Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 23. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 13. maj 2005 stillet mig følgen- de spørgsmål: Spørgsmål 58: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. maj 2005 fra Ernst Hybschmann-Nielsen, Aabenraa, jf. L 108 - bilag 31.” Svar: Jeg har forståelse for, at så store forandringer som dem,  kommunalre- formen fører med sig, giver anledning til bekymringer. Men jeg vil gerne slå fast, at kommunalreformen ikke lægger op til en forringelse af under- visningstilbuddene hverken på de nuværende amtskommunale special- skoler eller i andre specialundervisningstilbud. Den ekspertise, der er knyttet til de amtskommunale specialskoler, flyttes med ansvaret for den vidtgående specialundervisning over i kommuner- ne, eventuelt regionerne. Hertil kommer, at kommunerne ved sammen- lægninger bliver væsentligt større. Større kommuner med tilsvarende større faglig bæredygtighed kan varetage flere opgaver på specialunder- visningsområdet.   Den enkelte kommune står ikke alene om at løse opgaven vedrørende specialundervisning til elever, der har behov for særlig støtte. Lovforsla- get giver mulighed for, at nogle af opgaverne kan løses i samarbejde med andre kommuner eller med en region. Det fremgår af Ernst Hybschmann-Nielsens henvendelse, at han frygter, at eleverne de nuværende amtskommunale specialskoler vil blive trukket
2 tilbage til deres hjemkommune og risikere at få et dårligere undervis- ningstilbud dér. Hertil skal jeg bemærke, at hensigten med kommunalreformen er at pla- cere et entydigt ansvar for den enkelte elev i kommunen. Dette sikrer, at det altid er kommunalbestyrelsens ansvar, at en elev får et godt og rele- vant undervisningstilbud, uanset om kommunen varetager opgaven selv eller samarbejder med en anden kommune eller en region om opgaven. Jeg har tillid til, at kommunerne vil kunne løfte deres nye ansvar, og til at de vil samarbejde om opgaver, som de ikke kan løse alene. Nogle kom- muner varetager allerede i dag undervisningen af elever med behov for vidtgående specialundervisning, herunder for eksempel undervisning på kommunale specialskoler og undervisning af de såkaldte enkeltintegrere- de elever. Jeg skal også pege på, at der i forbindelse med kommunalreformen bliver nedsat fem regionale udviklingsråd, der i en fireårig overgangsperiode skal følge udviklingen på specialundervisningsområdet og afgive årlige redegørelser til undervisningsministeren herom. På baggrund af disse redegørelser vil jeg blive holdt orienteret om, hvorvidt kommunerne lever op til deres ansvar i henhold til lovgivningen. Jeg skal desuden gøre opmærksom på, at den hidtidige klageadgang til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning bevares og udbygges med lovforslaget. Udvidelsen betyder blandt andet, at forældre til elever på de nuværende kommunale specialskoler og forældre til elever i de nuværende kommunale specialklasser får mulighed for at klage til Klage- nævnet over det undervisningstilbud, som deres barn får.   Udviklingsrådets redegørelser er sammen med den udvidede klageadgang en ekstra garanti for, at der også efter kommunalreformen gives special- undervisningstilbud af god kvalitet til de børn, der har behov herfor. Jeg kan tilføje, at det kommunale tilsyn med folkeskolen som beskrevet i regeringsgrundlaget vil blive suppleret af et af regeringen nedsat uafhæn- gigt Råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen.   Rådet skal blandt andet følge og vurdere udviklingen i det faglige niveau i folkeskolen og give årlige tilbagemeldinger til undervisningsministeren. Rådet understøttes af en ny statslig styrelse for evaluering og kvalitetsud- vikling.   Styrelsen får til opgave at føre tilsyn med kvaliteten af kommunernes forvaltning af folkeskoleloven, men også at gennemføre evalueringer
3 m.v. Disse kommende initiativer vil også omfatte specialundervisning og specialpædagogisk bistand.    Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder