiltning med pris m.v. med flere love (Mulighed for anvendelse af internationale regnskabsstandarder, indførelse af regler om solvensbehov, ændring af reglerne om tavshedspligt, harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge, ændret  opkrævningsmetode  for  en  garantifond  for  skadesforsikringsselskaber, ændrede hæftelsesregler mellem investeringsforeningers afdelinger, overdragelse af kompetence vedrørende p rismærkning til økonomi   - og erhvervsministeren). Ændringen indebærer bl.a., at bestemmelsen om værdiansættelsesnævnet flyttes fra § 207 i lov om finansiel virksomhed til § 245 i samme lov. I ovennævnte lovs § 16 foreslås skattestyrelseslovens § 20 C, stk . 2, konsekvensrettet i overensstemmelse hermed. Det foreslås, at ikrafttrædelsesbestemmelsen til skatteforvaltningsloven, hvorved skattestyrelsesloven    ophæves,    konsekvensrettes,    således    at    der    medtages henvisning til ovennævnte ændringslov til skattestyr elsesloven. Ændringsforslaget skyldes endvidere Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing) ved 3. behandlinger den 17. maj 2005. De nævnte love indeholder begge ændringer i skattestyrelsesloven. Det foreslås, at der indsættes en reference til denne lovændring i bestemmelsen om ophævelse af skattestyrelsesloven.