Skatteministeriet J.nr. 99/05-0009 - 00250 Den Spørgsmål L 110  - bilag 7 Til Folketingets Skatteudvalg L 110 – Forslag til skatteforvaltningsloven Hermed fremsendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelsen af 31. marts 2005 fra borgmestrene i Farsø, Løgstør, Aalestrup og Aars. (L 110 - bilag 7). Kristian Jensen /Steffen Normann Hansen
Spørgsmål L 110  - bilag 7: Borgmestrene i Farsø, Løgstør, Aalestrup og Aars (den kommende Vesthimmer- land kommune) anmoder om, at Fusionsstyregruppens indstilling til skattemini- steren om kommunernes tilhørsforhold til skattecentrene revurderes. Borgmestrene i Farsø, Løgstør, Aalestrup og Aars foreslår i den forbindelse, at der oprettes et skattecenter i Vesthimmerland. Der opstilles to scenarier herfor: Scenarie 1 Dette scenarium omfatter betjening af Rebild kommune (Støvring, Skørping og Nørager), Mariager-Fjord kommune (Hadsund, Arden, Hobro og Mariager) samt Vesthimmerland kommune (Aalestrup, Farsø, Løgstør og Aars). I forlængelse heraf foreslås det, at Jam merbugt kommune (Fjerritslev, Brovst, Aabybro og Pandrup) flyttes fra skattecentret i Aalborg til Thisted, og Mariager kommune (Hadsund, Arden, Hobro og Mariager) flyttes fra skattecentret i Randers til det nye skattecenter i Vesthimmerland. Scenarie 2 Dette scenarium omfatter betjening af Rebild kommune (Skørping, Støvring, Nørager) samt Vesthimmerland kommune (Aalestrup, Farsø, Løgstør og Aars). I forlængelse heraf vil skattecentret Aalborg blive berørt Borgmestrene i Farsø, Løgstør, Aalestrup og Aars bemærker i forbindelse med ovennævnte, at den kommende Vesthimmerland kommune ikke har naturlig forbindelse med den nye Thisted kommune. Den manglende forbindelse afspej- les således også i en uhe  nsigtsmæssig infrastruktur mellem Vesthimmerland og Thisted. Borgmestrene i Farsø, Løgstør, Aalestrup og Aars anfører tillige, at borgere og virksom heder får urimelig langt til skatt ecentret i Thisted, og transporten vil medføre, at borgere og virksomheder skal køre gennem Fjerritslev ko m mune, som hører til skattecentret i Aalborg. I forlængelse af den lange transporttid frygtes det, at borgere og virksomheder, herunder disses rådgivere vil afstå fra at drøfte ska  tte- og inddrivelsesforhold med skattecentret i Thisted. På trods af mulighederne for at in dhente informati- on i borgerservicecentrene, vurderes det nødvendigt, at der afholdes personlige møder mellem medarbejdere på ska ttecentret og borgeren/virksomheden
2 Svar: Indledningsvis skal det bemærkes, at de 30 skattecentre er fastlagt i henhold til en politisk aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Aftalen tager ud- gangspunkt i forskellige hensyn for statslige arbejdspladser. Det skal endvidere bemærkes, at en enhedsforvaltning indebærer, at borgere og virksomheder kan henvende sig til det skattecenter eller kommunale borgerser- vicecenter, som de finder er mest hensigtsmæssigt. Ved personlig henvendelse vil borgeren således ku nne vælge mellem det kommunale borgerborgerservice- center, en tilsvarende kommunal borgerbetjening – hvis der i den pågældende kommune ikke er etableret et borgerservic ecenter – eller et skattecenter. Borge- ren vil således kunne henvende sig det sted, der er mest praktisk, uanset om det er det nærmeste. Det er tillige hensigten, at etableres et smidigt samarbejde mel- lem medarbejdere i skattecentrene og borgerservicecentrene, så der kan arrang e- res møder og/eller oversendes sager mellem parterne for derved at give borgere og virksomheder den bedst mulige betjening. Borgeren vil også kunne kontakte skattefo rvaltningen skriftligt pr. brev, via e- mail eller telefonisk. I den nye skatteforvaltning vil der endvidere blive etableret et kundekontaktcenter, der vil kunne kontaktes et betydeligt antal timer om da- gen. Endelig vil borgeren kunne betjene sig selv via internettet. Ovenstående viser, at  den nye skatteforvaltning er tilgængelig og tilbyder en udvidet adgang til det offentlige skatteområde.