Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 15. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentlig- gørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.)  har Folke- tingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 3: ”Har ministeren eksempler på "elevmaterialer"?” Svar: Forskellige analyser og forskningsresultater har vist, at de tre mest bety- dende faktorer uden for skolens kontrol er de elevspecifikke faktorer, der fremgår af lovforslaget: forældrenes uddannelsesmæssige baggrund, ele- vernes køn og etniske baggrund.   Ved forældrenes uddannelsesmæssige baggrund er der taget afsæt i 5 kategorier:   1)   Begge forældre har højst en grundskoleuddannelse.   2)   Mindst én af forældrene har en ungdomsuddannelse, men ingen hø- jere.   3)   Mindst én af forældrene har en kort videregående uddannelse, men ingen højere. 4)   Begge forældre har en mellemlang eller lang videregående uddannel- se. 5)   Netop en af forældrene har en mellemlang eller lang videregående uddannelse. Elevernes etniske baggrund opdeles efter den definition, der anvendes af Danmarks Statistik i 3 kategorier: 1)   Dansk. 2)   Efterkommer. 3)   Indvandrer.
2 Som det fremgår af lovforslaget, tager beregningerne, der lægges til grund, udgangspunkt i den enkelte elev. Men resultatet vil kun blive præ- senteret med fordeling på skole, fag og eventuelt køn. Man vil således aldrig kunne genkende de enkelte elever. Der vil blive lagt forskellige begrænsninger ind i offentliggørelse af resultater, for eksempel at skoler med meget få elever i et bestemt fag ikke medtages. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder