20.4.200
Anmodning om foretræde for Uddannelsesudvalget
I lovforslag l 105s bemærkninger nævnes, under 1.2.5. § 1, Resultater af Undervisningsmisteriets
målrettede tilsynsindsats, at 5 tilsynssager er verserende.
Øresunds Internationale Skole er en af disse fem skoler. Jeg er skoleleder af denne skole.
I Marts 2004 havde vi i første omgang besøg af undervisningsministeriet.
På daværende tidspunkt havde skolen kun eksisteret i lidt over et halvt år og jeg Maria Lillelund - var på
det tidspunkt konstitueret leder på 14. dag. Den oprindelige leder var syg. Mødet var et led i UVM´s
besøgsrunde på internationale friskoler.
Mødet varede omkring 2-3 timer, hvor de 3 repræsentanter fra UVM overværede undervisningen i ca. 20
minutter.
På baggrund af dette besøg i marts 2004, fik vi i april en tilbagemelding fra UVM, hvor de gjorde det klart,
at de ville vende tilbage i efteråret.
Men 2 måneder efter, den sidste dag før sommerferien i juni 2004, fik vi besked om, at skolen var tildelt et
yderligere tilsyn af UVM. I dette brev stod der "At det ikke er sikkert at undervisningen på skolen står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og at skolen forbereder eleverne til at leve i et samfund
med frihed og folkestyre".
Bemærk: Denne konklusion om at få tildelt et yderligere tilsyn er baseret på ét besøg, hvor man fra
ministeriet overværede undervisningen i ca. 20 minutter.
Københavns Kommune foretager det yderligere tilsyn i september.
Da de er færdige, når vi ikke at få en konklusion, idet Undervisningsministeriet så beslutter at overtage
dette.
Man starter altså helt forfra igen!
Ministeriet kommer og går anmeldt og uanmeldt fordelt over 3 måneder. Det afsluttende møde foregår i
februar 2005.
På intet tidspunkt har vi kunnet få at vide, præcis hvad de er i tvivl om, hvad de mener, vi gør, som ikke er i
orden.
Der er absolut ingen dialog om problemet mellem ministeriets folk og skolens lærere.
De kigger bare på eleverne og læreren. I timevis sidder de nede i et hjørne af klassen og skriver og skriver.
En yderst stresset situation for elever og lærer.
Hvor er det demokrati, som det igen og igen stresses fra ministeriet, at vi skal oplære eleverne i?
Vi driver en skole, hvor eleverne er glade for at gå. Det faglige niveau et fint. Forældrene er glade.
Nogen af eleverne kommer fra folkeskolen. De er ofte på et niveau som er under det niveau, resten af
skolens elever er på.
Er det således, at fremtidens tilsyn skal foregå ?
Vi ønsker hurtigst muligt foretræde, da vi nu har siddet med denne situation i et år.
Venlig hilsen
Maria Lillelund
Øresund Internationale Skole, Engvej 158, 2300 København S, tlf. 32 59 80 02