Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 6. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 26. april 2005 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 26: ”Vil der være én ejer på den sociale opgave og et vilkårligt antal kommu- ner som ejere for så vidt angår specialundervisningsopgaven, jf. Sofiesko- lens foretræde for uddannelsesudvalget og L 108 - bilag 6.” Svar: Som jeg oplyste i mit svar på spørgsmål 1, vil overførslen af det amts- kommunale behandlingstilbud Sofieskolen til Region Hovedstaden inde- bære, at der i overensstemmelse med folkeskolens almindelige ordning skal indgås overenskomst mellem beliggenhedskommunen (Gladsaxe Kommune) og anbringelsesstedet (Sofieskolen) om henvisning af børn til specialundervisning på anbringelsesstedet, jf. folkeskolelovens § 22, stk. 5, 2. pkt.    Henvisning af børn efter denne bestemmelse forudsætter, at skolemyn- dighederne i beliggenhedskommunen efter indhentet udtalelse fra pæda- gogisk-psykologisk rådgivning vurderer, at det pågældende barn, der er anbragt af de sociale myndigheder på anbringelsesstedet, har sådanne vanskeligheder, at barnet bedst kan undervises på anbringelsesstedet.    Efter folkeskolelovens § 22, stk. 5, 2. pkt., er det således beliggenheds- kommunen, som tager stilling til, hvorvidt det pågældende barn skal henvises til specialundervisning på anbringelsesstedet. Det gælder også for de børn, der er anbragt på anbringelsesstedet af andre kommuner end beliggenhedskommunen.   
2 Der er derfor ikke tale om, at et vilkårligt antal kommuner er ”ejere” af Sofieskolens specialundervisningstilbud, der er en integreret del af sko- lens behandlingstilbud.    For børn, der er anbragt på et anbringelsessted af andre kommuner end beliggenhedskommunen, kan beliggenhedskommunen efter de gældende regler kræve refusion af udgifterne til denne undervisning, jf. § 1, stk. 2 og 3, i bekendtgørelse nr. 308 af 22. april 1994 om hvilken kommune og hvilken amtskommune udgiften til folkeskolens undervisning m.v. ende- ligt påhviler. Disse refusionsregler er det ikke hensigten at ændre i forbindelse med kommunalreformens ikrafttræden. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder