Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 8. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsfø- rende, herunder om danskkundskaber, tilsyn m.v.) har Folketingets Ud- dannelsesudvalg i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 14: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. marts 2005 fra Kar- na Jensen, Rødovre, jf. – L 105 – bilag 17.” Svar: Karna Jensen finder, at lovforslaget hænger skoler, der underviser efter L. Ron Hubbards studiemetode, ud.   Årsagen til, at prøveresultaterne for forskellige grupper af skoler er med- taget i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, er, at Undervis- ningsministeriet har aflagt tilsynsbesøg på en række skoletyper, der har fælles karakteristika: skoler med hovedsageligt tosprogede elever, skoler, der underviser efter L. Ron Hubbards studiemetode, kristne skoler, der anvender ACE-undervisningsmateriale og de internationale skoler. Prø- veresultaterne for de pågældende skolegrupper vedrører, som det frem- går af lovforslagets bemærkninger, disse skoler, som ministeriet har be- søgt. For så vidt angår Amager International School, kan jeg oplyse, at skolen, som navnet antyder, er en international skole, og at dens prøve- resultater derfor indgår i gruppen af internationale skoler. Det er ikke hensigten med lovforslagets behandling af undersøgelsen af prøvekarakterer at hænge enkelte skoleformer ud. Jeg mener ikke, at en skoles undervisning vil kunne bedømmes alene på baggrund af de karak- terer, som eleverne har opnået ved folkeskolens afgangsprøver. Karakte- rer er imidlertid en indikator for skolens undervisning. Hvis en skoles karakterer afviger væsentligt negativt fra landsgennemsnittet, kan det være indikator for, at der eventuelt er problemer på skolen. Det kan give
2 anledning til, at Undervisningsministeriet ser nærmere på forholdene, for eksempel ved at iværksætte et målrettet tilsyn. Jeg har ingen kommentarer til Karna Jensens gennemgang af, hvordan skoler, der bruger L. Ron Hubbards studiemetode, tilrettelægger deres undervisning og forholder sig til specifikke problemstillinger. Disse sko- ler skal, ligesom alle andre frie grundskoler, give en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen og forberede ele- verne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Derudover skal skolerne, for at være tilskudsberettigede, opfylde en række betingelser, der fremgår af lov om friskoler og private grundskoler, herunder om at være frie og uafhængige.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder