Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Procesretskontoret Sagsnr.: 2005-711-0004 Dok.: PFN40001 Besvarelse af spørgsmål nr.  14 af 9.marts   2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af konkursloven og konkursskatteloven (Revision af reglerne om gældssanering) (L 10) Spørgsmål  nr. 14: ”Ministeren bedes redegøre nærmere for, om ministeren mener, at det fortsat skal være praksis, at der i gældsaneringssager, hvor en væsentlig del af gælden er studie- gæld, skal være en afvikling over f.eks. 10 år i stedet for de sædvanlige 5 år. I ko  m- mentaren til høringssvarene henviser ministeren til muligheden for eftergivelse af studiegæld, men det hjælper jo ikke de skyldnere, der har en anden gæld end studie- gæld, og som derfor er nødsaget til at søge en samlet løsning på deres gæld sproble- mer ved skifteretten.” Svar: Efter den gældende § 197, stk. 1, nr. 1, i konkursloven skal der ved vurderingen af, om en skyld- ner skal have gældssanering, bl.a. lægges vægt på, om skyldneren ikke er i stand til og inden for de nærmeste år ingen udsigt har til at kunne opfylde sine gældsf orpligtelser. I bestemmelsens forarbejder har Folketingets Retsudvalg bl.a. anført følgende om sanering af studiegæld, jf. Fol- ketingstidende 1986-87, tillæg B, spalte 2395 ff. og 2435: ”[u]dvalget ønsker at understrege, at der i forbindelse med en kendelse om gældssanering skal tages hensyn til ”skyldnerens forhold og omstændighederne i øvrigt”. Denne bestem- melse vil ofte kunne være af praktisk betydning i forhold til studiegæld, som jo er en gæld, der er påtaget med henblik på en langsigtet investering  , ofte for at opnå en høj ere indtje- ning. En sådan langsigtet investering vil oftest ikke kunne forudses afviklet inden for en 5 - års periode, og ski fteretten bør naturligvis tage dette med i overvejelser, når der træffes b e- stemmelse om afsigelse af kendelse. [..] studiegæld [skal] typisk [..] afdrages over 15 år. Som en betingelse for at give gældss ane- ring efter konkursloven skal skyldneren [..] godtgøre, at han ikke er i stand til og inden for de nærmeste år ingen udsigt har til at kunne afvikle studie gælden i overensstemmelse med den fastsatte afdragsordning.”
- Retspraksis vedrørende gældssanering af studiegæld synes i overensstemmelse hermed at kunne sammenfattes således, at  hvis hovedparten af gælden består af studi egæld vedrørende en afsluttet og kompetencegivende uddannelse, skal afdragsperioden som udgangspunkt løbe indtil 15 år efter studiets afslutning, dog ikke mere end 10 år i alt.  Har skyldneren derimod afbrudt sit studi- um uden at opnå en kvalificerende eksamen,  fastsættes afdragsperioden til de sædvanlige 5 år, jf. Gert Drews Jensen, Gældssanering, 2. udgave, 1998, side 145. Retspraksis for skyldnere, der har afsluttet en kompetencegivende uddannelse, harmonerer der- med med reglerne om administrativ eftergivelse af studiegæld i lovbekendtgørelse nr. 952 af 16. december 1998 om tilskud til afvikling af studiegæld og om eftergivelse af studiegæld. Efter denne lovs § 13, stk. 1, kan Finansstyrelsen efter ansøgning eftergive studiegæld (dvs. statslån, studielån og statsgaranterede studielån ydet    efter uddannelsesstøttelovgivningen), som låntager ikke kan tilbagebetale med passende ydelser i løbet af en 15 -årig tilbagebetalingsper io- de. Finansstyrelsen kan som udgangspunkt tidligst behandle en ansøgning om eftergivelse 12 år efter, at låntager har a fsluttet eller afbrudt sin uddannelse, låntager har påbegyndt tilbageb  etalin- gen af gælden, eller tilbagebetalingspligten er indtrådt efter lov om statens uddannelse sstøtte eller lov om statsgaranterede studielån, jf. lovens § 14. Finansstyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt og i hvilket omfang studiegælden kan eftergives, efter en samlet vurdering af, om låntagers hidtidige tilbagebetaling har stået i rimeligt fo  rhold til gældens størrelse og alder eller til låntagers bruttoindkomst, og  om låntager med s in forventede bruttoindkomst kan betale mere af gælden inden udløbet af den 15-årige tilbagebet alingsperiode, jf. lovens § 13, stk. 1. På denne baggrund og da  de hensyn, som ligger til grund for den nuværende retspraksis om gældssanering af studiegæld,ef  ter Justitsministeriets opfattelse fortsat gør sig gældende, tilsigtes der med lovforslaget ingen ændring af retspraksis med hensyn til spørgsmålet om fastsæ ttelse af afdragsperiodens længde ved gældssanering af studiegæld. Der henvises i øvrigt til den kommenterede høringsoversigt vedrørende lovforslaget afsnit I, pkt. 4.