Til Uddannelsesudvlget & ministereren vdr. L105 bilag 8
Fra Gudenådalens Friskole, 2005 -04-15
Kære Bertel Haarder
Indledningsvis vil jeg gerne takke for dine kommentarer til vor henvendelse. Det er prisværdigt, ,at du
vil kommentere det personligt. Endnu mere prisværdigt ville det have været, hvis du havde givet os
mulighed for at se dine kommentarer, inden vi tog fri fra arbejde for at møde op til foretræde for ud-
dannelsesudvalget 12/4.
Hvorfor måtte vi ikke se dine kommentarer på lige fod med uddannelsesudvalgets medlemmer før vort
foretræde?
Dernæst vil jeg søge at forstå din tankegang i dine kommentarer:
1 Mindre tid til undervisning.
Jeg er enig i, at vi skal have et solidt kendskab til folkeskolens slutmål for at leve op til, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. Det holder vi bl.a. øje med ved at følge hvordan det går vore elever i 9.kl. prøven (Se b i-
lag A). Vi konstaterer, at vi så rigeligt lever op til det, der almindeligvis kræves i folkeskolen. Derfor er enhver
yderligere ressourceanvendelse ift. sammenligning med folkeskolen spild af tid, der kun kan gå fra undervi s-
ningen.
Hvordan kan du i øvrigt påstå at loven ikke kræver sammenlignelighed med Fælles Mål samtidigt med at det
skal beskrives hvor skolens undervisning adskiller sig fra folkeskolens.
2 Krav om sammenlignelighed med folkeskolen medfører metodestyring.
Du anfører, at vi selv bestemme, på hvilke klassetrin eller alderstrin, der arbejdes med forskellige
fag/fagområder. Og at vi har frihed til selv at bestemme, på hvilket tidspunkt i det samlede skoleforløb el e-
verne skal have nået bestemte faglige niveauer, når blot det står mål med , hvad der almindeligvis kræves i fo l-
keskolen. Det forstår jeg, som om du rent faktisk ikke mener, at der skal kræves sammenlignelighed med fol-
keskolen på trinmål . Er det korrekt forstået?
Hvis ja, så mener jeg, at der alvorligt skal rettes i følgende udsnit fra lo vforslagets bemærkninger (kopi fra
www.ft0p.dk med et par understregninger):
For heri læser jeg et meget klart og utvetydigt et krav om sammenlignelighed med folkeskolen i alle obligatori-
ske fag og emner, ikke blot på slutmål, men også på delmål. Læser jeg det forkert eller skal det rettes?
Jeg har noteret mig, at der vil blive udarbejdet en vejledning og det er fint at skoleforeningerne vil blive inddra-
get. Men det må være helt afgørende, at loven og dens bemærkninger som udgangspunkt stemmer overens med
din hensigt med loven!