Undervisningsministeriet
2. juni 2005
L 108 - Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, l ov om specialundervisning for
voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Ud-
møn tning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervisning, forberedende vokse n-
undervisning, ordblindeundervisning m.v.)
Betænkn ingsbidrag
1. Kommunikationscentre
Jeg skal overfor udvalget oplyse, at regionsrådene ud over de i bemærkningerne til § 2, nr. 3, nav n-
givne tale-, høre - og synsinstitutioner (kommunikationscentre) vil overtage driften af øvrige ko m-
munikationscentre bortset fra sådanne institutioner, der er beliggende i Bornholms Regionskomm u-
ne, Københavns Kommune og Fr ederiksberg Kommune.
Nogle kommunikationscentre indgår som del af institutioner, der tillige varetager andre opgaver
efter lov om specialundervisning for voksne, hvorfor det kan give anledning til tvivl, hvorledes in-
stitutionen eventuelt skal opdeles. Det vil indgå i den lokale amtslige aftale om overførsel af aktiver
og passiver m.v., jf. kapitel 3 i L 67 om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse me
d
kommunalreformen, hvilke kommunikationscentre der overgår til regional drift.
2. Den objektive finansiering
Det skal i forhold til lovforslagets bemærkninger præciseres, at den objektive finansiering, der vil
medgå til reduktion af taksten for brug af l ands- og landsdelsdække nde tilbud efter § 1, nr. 25, og §
2, nr. 9, alene omfatter de tilbud, der har lands- og landsdelsdækkende karakter, hvorimod den øvr i-
ge del af institutionens tilbud finansieres ved kommunal takstbetaling uden en objektiv finansiering.
3. Rettelse af fejl
I bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 27 -28, er det ved en fejl anført, at 12 stø ttetimer ugentligt
svarer til 8 klokketimer ugentligt. Idet en lektion i folkeskolen er på 45 minutter, svarer 12 støttet i-
mer til 9 klokketimer.
4. Fortolkning af kravet om naturlig tilknytning i forbindelse med regionsrådets varetage l-
se af kommunale driftsopgaver (entreprenørmodellen)
Kravet om, at en kommunal driftsopgave skal have naturlig tilknytning til regionens opgaver, for at
regionsråd et kan varetage den, vil efter ministeriets opfattelse være opfyldt, hvis regionsrådet
driver en undervisningsinstitution med samme eller nært beslægtede opgaver
driver en social institution, hvis tilbud også omfatter specialundervisning, når indholdet af
specialundervisningen er det samme som eller nært beslægtet med den pågældende driftso
p-
gave