Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 6. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 28. april 2005 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 31: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Amternes Tale-Høre Samråd, jf. L 108 - bilag 21.” Svar: Med lovforslaget har regeringen ønsket at sikre, at beslutninger om spe- cialundervisning træffes så tæt på borgerne som muligt, samt at   sam- menhængen mellem specialundervisning og den almindelige under- visning styrkes. Har børn og voksne behov for specialundervisning og specialpædagogisk bistand, må det derfor være den kommune, hvor vedkommende bor, som har ansvaret for, at der tilbydes specialunder- visning og specialpædagogisk bistand. Det foreslås dog i lovforslaget, at de mest specialiserede lands- og lands- delsdækkende undervisningstilbud drives og udvikles af regionerne bort- set fra de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud i Køben- havns Kommune. Herved tilgodeses disse meget specialiserede tilbud, som kommunerne ikke umiddelbart kan substituere med egne tilbud. Med forslaget overflyttes også undervisningstilbuddet i de nuværende amtskommunale undervisningsinstitutioner (kommunikationscentre m.v.) med specialundervisning og specialpædagogisk bistand for perso- ner med tale-, høre- eller synsvanskeligheder, således at driftsansvaret som udgangspunkt placeres i regionerne.  
2 Placeringen i regionen er foreslået ud fra et ønske om at tilgodese hensy- net til brugerne af disse centre - der både tilbyder ydelser efter lov om social service og ydelser efter undervisningslovgivningen - således at centrene bevares samlet som én institution hos én myndighed. På nogle af kommunikationscentrene, der efter forslaget skal drives af regionsrådene i henhold til lov om specialundervisning for voksne, tilby- des der også specialundervisning og specialpædagogisk bistand til børn. Det forudsættes, at denne undervisning gives efter folkeskoleloven. Efter lovforslaget overføres amtsrådenes visitationskompetence til kom- munalbestyrelserne, som også overtager det fulde finansieringsansvar for al specialundervisning for voksne.     Som følge heraf foreslås det, at kommunalbestyrelsen kan henvise en person til specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand ved regionsrådets foranstaltning, når kommunalbestyrelsen finder, at perso- nens udvikling stiller krav om en støtte, der bedst kan imødekommes ved en regional foranstaltning, herunder specialundervisning ved kommuni- kationscentrene. Det er herefter regionsrådet, som træffer afgørelse om det nærmere ind- hold af foranstaltningen efter forhandling med kommunalbestyrelsen.   Disse bestemmelser skal ses som en konsekvens af, at amtsrådenes hidti- dige ansvar for specialundervisningen ved den nye opgavefordeling bli- ver delt mellem kommunalbestyrelserne og regionsrådene. De foreslåede bestemmelser svarer i øvrigt til bestemmelserne i folkesko- lelovens § 21.    Jeg vil også gøre opmærksom på, at den hidtidige praksis, hvorefter amtsrådene i vidt omfang har bemyndiget institutionerne til at foretage visitationen, bliver lovfæstet med forslaget.   Kommunalbestyrelsen kan således henlægge beføjelser vedrørende hen- visning, herunder visitations- og optagelseskompetence, af personer til specialundervisning og specialpædagogisk bistand til regionsråd eller voksenspecialundervisningsinstitutioner, herunder private institutioner.   Amternes Tale-Høre Samråd foreslår, at specialundervisningen på kom- munikationscentrenes finansieres gennem en objektiv finansiering for så vidt angår af de dele af udgifterne, som ikke kan henføres til konkrete ydelser. Jeg skal bemærke, at strukturaftalen indebærer, at der skal fastsættes nær- mere principper for betalingen af de regionale undervisningstilbud efter drøftelse med de regionale og kommunale parter.  
3 Jeg vil dog gøre opmærksom på, at den foreslåede objektive finansiering af en del af udgifterne ved de lands- og landsdelsdækkende undervis- ningstilbud er begrundet i, dels at disse tilbud vil blive anvendt tværregi- onalt, hvorfor taksten ikke alene kan fastsættes i den enkelte regions rammeaftale, dels at der er tale om meget specialiserede tilbud, som kommunerne ikke umiddelbart kan substituere med egne tilbud. Taksten vil derfor afspejle en fælles kommunal interesse. De samme hensyn gør sig ikke gældende for kommunikationscentrenes vedkommende, idet centrene i dag i overvejende grad betjener den amts- kommune, hvor det pågældende center er beliggende.   Udgangspunktet for den kommunale finansiering af kommunikations- centrene vil være en takst for den enkelte kommunes udnyttelse af til- buddet. Taksten fastsættes på baggrund af den samlede udgift, som regi- onen vil have for den pågældende type af tilbud. Taksten for typen af tilbud aftales i rammeaftalen mellem regionsrådet og kommunalbestyrel- serne i regionen. Med venlig hilsen Bertel Haarder