Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
8. april 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med
undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende,
herunder om danskkundskaber, tilsyn m.v.) har Folketingets Uddannel-
sesudvalg i brev af 31. marts stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 16 :
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. marts 2005 fra For-
eningen Applied Scholastics Danmark, jf. L 105 bilag 19 .
Svar:
Jeg deler ikke foreningens bekymring for, at lovforslaget skulle begrænse
skolernes mulighed for selv at tilrettelægge undervisningen. I L 105 fore-
slås det tværtimod lovfæstet, at skolerne har frihed til at give og tilrette-
lægge en undervisning, der stemmer med skolens egen overbevisning,
uanset om denne overbevisning er af kulturel, religiøs, politisk eller an-
den karakter.
Årsagen til, at prøveresultaterne for forskellige grupper af skoler er med-
taget i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, er, at Undervis-
ningsministeriet har aflagt tilsynsbesøg på en række skoletyper, der har
fælles karakteristika: skoler med hovedsageligt tosprogede elever, skoler,
der underviser efter L. Ron Hubbards studiemetode, kristne skoler, der
anvender ACE-undervisningsmateriale og de internationale skoler. Prø-
veresultaterne, der gengives i lovforslagets bemærkninger, vedrører som
beskrevet samme sted disse grupper af skoler, som ministeriet har be-
søgt. En enkelt af de skoler, der anvender L. Ron Hubbards studiemeto-
de, Amager International School, er, som navnet antyder, en internatio-
nal skole, og dens prøveresultater indgår derfor i gruppen af internatio-
nale skoler.