Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
2. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med
undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende,
herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.) har Folketingets Ud-
dannelsesudvalg i brev af 27. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 43:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. april 2005 fra For-
eningen Applied Scholastics i Danmark, jf. L 105 - bilag 41.
Svar:
I henvendelsen fra Hanne Hemmingsholt, Foreningen Applied Scho-
lastics, vedrørende det af Undervisningsministeriet førte yderligere tilsyn
med henholdsvis Kildeskolen i Næstved og Øresund Internationale Sko-
le fremhæves det, med hvilken frekvens skolernes elever overgår til ung-
domsuddannelser eller beskæftigelse.
Det er rigtigt, som Hanne Hemmingsholt antyder, at det yderligere tilsyn
ikke tillægger prøveresultater og overgangsfrekvens til ungdomsuddan-
nelserne stor vægt i vurderingen af, om en skoles undervisning opfylder
kravet i friskolelovens § 1 om at stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. Det yderligere tilsyn har som formål at vurdere, om
dette krav er opfyldt, herunder om elevernes alsidige personlige udvikling
er tilgodeset, og om eleverne forberedes til at leve i et samfund med fri-
hed og folkestyre. Det er derfor observationerne af den undervisning,
der hver dag gives på skolerne, der er i fokus i tilsynet.
Hanne Hemmingsholt stiller fem konkrete spørgsmål som jeg i det føl-
gende vil besvare hver for sig:
Hvorfor får skoler, der er under yderligere tilsyn, intet at vide om, hvilke præcise
mangler ved undervisningen, ministeriet henviser til, når de siger, at de ikke vurderer,
at en bestemt skole lever op til, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?
Det fremgår af friskolelovens § 9, stk. 7, at undervisningsministeren i