Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
2. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for-
beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love
har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 30. marts 2005 stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. marts 2005 fra Sko-
lebestyrelserne i Århus Amt, jf. L 108 - bilag 7.
Svar:
Skolebestyrelserne i Århus Amt peger på, at en kommunal overtagelse af
de amtskommunale specialskoler i amtet vil betyde, at op mod halvdelen af
eleverne vil blive trukket ud af skolerne og stuvet ind i forskellige særklasser og niche-
afdelinger i deres hjemkommunes folkeskoler.
Som begrundelse herfor har skolebestyrelserne blandt andet henvist til,
at Det er dyrt for en kommune at have et barn i den vidtgående specialundervisning,
og allerede i dag forsøger kommuner at begrænse udgifterne ved at oprette forskellige
tilbud og trække børnene hjem til den lokale udgave af den rummelige folkeskole.
Jeg vil gøre opmærksom på, at det efter de gældende regler i folkeskole-
lovens § 21, stk. 1, er kommunalbestyrelsen, som træffer beslutning om
henvisning af børn og unge til specialundervisning og anden specialpæ-
dagogisk bistand ved amtsrådets foranstaltning. Visitationskompetencen
i forhold til hele specialundervisningsområdet ligger altså allerede i dag
hos kommunerne, så på dette punkt vil lovforslaget ikke være udtryk for
en ændring.
Ved henvisningen af den pågældende elev til vidtgående specialundervis-
ning betaler kommunen i dag et takstbeløb på mere end 180.000 kr. år-
ligt, jf. § 17, stk. 2-4, i Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 896
af 22. september 2000 om folkeskolens specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand.