Til lovforslag nr. L 101 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 0. april 2005 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Ændringsforslag Undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 2. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 20 i folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af L 20, herunder  de  høringssvar  samt  høringsnotat,  som  den  daværende  undervisningsminister  sendte  til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 8 spørgsmål til  undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændrings- forslag. Et mindretal i udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag. Enhedslistens medlem af udvalget finder, at alt skal måles og vejes . Alt skal testes og prøves. Alt skal sammenlignes. Det er sådan set regeringens politik , når det gælder uddannelsesområdet. For  regeringen  er  det  ligegyldigt,  at  pædagogik  er  svært  at  måle,  veje   og  stille  op  i  tabeller.  De ting, der kan stilles op i tabeller, beskriver kun en del af virkeligheden.
2 Når alt skal stilles op i tabeller, så fokuser  er skolerne selvfølgelig på at få de bedste tal i tabelle  r- ne, uanset om det betyder, at skolerne kun koncentrerer sig om en lille del af virkeligheden. Dette lovforslag handler om mere sammenligning, mere rangordning af skoler og uddannelsesin- stitutioner, fuldførelsesfrekvenser, frafald, overgange til andre uddannelser osv.  Altså en forstærket tendens til, at skoler skal rangordnes efter tal i tabeller. Derved kommer skolerne – naturligt nok – til at fokusere på at forbedre deres tal i tabellerne. Det betyder, at skolerne vil fokusere på en snæver indlæring  – udenadslære, der giver pote ved de prø- ver  og  test,  som  karaktererne  ofte  gives  på  baggrund  af.  Den  reel le  faglige  indlæring  af  viden,  af redskaber til at søge viden, af evne til at forstå og behandler p roblemer vil blive sat i skyggen. Hvis  der  skulle  være  uddannelsesinstitutioner,  der  ikke  fungerer  ordentligt,  må  det  være   Under- visningsministeriets opgave at retlede og eventuelt gribe ind. Det kan ikke være et spørgsmål om , at den enkelte bruger skal gennemtrawle og gennemskue hjemmesider, tabeller, værdigrundlag m.v. Enhedslisten finder, at lovforslaget udbygger en dårlig og skadelig tendens. Lovforslaget vil gøre uddannelsessystemet ringere, og Enhedslisten kan derfor ikke støtte det. Et andet mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag. Det Radikale Venstre er en varm fortaler for udveksling af erfaringer mellem skoler og en reflek- teret  praksis,  således  at   hver  enkelt  skole  er  i  en  fortsæt  læreproces  i  forhold  til  at  komme  stadig tættere på at opfylde folkeskoleloves formålsparagraf for alle børn i skolen. Det forudsætter, at sk  o- lerne tager ansvar for at sætte kvalitative mål og at følge disse op overfor ele ver og forældre og med inddragelse af disse. Det fremhæves i bemærkningerne til lovforslaget, at OECD har kritiseret, at skolerne i helt util- strækkeligt omfang vurderer deres  egen indsats og heller ikke formidler hensigtsmæssige arbejds- metoder mellem skolerne. Det forekommer fortænkt, at dette fremmes ved offentliggørelse af den type af statistikker, som lovforslaget indebærer. Lovforslaget synes at bygge på en forestilling om, at der er statistiske genveje til en bedre skole. Ministerens ændringsforslag  er en stor  forbedring af forslaget og læses som en erkendelse af, at det kan medføre en permanent kategorisering af elever og skoler og institutionalisere en selvopfyl- dende profeti. Det siges i bemærkningerne til det nu slettede forslag, at »dette skal være et redskab til at bedømme en skoles præstationer, når der tages hensyn til elevmaterialet«. I svaret på spørg  s- mål 2 anfører ministeren, at  »elevmaterialet« er de elever, der går til folkeskolens afgangsprøve i et givet fag i det år, beregningen vedrører.  Denne noget instrumentelle tilgang synes hæmmende for at tænke samarbejdende og inddragende i forhold til elever og forældre. Ministeren har dog ikke opgi- vet tanken, men vil blot fremsætte forslaget senere i en anden sammenhæng. Det Radikale Venstre kan ikke støtte lovforslaget, men støtter ændringsforsalget, da det dog er en forbedring i forhold til lovforslagets udgangspunkt. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    undervisningsministeren, tiltrådt af  et flertal (V, DF og KF): Til § 1 1) Nr. 4 udgår. [Bestemmelsen om supplering af karakteroplysninger med oplysninger, der angiver skolens indsats udgår ] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Efter det fremsatte lovforslag kan undervisningsministeren med hensyn til grundskolen, herunder 10. klasse, bestemme, at de offentliggjorte karakterer efter lovens § 2, nr. 3, jf. stk. 1, skal ledsages af oplysninger fra Undervisningsministeriet, der angiver en måling af skolens indsats. Ved ændringsforslaget foreslås det, at denne bestemmelse udgår af lovforslaget. Regeringen  vil  på  grundlag  af  regeringsgrundlaget  »Nye  mål  «  fremlægge  en  række  forslag,  der skal tjene til dokumentation af folkeskolens resultater, med henblik på, at skoler, lærere og  foræl- drebestyrelser  med  flere  får  bedre  m ulighed  for  at  vurdere  fremskridtene  i  den  enkelte  klasse  og styrke indsigten i, hvilke faktorer der fremmer gode faglige præstationer. Regeringen finder det fortsat vigtigt, at der bliver skabt et redskab, der kan give et mere retvisende billede af en skoles indsats end det, der opnås ved at lade karakteroplysningerne stå alene. Et sådant redskab skal placeres i sammenhæng med regeringens øvrige indsats for at styrke evaluering, kvali- tetsudvikling og resultatorientering i folkeskolen. Regeringen  finder det  derfor mest hensigtsmæs- sigt, at forslaget om at offentliggøre oplysninger, der angiver en måling af skolernes indsats, heru n- der indsatsen med hensyn til, hvordan folkeskolen bidrager til at nedbryde den negative sociale arv og til øget integration, inddrages i denne større sammenhæng. Til delvis opfyldelse af intentionerne med det hidtidige forslag vil Undervisningsministeriet led- sage ministeriets offentliggørelse af karakterer med en bemærkning om, at de offentliggjorte karak- terer  ikke  kan  stå  alene,  når  man  vil  vurdere  en  skoles  indsats,  idet  der  er  en  række  forhold  med hensyn  til  elevernes  baggrund,  som  skolen  ikke  har  indflydelse  på.  Skolerne  vil  kunne  henvise  til denne bemærkning i forbindelse med deres opfyldelse af oplysningspligten i henhold til loven om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. Skolerne kan også vælge selv at give generelle oplysninger om baggrunden for skolens præstationer med hjemmel i § 2, stk. 1, nr. 5, i den gælden- de lov.   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby (V)   Louise Frevert (DF)   Søren Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Carsten Hansen (S)
4 Christine Antorini (S)    Kirsten Brosbøl (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)   Majbrit Berlau (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 101 Bilagsnr.    Titel 1 Meddelelse om tidligere omdelt materiale fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Ændringsforslag fra undervisningsministeren 5 Udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 101 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvilke oplysninger der som supplement til de offentliggjor- te karakterer skal angive en måling af skolernes indsats, til undervi s- ningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om definitionen af »elevmateriale«, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om ministeren har eksempler på »elevmaterialer «, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvordan skolerne får defineret »udgangspunktet « for en måling, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om eksempler på tabeller eller andet statistisk materiale over skolers »udgangspunkt«, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm., om hver årgang har sit eget »udgangspunkt «, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, efter hvilken formel en skoles værditilvækst skal fastlæg- ges, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvordan målingerne foregår i Sverige og Storbritannien, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå