Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Procesretskontoret Sagsnr.: 2005-711-0004 Dok.: PFN40012 Besvarelsevarelse af spørgsmål nr. 3 af 28. februar 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forrrrslag slag til lov om ændring af konkursloven og konkursskatteloven (Revision af reglerne om gældssanee- ring) (L 10 00 0)))) Spørgsmål nr. 3: ”Ministeren bedes kommentere, jf. L 128, bilag 4 (2004-05. 1. samling) henvendel- sen af 7. december 2004 fra Forsikring og Pension. Henvendelsen er genomdelt på L 10 – bilag 2.” Svar: Forsikring  & Pension rejser i sin henvendelse til Retsudvalget dels spørgsmål om forslaget til konkurslovens  §  222  a  (lovforslagets  §  1,  nr.  14)  om  behandlingen  i  gældssaneringssager  af skyldnerens  pensionsordninger,  dels  om  konkurslovens  §  95  med  hensyn  til  tilfælde,  hvor  en arbejdsgiver indleder betalingsstandsning eller går konkurs på et tidspunkt, hvor arbejdsgiveren ikke har indbetalt forfaldne bidrag til lønmodtagerens pensionsordning. Usædvanlige pensionsindbetalinger Det foreslås i overensstemmelse med Konkursrådets forslag, at der med udgangspunkt i den se- neste  retspraksis  på  området  udformes  lovregler  om  behandlingen  i  gældssaneringssager  af skyldnerens pensionsordninger. Det foreslås, at hvis skyldneren har indbetalt et efter den pågæl- dendes forhold på det tidspunkt, betalingen fandt sted, uforholdsmæssigt stort beløb på en pensi- onsordning, skal et beløb svarende til det for meget indbetalte i almindelighed indgå i gældssane- ringssagen, jf. forslaget til konkurslovens § 222 a (lovforslagets § 1, nr. 14). Efter   Forsikring   &   Pensions   opfattelse   bør   det   klargøres  ,   hvornår   en   indbetaling   på   en pensionsordning udgør et uforholdsmæssigt stort beløb   . Et beløb, der på indbetalingstidspunktet var  sædvanligt,  kan  efter  Forsikring  &  Pensions  opfattelse  ikke  senere  anses  for  usædvanligt, fordi forsikredes økonomiske situation ændrer sig.
- Efter lovforslaget beror vurderingen af, om der er indbetalt et uforholdsmæssigt stort beløb på skyldnerens pensionsordning, på en konkret vurdering af skyldnerens økonomiske forhold, an- sættelsesforhold mv. på det tidspunkt, hvor indbetalingen fandt sted, jf. bemærkningerne til lov- forslagets § 1, nr. 14. Der tilsigtes med forslaget ingen ændring af den vurdering, som i retsprak- sis  i  dag  foretages  af  dette  spørgsmål.  Efter  denne  retspraksis  lægges  der  bl.a.  vægt  på,  om skyldneren, efter at den gæld, der søges saneret, er opstået, har indbetalt på en pensionsordning, som den pågældende selv har oprettet. Er pensionsordningen oprettet som led i skyldnerens an- sættelsesforhold,  skal  ordningen  kun  inddrages  i  gældssaneringssagen,  hvis  indbetalingerne  er unormalt høje efter stillingens beskaffenhed. Der vil i givet fald alene skulle ske inddragelse i gældssaneringssagen, i det omfang der er indbetalt et uforholdsmæssigt stort beløb.   I overensstemmelse med Konkursrådets forslag indebærer lovforslaget endvidere, at skifteretten ligesom efter gældende retspraksis i særlige tilfælde efter en konkret vurdering af skyldnerens pensionsordning   og   den   pågældendes   forhold   i   øvrigt   helt   eller   delvist   kan   inddrage pensionsordningen  i  gældssaneringssagen,  selv  om  der  for  så  vidt  ikke  har  været  tale  om uforholdsmæssige  eller  urimelige  indbetalinger  på  ordningen,  jf.  forslaget  til  konkurslovens  § 222 a, stk. 2 (lovforslagets § 1, nr. 14).   Formålet  hermed  er  at  undgå  de  særlige  situationer,  hvor  en  skyldner,  der  har  en  betydelig pensionsopsparing  og  derfor  vil  få  usædvanligt  gode  økonomiske  forhold  efter  udbetaling  af ordningen,    vil    kunne    få    gældssanering,    uden    at    pensionsordningen    kan    inddrages    i gældssaneringssagen  til  fordel  for  kreditorerne.  Det  er  således  hensigten,  at  reglen  alene  skal anvendes i særlige tilfælde med henblik på at undgå konkret stødende gældssaneringer. Der vil således f.eks. ikke kunne ske inddragelse af skyldnerens pensionsordning, hvis der alene er tale om en sædvanlig og almindelig arbejdsmarkedspension.   Der  henvises  i  øvrigt  lovforslagets  almindelige  bemærkninger  pkt.  4.2  og  den  kommenterede høringsoversigt vedrørende lovforslaget afsnit I, pkt. 3. Ikke indbetalte pensionsbidrag Forsikring & Pension anfører endvidere, at en lønmodtager, hvis arbejdsgiver indleder betalings- standsning eller går konkurs, ofte ikke har mulighed for at gøre sit fulde krav gældende vedrø- rende  bidrag  til  lønmodtagerens  pensionsordning,  som  arbejdsgiveren  ikke  har  indbetalt,  idet lønmodtageren typisk først vil blive opmærksom på de manglende indbetalinger, når den pågæl- dende modtager sin årlige opgørelse fra pensionsinstituttet, og der er gået mere end 6 måneder fra fristdagen (dvs. den dag, da skifteretten modtog begæring om f.eks. konkurs), jf. konkurslo- vens § 95, stk. 1, hvorefter der er fortrinsstilling for løn mv., der er forfaldet i tidsrummet fra 6 måneder før fristdagen indtil konkursdekretets afsigelse.
