26. april 2005
Bidrag til tillægsbetænkning vedrørende L 105
I det følgende gengives de oprindelige bemærkninger i L 105 med ændringer, som følger af
undervisningsministerens ændringsforslag af 21. april 2005:
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunde for lovforslaget
[De oprindelige bemærkninger ændres ikke]
2. Lovforslagets indhold
2.1. Lovforslagets fem hovedelementer
Lovforslaget indeholder fem hovedelementer:
1) Krav til skolerne om at udarbejde slutmål, delmål og undervisningsplaner, at tilpasse undervisningen til den
enkelte elev, at evaluere løbende og at kontakte elevernes hjem
2) Udvidelse af de frie grundskolers forpligtelse til at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og
folkestyre
3) Krav til tilsynet med de frie grundskoler, herunder at tilsynet med skolerne varetages af både forældrene, de
forældrevalgte tilsynsførende og undervisningsministeren
4) Krav til danskkundskaber hos skolens lærere, bestyrelsesmedlemmer og tilsynsførende
5) Lovfæstelse af skolernes grundlæggende frihed til at give en undervisning, der stemmer med skolens egen
overbevisning, at tilrettelægge undervisningen i overensstemmelse med denne overbevisning samt at afgøre,
hvilke børn den vil have som elever på skolen
Ad 1. Krav til de frie grundskolers undervisningsmål
Af den gældende lov fremgår alene, at skolernes undervisning generelt skal stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen.
Forslaget indebærer, at skolen udarbejder slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan
opdeles i, samt for folkeskolens obligatoriske emner. Herudover udarbejder skolen undervisningsplaner, der som
minimum skal angive, på hvilket klassetrin der arbejdes med de forskellige fag og fagområder samt fastsætter mål
for undervisningen på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb (delmål), herunder angivelse af
progressionen hen imod slutmålene, samt hvorledes det samlede undervisningstilbud giver mulighed for alsidig
personlig udvikling. Det fastsættes samtidig som et krav, at ikke alene undervisningen, jf. § 1, stk. 1, men også de
slutmål og delmål, som skolen fastsætter for sin undervisning, skal stå mål med de slutmål og trinmål, der gælder
for folkeskolens undervisning. Alternativt kan skolen benytte folkeskolens slutmål og trinmål(Fælles Mål).
I respekt for de frie grundskolers grundlæggende frihed til inden for rammerne af loven at give en undervis-
ning, der stemmer med skolens overbevisning og at tilrettelægge undervisningen i overensstemmelse med denne
overbevisning, er det med forslaget overladt til den enkelte skole at fastsætte egne slut- og delmål for undervis-
ningen. Dette indebærer, at slut- og delmål kan udformes, så de stemmer med skolens overbevisning og tilrette-