Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 22. marts 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 7. marts 2005 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 1 : ” Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. marts 2005 fra Frie Grundskolers Fællesråd, jf. L 105 - bilag 3 ” Svar: Frie Grundskolers Fællesråd (FGF) ønsker foretræde for Uddannelses- udvalget for at fremføre sine synspunkter på lovforslag nr. L 105. FGF ønsker loven benævnt ”Lov om frie grundskoler” til almindelig tydeliggørelse og afklaring af begreberne. Min kommentar: Det kan umiddelbart forekomme hensigtsmæssigt at forenkle lovens titel, således at det klart fremgår, at loven kun om- fatter én skoleform, men det er måske ikke hensigtsmæssigt at foreslå en sådan ændring i sammenhæng med behandlingen af L 105, idet ændringen på grund af dens væsentlige og principielle signaleffekt kan give anledning til at aflede fokus i behandlingen af lovforslaget. En imødekommelse af dette forslag fra FGF på nuværende tidspunkt bør efter min opfattelse i det mindste kun ske, hvis der er et bredt politisk ønske i udvalget herom. FGF ser gerne, at honorering af den tilsynsførende medtages som en kan-bestemmelse og ikke en skal-bestemmelse. Min kommentar: Jeg ønsker at fastholde kravet om obligatorisk beta- ling af de tilsynsførende. Med forslaget signaleres vigtigheden af til-
2 synsindsatsen, og en betaling har til formål at kvalificere varetagelsen af tilsynsopgaven. Herudover er den obligatoriske betaling begrundet i hensynet til, at der ikke skal kunne opstå tvivl om, hvorvidt betalin- gen har indflydelse på tilsynserklæringen, eller tvivl om den tilsynsfø- rendes uafhængighed i forhold til skolens ledelse.   FGF mener, at kravene om lærernes sprogkundskaber er af en sådan karakter, at skolernes ønske om at medvirke til almindelig internatio- nalisering og integration modvirkes. Min kommentar: Jeg mener, at det er væsentligt at fastholde et krav om, at lærerne skal beherske dansk i skrift og tale. Det er afgørende for samarbejdet om tilrettelæggelsen og planlægningen af undervis- ningen, at alle lærere, herunder deltidslærere og vikarer, kan forstå dansk i en sådan grad, at de kan kommunikere med hinanden og sko- lelederen samt med elever og forældre, der kun taler dansk.   Med hensyn til internationalisering er der efter lovforslaget ikke no- gen begrænsninger i skolernes mulighed for at anvende fremmed- sprogede gæstelærere. Desuden mener jeg, at sprogkravet til lærerne kan fremme tosproge- de elevers integration i det danske samfund ved, at de modtager en undervisning i og på dansk.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder