Skatteministeriet J.nr. 2005-711 - 0048 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 110 –  Forslag til skatteforvaltningsloven Hermed fremsendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelsen fra Silkeborg Kommune (L 110 - bilag 12). Kristian Jensen /Birte Deleuran
Henvendelse: Silkeborg kommune har i en henvendelse anmodet om foretræde for skatteu  d- valget med henblik på at forklare behovet for et skattecenter i Silkeborg. I henvendelsen anfører Silkeborg kommune en række argumenter for placeri   n- gen af et skattecenter i Silkeborg. Blandt disse er, at Silkeborg kommune bliver den 11. største kommune efter kommuna l- reformen at Silkeborg kommune er et tætbefolket område at et skattecenter i Silkeborg ikke fjerner grundlaget for andre skatte- centre, da skattecentret i Horsens, som Silkeborg kommune forventes knyttet til, er blandt de største at et skattecenter i Silkeborg sikrer borgere (specielt de svage grupper) et godt serviceniveau i stedet for, at de får 65 -70 km til nærmeste skattecenter at et skattecenter i Silkeborg sikrer den regionale balance vedr. fordelin- gen af statslige arbejdspladser, idet det bemærkes, at et miljøcenter, der ifølge udmøntningsplanen skulle være placeret i Silkeborg, nu er henlagt til Århus. Kommentar: De 30 skattecentre er fastlagt i henhold til en politisk aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti (udmøntningsplanen fra september 2004). Ved placeringen af skattecentre er inddraget en række hensyn, herunder en samlet vurdering af placeringen af statslige arbejdspladser samt regionalpolitiske hensyn. I beslutningen om et antal på 30 skattecentre er ligeledes indgået en række he n- syn til opgaveløsningen på skatteområdet. Ikke mindst hensynet til en sikring af stærke faglige miljøer er i den forbindelse tillagt b   etydning. Den nye struktur med en statslig enhedsforvaltning og kommunale borgerser- vicecentre indebærer, at borgere og virksomheder kan henvende sig til det ska  t- tecenter eller kommunale borgerservicecenter, som de finder er mest hensigts- mæssigt. Ved personlig henvendelse v  il borgeren således kunne vælge mellem det kommunale borgerborgerservicecenter, en tilsvarende kommunal borgerbe- tjening – hvis der i den pågældende kommune ikke er etableret et borgerservic e- center – eller et skattecenter. Borgeren vil således kunne henvend    e sig det sted, der er mest praktisk, uanset om det er det nærmeste. Borgeren vil også kunne kontakte skatteforvaltningen skriftligt pr. brev, via e - mail eller telefonisk. I den nye skatteforvaltning vil der endvidere blive etableret et kundekontaktcenter, der vil kunne kontaktes et betydeligt antal timer om da- gen. Endelig vil borgeren kunne betjene sig selv via internettet.
2 Den nye skatteforvaltning er således samlet set særdeles tilgængelig og tilbyder en udvidet adgang til det offentlige skatteområde. Jeg har tidligere i min besvarelse af alm. del spm. 140 og 141 (1. samling af Folketingsåret 2004 -2005) kommenteret henholdsvis en henvendelse fra Silke- borg Kommune og materiale udleveret af Silkeborg Kommune og Kjellerup Kommune i forbindelse med kommunernes  foretræde for Skatteudvalget den 17. n ovember 2004. Jeg kan henvise til disse besvarelser.