Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
19. april 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål un-
dervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende,
herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.) har Folketingets Ud-
dannelsesudvalg i brev af 13. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 24:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. april 2005 fra Efter-
skoleforeningen, jf. L 105 - bilag 25.
Svar:
Efterskoleforeningen giver i deres henvendelse udtryk for, at lovforslaget
rokker ved forholdet mellem reel og formel frihed i dansk skolepolitik,
og at det reducerer mangfoldigheden og viljen til at være eksperimente-
rende.
Jeg i er ikke enig med Efterskoleforeningen i disse synspunkter. Der er
ikke noget i det fremsatte lovforslag, der reelt indskrænker skolernes
frihed eller har til hensigt at reducere viljen til at være eksperimenteren-
de. Derimod er jeg helt enig i, at såvel forskelligheden som samspillet
mellem de offentlige og de frie skoler er en styrke.
Lovforslaget skal først og fremmest sikre et højt fagligt niveau i hele
grundskolen og dermed give alle børn et godt fagligt fundament for fort-
sat uddannelse og beskæftigelse. De undervisningsplaner, slutmål og
delmål, som skolerne efter lovforslaget skal udarbejde, skal ikke være
mage til folkeskolens, men de skal kunne stå mål med folkeskolens slut-
mål og trinmål. At skolens undervisning i øvrigt tilrettelægges, så den er i
overensstemmelse med skolens egen overbevisning, er samtidig sikret i
lovforslaget.
På den måde mener jeg ikke, at der er en modsætning mellem frihed til
selvvalgt udvikling og en forpligtelse til at levere varen, som forenin-