Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 15. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentlig- gørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.)  har Folke- tingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 8: ”Vil ministeren konkret gøre rede for, hvordan målingerne foregår i Sve- rige og Storbritannien?” Svar:   Nedenstående tabel er hentet fra Skolverkets hjemmeside, hvor målin- gerne offentliggøres i Sverige. Den viser præstationer på udvalgte skoler i Burlöv kommune. I Sverige ses på, hvor stor en andel af eleverne, der opfylder et fastsat mål. En elev opfylder målet, når samtlige fag er god- kendt. Derudover laves en statistisk modelberegning på, hvor stor en andel der forventes at opfylde det fastsatte mål. Denne beregning tager højde for køn, etnicitet og forældrenes uddannelsesniveau. Alle bereg- ninger og baggrundsoplysninger offentliggøres hvert år blandt andet på skoleniveau. Skolresultat och skolbeskrivning i Burlöv kommun vt 2004 Andel elever med ut- ländsk bakgrund Avvikel- se/ Residual Skola Andel pojkar födda utomlands födda i Sverige Föräldrars samman- vägda utbild- ningsnivå Andel elever som uppnått må- len Modellbe- räknat värde Rikssnitt 51% 8% 5% 2,14 76% Dalslundskolan 4-9 59% 0% 1% 2,33 88% 85% 3% Vårboskolan 50% 19% 13% 1,90 67% 65% 2% I Storbritannien testes eleverne som 7-årige (prøve 1) og igen som 11- årige (prøve 2). Så måles, hvor store fremskridt den enkelte elev gør mel-
2 lem de to prøver ved at sammenligne elevens resultat ved prøve 2 med median resultatet for andre elever, der havde samme eller lignende resul- tater som eleven ved prøve 1. På baggrund af de enkelte elevers resulta- ter beregnes et gennemsnit for skolen. Dermed tages der hensyn til elev- sammensætningen, når skolerne sammenlignes, idet en skole med mange elever, der i udgangspunktet har klaret sig dårligt, godt kan have flyttet eleverne mere end en skole med mange elever, der i udgangspunktet har klaret sig godt.    Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder