Undervisningsministeriet                                                                                                                          2. juni 2005 L 108 - Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, l  ov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Ud- møn tning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervisning, forberedende vokse  n- undervisning, ordblindeundervisning m.v.) Betænkn  ingsbidrag 1. Kommunikationscentre Jeg skal overfor udvalget oplyse, at regionsrådene ud over de i bemærkningerne til § 2, nr. 3, nav   n- givne tale-, høre - og synsinstitutioner (kommunikationscentre) vil overtage driften af øvrige ko m- munikationscentre bortset fra sådanne institutioner, der er beliggende i Bornholms Regionskomm u- ne, Københavns Kommune og Fr ederiksberg Kommune. Nogle kommunikationscentre indgår som del af institutioner, der tillige varetager andre opgaver efter lov om specialundervisning for voksne, hvorfor det kan give anledning til tvivl, hvorledes in- stitutionen eventuelt skal opdeles. Det vil indgå i den lokale amtslige aftale om overførsel af aktiver og passiver m.v., jf. kapitel 3 i L 67 om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse me d kommunalreformen, hvilke kommunikationscentre der overgår til regional drift. 2. Den objektive finansiering Det skal i forhold til lovforslagets bemærkninger præciseres, at den objektive finansiering, der vil medgå til reduktion af taksten for brug af l ands- og landsdelsdække  nde tilbud efter § 1, nr. 25, og § 2, nr. 9, alene omfatter de tilbud, der har lands- og landsdelsdækkende karakter, hvorimod den øvr   i- ge del af institutionens tilbud finansieres ved kommunal takstbetaling uden en objektiv finansiering. 3. Rettelse af fejl I bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 27  -28, er det ved en fejl anført, at 12 stø  ttetimer ugentligt svarer til 8 klokketimer ugentligt. Idet en lektion i folkeskolen er på 45 minutter, svarer 12 støttet  i- mer til 9 klokketimer. 4. Fortolkning af kravet om ”naturlig tilknytning” i forbindelse med regionsrådets varetage   l- se af kommunale driftsopgaver (entreprenørmodellen) Kravet om, at en kommunal driftsopgave skal have naturlig tilknytning til regionens opgaver, for at regionsråd et kan varetage den, vil efter ministeriets opfattelse være opfyldt, hvis regionsrådet driver en undervisningsinstitution med samme eller nært beslægtede opgaver driver en social institution, hvis tilbud også omfatter specialundervisning, når indholdet af specialundervisningen er det samme som eller nært beslægtet med den pågældende driftso p- gave
driver sociale institutioner, hvis tilbud henvender sig til samme målgruppe som tilbuddet i den pågældende driftsopgave, og som i øvrigt har driftsopgaver på specia lundervisningsom- rådet. Der henvises herved til § 1, nr. 4 (folkeskolelovens § 20, stk. 4), og § 2, nr. 3 (specialundervisnings- lovens § 1, stk. 4). 5. De regionale udviklingsråd Med hensyn til de regionale udviklingsråd, der oprettes i medfør af § 188 i l  ov om social service, jf. lovforslag L 38 - Forslag til Lov om social service, tilkendegives, at der i bekendtgørelse om de regionale udviklingsråd vil blive fastsat krav til temaer, som skal indgå i kommunalbestyrelsers og regionsråds redegørelser til de   regionale udviklingsråd, og til de regionale udviklingsråds rapporter til Undervisningsministeriet. Det vil blandt andet skulle fremgå oplysning om følgende: Komm  unalbestyrelsens politisk fastsatte principper for specialundervisningsområdet (børn og voks  ne), aftaler med andre kommuner om be- nyttelsen af tilbud uden for kommunen, oplysning om kommunens redegørelse om forventet brug af pladser i andre kommuners undervisningstilbud og opfølgningen herpå samt en vurdering af udvi  k- lingen og forsyningen på områd  et. Redegørelserne skal endvidere omfatte kommunalbestyrelsens politisk fastsatte principper for kommunens brug af eller samarbejde med pædagogisk  -psykologisk rådgi vning i andre kommuner, i regionen eller i VISO, samt hvordan og i hvilket omfang kommunen gør brug af VISO. Endelig skal redegøre lserne omfatte oplysninger om kommunens eller regionens ungdomstilbud efter lov om specialundervisning for voksne.