Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 19. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål un- dervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.) har Folketingets Ud- dannelsesudvalg i brev af 13. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 25: ”I bemærkningerne til L 105 angives på side 7, 2. spalte, at der vil blive udarbejdet en vejledning til skolerne om udarbejdelse af slutmål, delmål og undervisningsplaner. Ministeren bedes angive detaljeringsniveauet for disse slutmål, delmål og undervisningsplaner, meget gerne i forhold til folkeskolens detaljeringsniveau.” Svar: Det er med lovforslaget overladt til den enkelte frie skole at fastsætte og udarbejde egne slutmål, delmål og undervisningsplaner i overensstem- melse med skolens overbevisning og tilrettelæggelse af undervisningen. Der er fra ministeriets side ikke nogen forventning om en bestemt form eller et bestemt omfang af slutmål, delmål og undervisningsplaner, og det er dermed heller ikke lovforslagets intention, at disse mål og planer skal have et omfang svarende til Fælles Mål. Men de skal have en udform- ning, der gør det muligt at vurdere dem sammenholdt med de slut- og trinmål, der gælder for folkeskolen. Herudover skal det være muligt at vurdere, om undervisningsplan og delmål er beskrevet på en sådan måde og med et sådant indhold, at det kan dokumenteres, at skolen med sin undervisning både agter at lede og vil kunne lede frem mod de af skolen fastsatte slutmål.   Jeg henviser i øvrigt til de ændringsforslag til lovforslaget, som jeg har fremsat i dag, og hvori det foreslås, at antallet af fag, hvori der skal fast- sættes delmål, reduceres til dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi. Samtidig præciseres det med bemærkningerne til
2 ændringsforslaget, at skolerne vil kunne nøjes med overordnede og mere principielle beskrivelser af, hvorledes undervisningen afviger fra kravene til undervisningen i folkeskolen, og at det ikke er et krav, at en skoles undervisningsplaner og slut- og delmål skal have en detaljeringsgrad i samme omfang som i folkeskolen. Vælger en fri grundskole at følge Fælles Mål i et fag eller emne, skal den ikke udarbejde egne slutmål og delmål. Vælger en fri grundskole at an- vende de vejledende læseplaner for folkeskolen, skal den ikke udarbejde egne undervisningsplaner.   Jeg vil lægge op til, at udarbejdelsen af den omtalte vejledning sker i et samarbejde med skoleforeningerne. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder