Folketingets Uddannelsesudvalg
Notat vedrørende L 108 i forbindelse med foretræde for Folketingets Uddannelsesudvalg, d en
8. juni 2005 ved Randi Jensen fra Foreningen af daghøjskoler i Danmark. Christel
Schaldemose, Per Paludan Hansen og Leif Max Hansen fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.
6. juni 2005
L 108 placerer ansvaret og kompetencen for indgåelse driftsoverenskomster for Forberedende
Voksenundervisning (FVU) og specialundervisning for ordblinde på Voksenuddannelsescentrene
(VUC).
Det er stærkt problematisk og så vidt vides uden fortilfælde i dansk forvaltningstradition
at en
udbyder på denne måde får kompetence til at afg øre, hvilke andre udbydere i et område, der kan få
overenskomst.
Udbuddet af offentligt betalte ydelser, herunder undervisning, underlægges i stigende grad
markedsmæssige konkurrencevilkår.
Med lovforslaget får den selvejende institution, VUC, en dobbeltrolle som konkurrent og
myndighed, idet VUC så at sige selv kan bestemme, h vem de vil konkurrere med. Hvis de
amtskommunalt ansatte FVU-konsulenter også flyttes til VUC, vil problemet forstærkes yderligere.
Flere høringsparter, bl.a. Amtsrådsforeningen, påpeger, at VUC i denne forbindelse må betragtes
som inhabil.
Ifølge OECD og Amternes og Kommunernes Forsk ningsinstituts undersøgelse (SIALS) fra 2001,
har godt 1 million voksne utilstrækkelige færdigheder i læsning, stavning og skriftlig fremstilling,
samt i regning og matematik. Til og med 2004 har godt 40.000 deltaget i FVU-læsning et tal der
ligger markant under den politiske målsætning for indsatsen.
For at sikre, at alle borgere med behov for det får et relevant og passende tilbud, bør styringen af
indsatsen lægges i hænderne på en uvildig instans, hvor enhver mistanke om beskyttelse af
egeninteresser er udelukket. Ansvaret for indgåelse af driftsoverenskomster vil med fordel kunne
placeres under Regionsrådene eller Staten.
Målgruppen for FVU og ordblindeundervisning er ikke homogen og udviklingen inden for
området viser, at oplysningsforbund , daghøjskoler og andre private initiativtagere bør sikres en
væsentlig rolle. Folkeoplysningen kan som helhed bidrage til en højere kvalitet af udbuddet af FVU
og ordblindeundervisning.
Oplysningsforbundenes andel af FVU-aktiviteten er voksende (og VUCs tilsvarende
faldende). Fra 2002 til 2003 (sidste opgørelsesår) voksede oplysningsforbundene
fra
16% til 19%, mens VUCs andel faldt fra 71% til 63%.
I nogle af de nuværende amter har oplysningsforbundene over halvdelen af den samlede
aktivitet på FVU og ordblindeområdet .