Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 8. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, tilsyn m.v.) har Folketingets Uddannel- sesudvalg i brev af 31. marts stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 16 : ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. marts 2005 fra For- eningen Applied Scholastics Danmark, jf. L 105 – bilag 19 ”. Svar: Jeg deler ikke foreningens bekymring for, at lovforslaget skulle begrænse skolernes mulighed for selv at tilrettelægge undervisningen. I L 105 fore- slås det tværtimod lovfæstet, at skolerne ”har frihed til at give og tilrette- lægge en undervisning, der stemmer med skolens egen overbevisning, uanset om denne overbevisning er af kulturel, religiøs, politisk eller an- den karakter.”   Årsagen til, at prøveresultaterne for forskellige grupper af skoler er med- taget i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, er, at Undervis- ningsministeriet har aflagt tilsynsbesøg på en række skoletyper, der har fælles karakteristika: skoler med hovedsageligt tosprogede elever, skoler, der underviser efter L. Ron Hubbards studiemetode, kristne skoler, der anvender ACE-undervisningsmateriale og de internationale skoler. Prø- veresultaterne, der gengives i lovforslagets bemærkninger, vedrører som beskrevet samme sted disse grupper af skoler, som ministeriet har be- søgt. En enkelt af de skoler, der anvender L. Ron Hubbards studiemeto- de, Amager International School, er, som navnet antyder, en internatio- nal skole, og dens prøveresultater indgår derfor i gruppen af internatio- nale skoler.
2 Jeg mener ikke, at en skoles undervisning vil kunne bedømmes alene på baggrund af de karakterer, som eleverne har opnået ved folkeskolens afgangsprøver. Karakterer er imidlertid en indikator for skolens under- visning. Hvis en skoles karakterer afviger væsentligt negativt fra lands- gennemsnittet, kan det være indikator for, at der eventuelt er problemer på skolen. Det kan give anledning til, at Undervisningsministeriet ser nærmere på forholdene, for eksempel ved at iværksætte et målrettet til- syn. Det væsentlige er, at den enkelte skole giver en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen og forbereder ele- verne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre.   Jeg har derfor ingen kommentarer til den måde, hvorpå foreningen fremstiller prøvekaraktererne for de elever, der i kortere eller længere tid har gået på de skoler, som anvender L. Ron Hubbards studiemetode. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder