Til lovforslag nr. L 101
Folketinget 2004-05 (2. samling)
Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 21. april 2005
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i
uddannelserne m.v.
(Offentliggørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.)
[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 2. marts 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Tidligere behandling
Lovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 20 i folketingsåret 2004 -05, 1.
samling. Udvalget har fået omde lt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af L 20,
herunder de høringssvar samt høringsnotat, som den daværende undervisningsminister sendte til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændrings-
forslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlem af udvalget finder, at alt skal måles og vejes . Alt skal testes og prøves. Alt
skal sammenlignes. Det er sådan set regeringens politik , når det g ælder uddannelsesområdet.
For regeringen er det ligegyldigt, at pædagogik er svært at måle, veje og stille op i tabeller. De
ting, der kan stilles op i tabeller, beskriver kun en del af virkeligheden.