Undervisningsministeriet 1. juni 2005 Der er mellem Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Soci- aldemokraterne og Det Radikale Venstre indgået følgende aftale vedrørende L 106 (Forslag til Lov om ændring af lov om institutio  ner for uddannelsen til studentereksamen, lov om insti- tutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grundlæggende social   - og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love (Udmø ntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gy  m- nasium, hf, social- og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt voksenud- dannelsescentre (VUC))) 1. Uddannelsesudvalg ved VUC Det gøres obligatorisk for voksenuddannelsescentrene at ned sætte et uddannelsesudvalg. Der henv  i- ses herudover til ændringsforslaget til L 108 om, at voksenuddannelsescentret ud over at høre r   e- gionsrådet før indgåelse af driftsoverenskomster også indhenter en udtalelse fra uddannelsesudva l- get. 2. Fastsættelse af k  apacitet på gymnasier I lovforslaget indsættes en bestemmelse, der giver undervisningsministeren en bemyndigelse til efter indstilling fra et eller flere regionsråd og efter høring af den eller de berørte statsligt selvejende institutioner midlertidigt at gribe ind over for gymnasier, der fastsætter så høj en elevkapacitet, at   det er til skade for en hensigtsmæssig udnyttelse af den samlede eksisterende kapacitet, herunder særligt på de små gymnasier. Bemyndigelsen vil blive taget i anvendelse i tilfælde, hvor der er ak- tuel risiko for, at en udvidelse af en eller flere institutioners kapacitet vil hindre en hensigtsmæssig udnyttelse af den samlede, eksisterende kapacitet, herunder særligt kapaciteten hos mindre institut  i- oner i udkantsområder. Da en institut ions udvidelse af sin kapacitet også vil kunne have negativ betydning for varetagelsen af hensynet til hensigtsmæssig kapacitetsudnyttelse i en anden region end den region, hvor institutionen ligger, vil ministerens adgang til at fastlægge et midlertidigt   ka- pacitetsloft i sådanne situationer kunne udnyttes efter en indstilling herom fra regionsrådet i den anden region. Ministeren vil drøfte spørgsmålet om begrænsning af udbud af antal studieretninger med forlig s- kredsen bag gymnasiereformen med henblik på  at undersøge mulighederne for at opnå enighed. 3. Finansiering Etableringen af et tilskudssystem for de nye selvejende institutioner efter L 106 og L 107 skal base- res på taxameterprincipperne. Den konkrete model udformes således, at der gennem kombination   af institutionstilskud (grundtilskud uafhængigt af elevtal) og elevtalsafhængige tilskud fortsat er m u- lighed for, at små lokale institutioner eller lokale afdelinger af institutioner, som ligger uden for de store byer, har en økonomi, der sikrer et passen de bredt fagligt udbud i overensstemmelse med in- tentionerne i de relevante uddannelseslove.
De konkrete modeller for taxameterfinansiering på de forskellige uddannelsesområder vil blive u  d- formet efter den igangværende styringsanalyse og konkrete analyser   af områdernes økonomi. U  n- dervisningsministeren vil drøfte udformningen heraf med partierne, når resultaterne af disse anal  y- ser foreligger med henblik på at undersøge mulighederne for at opnå enighed. Fastsættelse af tilskudssatserne vil som hidtil ske på    de årlige finanslove. 4. Loft over deltagerbetaling på hf og VUC Det gøres til en pligt for ministeren at fastsætte regler om deltagerbetaling. Reglerne fastsættes efter de hidtil gældende principper, hvorefter der fastsættes et minimum og et maksimum for deltagerbe- talingen. 5. Sikring af voksenpædagogisk miljø på VUC I lovforslagets bestemmelse om sammenlægninger, hvori et VUC indgår, præciseres det, at sa g- kundskaben vedr. det voksenpædagogiske miljø skal være passende repræsenteret i bestyrelsen for den sammenlagte institution i forhold til det pågældende uddannelsesområdes vægt i den nye inst i- tution. Ministeren vil i forbindelse med godkendelsen af den sammenlagte institution påse, at dette krav opfyldes. Den nævnte repræsentation kan f.eks. bestå af en eller flere personer udpeget af og blandt kredsen af interessenter bag det hidtidige voksenuddannelsescenter. Sikring af faglig ledelse af voksenuddannelsescentre i forbindelse med sammenlægning Undervisningsministeren vil i forbindelse med fastsættelse  n af regler om sammenlægning og spal  t- ning af institutioner bestemme, at institutionernes sammenlægningsredegørelse skal indeholde en organisationsplan, herunder en beskrivelse af, hvordan der for den nye institution efter sammenlæ  g- ningen er sikret en relevant ledelse af alle den nye institutions uddannelsesområder, herunder det voksenpædagogiske miljø. 6. Elevrepræsentation i de midlertidige bestyrelser Ministeren vil i forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørelsen om de midlertidige bestyrelser fastsæ  tte, at også elevers synspunkter skal protokolføres. 7. Elevrepræsentation i de permanente bestyrelser I lovforslaget indsættes bestemmelser om, at elev  -/kursistråd af hensyn til kontinuiteten i elevrepr æ- sentationen udpeger to repræsentanter uden stemmer  et til de statsligt selvejende institutioners besty- relser. 8. Midlertidige bestyrelser og institutionssammenlægninger Det følger af lovforslagets § 11, at de midlertidige bestyrelser alene kan afgive indstilling til unde r- visningsministeren om institutionssammenlægninger, og at det er ministeren, der beslutter, om en sammenlægning skal godkendes. Ved udøvelsen af denne beføjelse vil ministeren påse, at de mi d- lertidige bestyrelser ikke har varetaget usaglige hensyn ved beslutningen om sammenlægningen. 9. Medarbejderrepræsentation i de permanente bestyrelser Medarbejdere i de nye selvejende institutioner skal sikres mulighed for repræsentation i de perm  a- nente bestyrelser. Spørgsmålet om de nærmere vilkår for en sådan repræsentation, herunder om
antal og stemmeret, indgår i den igangværende styringsanalyse med henblik på at undersøge, om disse vilkår kan blive ens for alle medarbejdere på alle selvejende uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriet, bortset fra de frie skoler, eller for grupper af institutioner. Undervis- ningsministeren vil drøfte reglerne for medarbejderrepræsentationen med partierne, når resultaterne af styringsanalysen foreligger med henblik på at undersøge mulighederne for at opnå enighed. 10. Forholdet til den offentlige forvaltning Der udarbejdes ændringsforslag til § 1 (statsligt selvejende gymnasier), § 2 (statsligt selvejende hf  - kurser) og § 10 (statsligt selvejende VUC’er), hvorefter disse institutioner er selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning. Samtidig udgår forslaget om, at forvaltningsloven og offentli g- hedsloven gælder for institutionerne som værende overflødig. Baggrunden herfor er undervi s- ningsministerens svar på spørgsmål 26 m.fl., hvoraf det bl.a. fremgår, at de statsligt selvejende gymnasier og hf-kurser samt VUC’er vil være en del af den offentlige forvaltning. De øvrige sel    v- ejende institutioners (institutioner for erhvervsrettet uddannelse, CVU’er og andre selvejende insti- tutioner for mellemlange videregående uddannelser m.v.) forhold til d en offentlige forvaltning beror på styringsanalysen. 11. Institutionsredegørelse Undervisningsministeren afgiver en institutionspolitisk redegørelse.