- Forsikring & Pension har i vedlagte brev af 29. december 2004 uddybet sin henvendelse. Som det fremgår heraf, synes der navnlig at være tale om et spørgsmål, der opstår i forhold til løn- modtagere, der aldrig er blevet tilmeldt den pensionsordning, de i henhold til overenskomst eller ansættelsesaftale er berettigede til. Indledningsvis  bemærkes,  at  spørgsmålet  om  underretning  af  lønmodtagere,  hvis  arbejdsgiver ikke indbetaler de aftalte pensionsbidrag, bl.a. er omtalt i betænkning nr. 1423/2002 om forsik- ringsaftaleloven, som er afgivet af Justitsministeriets udvalg om revision af forsikringsaftalelo- ven, hvori Forsikring & Pension var repræsenteret. I betænkningen side 325 f., er bl.a.  anført følgende: ”I  nogle  gruppeforsikringsordninger  kender  forsikringsselskabet  identiteten  af  de  enkelte gruppemedlemmer, mens selskabet i andre ordninger ikke er bekendt hermed, f.eks. fordi forsikringen omfatter “de til enhver tid ansatte på virksomheden”. I de tilfælde, hvor selskabet kender identiteten af gruppemedlemmerne, vil selskabet efter det for udvalget oplyste i praksis underrette de enkelte gruppemedlemmer, hvis præmien ikke bliver betalt. Forsikring & Pensions medlemmer af udvalget har i den forbindelse til- kendegivet, at det efter deres opfattelse vil være i strid med god forsikringsskik, hvis et sel- skab undlader at foretage en sådan underretning, og selskabet vil således i givet fald kunne blive ansvarlig i forhold til det enkelte gruppemedlem, som har haft en berettiget forvent- ning om at være dækket af den pågældende gruppeforsikring. For så vidt angår forsikringsordninger, hvor forsikringsselskabet ikke kender identiteten af de enkelte gruppemedlemmer og derfor ikke har mulighed for at underrette dem om den manglende præmiebetaling, vil udvalget pege på, at forsikringsselskabet og grupperepræ- sentanten ved forsikringsaftalens indgåelse bør tage højde for den situation, der kan opstå, hvis præmien ikke bliver betalt. Det kan f.eks. aftales, at forsikringsselskabet skal underret- te  en  særlig  grupperepræsentant,  dvs.  en  anden  end  den  sædvanlige  grupperepræsen- tant/forsikringstageren, ved manglende præmiebetaling, således at denne særlige repræsen- tant har en forpligtelse til at orientere de enkelte gruppemedlemmer. Med hensyn til arbejdsmarkedspensionsordninger føres der efter det for udvalget oplyste i øvrigt en løbende kontrol med, om præmien bliver indbetalt af arbejdsgiveren. Præmiebe- talingen fremgår således af den enkelte medarbejders lønseddel (uden at lønsedlen dog ud- gør bevis for, at arbejdsgiveren har indbetalt præmien) og det enkelte arbejdsmarkedspen- sionsinstitut overvåger løbende ændringer – herunder bortfald – i præmieindbetalingerne. Manglende præmiebetaling opdages derfor hurtigt og sagerne løses effektivt i det arbejds- retlige system.” Efter Justitsministeriets opfattelse må Forsikring & Pensions forslag om at ændre konkurslovens § 95 ses i en bredere sammenhæng med de øvrige bestemmelser i konkurslovens kapitel 10 om den såkaldte konkursorden, dvs. reglerne om fravigelse af hovedprincippet om en ligelig forde-
- ling af skyldnerens aktiver til skyldnerens kreditorer i forbindelse med en konkurs. Justitsmini- steriet vil derfor sende en kopi af Forsikring & Pensions henvendelser og denne besvarelse til Konkursrådet med henblik på, at materialet kan indgå i rådets løbende overvejelser om revision af  konkurslovens  regler,  herunder  Konkursrådets  kommende  overvejelser  om  konkurslovens regler om rekonstruktion mv.