Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Procesretskontoret Sagsnr.: 2005-711-0004 Dok.: PFN40013 Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   17  af  9.  marts  2005  fra  Folketingets  Retsudvalg  vedrørende forslag til lov om ændring af konkursloven og konkursskatteloven (Revision af reglerne om gældssanering) (L 10) Spørgsmål  nr. 17: ”Ministerens  kommentar  udbedes  til  vedlagte  henvendelse  om  basale  leveomkost- ninger for forskellige grupper.” Svar: Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg,  indebærer lovforslaget i   overensstemmelse   med   Konkursrådets   forslag ,   at   der   i   en   bekendtgørelse   udstedt   af justitsministeren   fastsættes   nærmere   regler   om   udarbejdelsen   af   skyldnerens   budget,   dvs. opgørelsen  af  det  beløb,  som  skyldneren  typisk  vil  skulle  betale  til  sine  kreditorer  som  led  i gældssaneringen  og  dermed  af  det  beløb,  som  skyldneren  har  at  leve  for  i  afdragsperioden,  jf. lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 4.3.2 samt forslaget til konkurslovens § 216, stk. 6 (lovforslagets § 1, nr. 10), og bemærkningerne hertil. Budgettet vil blive opdelt i indtægter, hvor enhver form for husstandens faste og kendte indtæg- ter som udgangspunkt skal medtages i budgettet, og udgifter, hvor en række faste og kendte ud- gifter,  der  er  nødvendige  til  at  opretholde  husstandens  beskedne  livsførelse,  medtages.  Herud- over  skal  husstanden  have  et  uspecificeret  beløb  til  nødvendige  leveomkostninger,  som  f.eks. mad, tøj og fritidsaktiviteter (det såkaldte  rådighedsbeløb ). I lovforslaget lægges der op til, at størrelsen af rådighedsbeløbet  bør fastsættes på grundlag af en opgørelse over de faktiske udgifter til de enkelte poster, som skal dækkes af rådighedsbeløbet, og at dette bør ske på grundlag af Forbrugerinform ationens husholdningsbudgetter, som angiver at være udtryk for, hvad der er et ”rimeligt forbrug”. Udgiftsposterne i dette budget er beregnet som varernes  pris  divideret  med  levetid,  og  budgettet  rummer  ikke  udgifter  til  reparationer  eller  til opsparing for at kunne udskifte en vare. Det er samtidig forudsat, at husstanden er etableret, dvs. at der både er møbler, køleskab, køkkenudstyr og sen gelinned.
- Ved  fastsættelsen  i  lovforslagets  bemærkninger  af  rådighedsbeløbet   er  udgifterne  til  ferie  og husdyr i overensstemmelse med Konkursrådets anbefalinger  fratrukket Forbrugerinformationens husholdningsbudget,     og     rådighedsbeløbene     er     i     øvrigt fastsat     på     grundlag     af     en gennemsnitsberegning  af  disse budgetter, således  at   der  ikke  er  anvendt  forskellige  satser  for voksnes  rådighedsbeløb  afhængig  af  køn  og  alder.   Dette  skyldes,  at  der  kun  er  begrænsede forskelle    i    de    forskellige    persongruppers    husholdningsbudgetter,    idet    det    bemærkes,    at Forbrugerinformationens    noget    lavere    budgettal    for    pensionister    ikke    er    medtaget    ved fastlæggelsen af rådighedsbeløbet, eftersom denne gruppe sjældent optræder i gældssaneringssager. Hertil   kommer,   at   Forbrugerinformationens   husholdningsbudget   synes   fastsat   med   en   vis rummelighed, herunder f.eks. med 1.518 kr. (2005-tal) hver måned til en 30 -årig mands udgifter til   posterne   ”leg   og   fritid”   og   ”faste   fritidsaktiviteter”.   Anvendelsen   af   faste   satser   for rådi ghedsbeløbet  for  voksne  vil  endvidere  lette  skifterettens  og  medhjælpers  administration  af reglerne om udarbejdelsen af budgettet. De  satser  for  rådighedsbeløbet,  der  lægges  op  til  med  lovforslaget,  ses   i  øvrigt  ikke  at  være lavere end de vejledende satser for rådighe dsbeløb, der i dag anvendes i  Sø- og Handelsretten, som er landets største skifteret. I den henvendelse om ”basale leveomkostninger for forskellige grupper”, der er omtalt i spørgs- målet,   er  udgifterne  til  ferie  og  husdyr  ikke  fratrukket  Forbrugerinformationens  hus holdnings- budget, der er medtaget et beløb til skyldnerens (gen)anskaffelse af forskellige forbrugsgoder, og der  er  endelig  ikke  foretaget  en  gennemsnitsberegning  af  budgettet  for  de  forskellige  person- grupper.  Som  nævnt  ovenfor  er  Justitsministeriet  imidlertid  enig  med  Konkursrådet  i,  at  de nævnte  udgiftsposter  ikke  bør  indgå  i  fastsættelsen  af  rådighedsbeløbe  t  i  en  gældssaneringssag og dermed ved fastlæggelsen af det beløb, som skyldneren i en typisk 5-årig periode vil skulle betale til sine kreditorer. Justitsministeriet er endvidere enig med Konkursrå det i, at det vil være mest hensigtsmæssigt at fastsætte satserne for rådighedsbeløbet på grun  dlag af en gennemsnits- beregning af de forskellige husholdningsbudgetter, jf. ovenfor. Der henvises i øvrigt til den kommenterede høringsoversigt vedrørende lovforslaget afsnit I, pkt. 4.