Til Uddannelsesudvlget vdr. L105
Fra Gudenådalens Friskole
Det betyder L105 for vor Grundtvig-Koldske friskole
Mindre tid til undervisning.
Vi evaluerer dagligt vores elever, og vi justerer dagligt vores undervisningsplan ind efter det, og vi er regel-
mæssigt og meget ofte i kontakt med forældrene, der således på ingen måde har problemer med at følge med i
hvor børnene er. Vi anser derfor enhver anvendelse af tid til udfærdigelse af mål, delmål, evalueringer og o p-
følgning på evalueringer for overflødig og nytteløs , fordi det er tid, der går fra undervisningen. På vores skole
har vi estimeret at det vil koste ca. 10% af lærertiden det første år og 5% de efterfølge nde år. Se bilag 1
Krav om sammenlignelighed med folkeskolen medfører metodestyring.
I nogle fag f.eks. historie griber vi det helt anderledes an end i folkeskolen fortællende historieundervisning er
et grundlæggende princip i vores Grundtvig-Koldske pædagogik!! Det faglige resultat i 9. klasse er mindst på
højde med folkeskolens, hertil kommer en del dannelse, Forløbet kan slet ikke sammenlignes med/indpasses ef-
ter folkeskolens delmål. Hermed bliver krav om sammenlignelighed på delmål umulig og i realiteten det samme
som metodestyring.
Vi mister vore engagerede lærere
Med statskontrollerede planer, mål, delmål og evalueringer på alle klassetrin tvinges ambitionsniveauet ned på
det nedskrevne. Som Grundfos grundlægger, Poul Due Jensen, engang sagde om grunden til Grundfos succes;
Grunden til at Grundfos klarer sig så godt , som de gør, er, at der er så mange, der gør mere end det , der er be-
skrevet for dem, at de skal gøre. Vore lærere gør meget mere end det, der er beskrevet for dem, at de skal. Vi
vil ikke nøjes med at opnå et godt fagligt niveau. Vi vil også have hele mennesker med mod på livet ud af det.
Det er det ansvar, vi har givet vore lærere. Og det er det der motiverer dem. Se også bilag 2.
Offentliggjorte evalueringer vil vildlede kommende forældre
Når vi som ægte Grundtvig -Koldsk friskole vælger ikke at behandle vores børn som Strasbourg-gæs, der skal
stopfodres for at være klar til slagtning til tiden, men i stedet i Kolds ånd venter til børnene er klar til at blive
vist undere, herunder læsning, SÅ vil vores læsetæsk undskyld læsetest i 2. klasse være ringere end de omg i-
vende folkeskolers. Mulige kommende forældre, hvis første kontakt ikke er det levende ord, men et besøg på
vores hjemmeside i opløsningen 1024*780 vil ikke turde vælge os, og vi vil få valget mellem at rette ind eller
dø.
Det er ikke ønskværdigt, at de frie skoler gøres til kopier af folkeskolen
Hvorfor skal vi dog tvinges til at være ligesom den folkeskole, som politikerne falder over hinanden for at kriti-
sere? Det er for fattigt et mål at stille op, og ensretning vil fjerne det frodige pædagogiske eksperimentarium,
som de frie skoler er. Vi er med til at fastholde den balance mellem Grundtvigs kærlighed til menneskelivet og
Madvigs kærlighed til fagligheden, som er grobunden for den karakteristiske danske kreativitet, den balance
som er det danske samfunds vigtigste trumfkort i globaliseringen, den balance som er så eftersp urgt af erhvervs-
livet. Enhver asiatisk undervisningsminister kan teste sine elever sønder og sammen, men vi ved, eller måske
rettere, vi vidste i Danmark, at man ikke kan teste sig klog, lige som man ikke bliver rask af at få taget sin te m-
peratur. Man kan kun teste sig dygtig til at tage tests.
Fire lag af professionaliseret tilsyn er: En hån mod forældrene, udtryk for en forældet kontroltank egang
og i bedste fald en nytteløs omkostning for skolerne.
Friskoleforældre betaler for en vare, de kan få gratis i folkeskolen. Det gør de kun, hvis de får en vare, som er
bedre end den gratis. Dette er den bedste og mest effektive form for tilsyn, man kan forestille sig. Hvis det ikke
er nok, må det være fordi folk ikke ved , hvad der er bedst for dem selv, og dermed falder hele det liberale pro-
jekt omkring 'frit valg' til jorden med et hult drøn. De frie skoler er det bedste, mest velfungerende eksempel på
udlicitering i Danmarks historie. Når der er enkelte eksempler på , at skolerne ikke lever op til den eksisterende
lovgivnings krav om undervisningskvalitet, er der tilstrækkelig hjemmel i denne til at gribe ind, det viser de se-
neste års historie. Se bilag 3 for forslag til a lternativ stramning af kontrol.
Det er ikke sandt, at de muslimske friskoler leverer en dårl igere undervisning end folkeskolen
Dette dokumenteres af professor Niels Egelund i en artikel i Friskolebladet, 2. marts 2005, side 82-84: Når der
korrigeres for elevernes socialøkonomiske baggrund klarer de muslimske friskoleelever sig bedre i PISA-testen
end folkeskoleelever generelt. Undervisningsministerens henvisning til et konkret tilfælde, hvor elever fra en
muslimsk friskole må sættes et klassetrin ned, når de kommer videre i systemet, er således et irrelevant specia l-
tilfælde og kan håndteres ved me d den eksisterende lovgivning at sætte den pågældende friskole under skærpet
tilsyn.