Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
19. april 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med
undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende,
herunder om danskkundskaber, tilsyn m.v.) har Folketingets Uddannel-
sesudvalg i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 11:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. marts 2005 fra Ef-
terskoleforeningen, jf. L 105 bilag 14.
Svar:
Efterskoleforeningen anfører, at den har betænkeligheder ved L 105.
Betænkelighederne går primært på lovforslagets bemærkninger, herunder
bemærkningen om, at tilsvarende bestemmelser vil blive foreslået indfø-
jet i efterskolelovgivningen.
Efterskoleforeningen finder, at L 105 indeholder såvel en formel beskyt-
telse af de frie skolers frihed, som en reel indskrænkning heri, idet for-
eningen finder, at kravene til undervisningsplaner, slutmål og delmål er
så omfattende, at skolerne for at reservere tid til undervisningen tvinges
ind i den offentlige skoles formelle rammer.
Efterskoleforeningen tilslutter sig derfor de forslag, der har været om, at
krav til selvformulerede mål begrænses til dansk, engelsk og matematik.
Jeg er ikke enig med Efterskoleforeningen i, at L 105 vil indebære, at de
frie skolers frihed indskrænkes, eller at de tvinges ind i folkeskolens
rammer.
Lovforslaget vil give rig mulighed for, at skolerne kan formulere egne
alternative undervisningsplaner. Eksempelvis kan det enkelte fag enten
optræde i en særskilt beskrivelse eller indgå i en sammenhængende be-
skrivelse af faget sammen med andre fag i et af de fagområder, som fol-
keskolens fagkreds naturligt kan opdeles i.