Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Procesretskontoret Sagsnr.: 2005-711-0004 Dok.: PFN40004 Besvarelse af spørgsmål nr.  11 af 9.marts   2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af konkursloven og konkursskatteloven (Revision af reglerne om gældssanering) (L 10) Spørgsmål  nr. 11: ”Ministeren bedes oplyse, om det også fremover vil være muligt i særlige tilfælde at opnå gældssanering, hvis man er under revalidering, udfra en betragtning om, at når det offentlige bruger mange ressourcer på at sætte en person i stand til at klare sig selv, så vil det væ re fornuftigt samtidig at sanere gælden, så denne ikke forhi ndrer skyldneren i at blive selvforsørgende.” Svar: Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr.  9 fra Folketingets Retsudvalg, foreslås det , at skyldne- ren som hovedregel skal meddeles gældssanering, hvis skyldneren er håbløst forgæ ldet, og en gældssanering vil medføre en varig forbedring af skyldnerens økonomiske forhold, medmindre visse nærmere angivne forhold taler imod det, jf. forslaget til konkurslovens § 197 (lovforslagets § 1, nr. 3). Det foreslås bl.a., at kendelse om gældssanering  som efter gældende ret i almindelig- hed ikke kan afsiges, hvis skyldnerens økonomiske forhold er uafklarede, jf. forslaget til § 197, stk. 2, nr. 1. Som anført i bemærkningerne til forslaget til konkurslovens § 197, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, skal vurderingen af, om skyldnerens økonomiske forhold er afklarede, foretages i overensstem- melse med den nugældende retspraksis. Skyldnerens økonomiske forhold vil således i almind e- lighed f.eks. være uafklarede, hvis skyldneren er arbejdsløs eller under uddannelse. Revalidering er efter reglerne i aktiveringsloven erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen fastholdes eller kommer ind på arbejd smarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres, jf. aktiveringslovens § 46, stk. 1. En kommune skal tilrettelægge en revalidering sål e- des, at den kan gennemføres på så kort tid som muligt, og således at reval   idendens behov tilgo-
- deses. Kommunen kan som udgangspunkt højst planlægge, at revalidenden får revalidering s- ydelse i 5 år , jf. aktiveringslovens § 49, stk. 1. En skyldner, der er under revalidering, må  således  både efter gældende ret og efter lovforsl aget normalt anses for at have uafklarede økonomiske forhold, således at  den pågæ ldende som ud- gangspunkt ikke vil kunne få gæld ssanering. Den endelige afgørelse af, om skyldneren opfylder betingelserne for at få gældssanering , beror både efter gældende ret og efter  lovforslaget på en konkret vurdering af den enkelte sags sa mlede omstændigheder, jf. herved også  formuleringen ”i almindelighed” i forslaget til konkurslovens § 197, stk. 2. Dette gælder også med hensyn til skyldnere, der er under revalidering , og der findes i retspraksis enkelte eksempler på, at  der i helt særlige tilfælde er givet en person under revalide- ring gældssanering, jf. f.eks. Østre Landsrets kendelse af 9. marts 2000 refereret i Ugeskrift for Retsvæsen 2000, side 1457, hvor en skyldner under revalidering fik gældssanering bl.a. under henvisning til, at der ville gå  mindst 3 år, før  han ville være færdiguddannet, at han da ville være fyldt 60 år, samt at det måtte anses for meget tvivlsomt, om   han da ville komme i fuldtidsarbej- de, således at  hans indtægtsforhold ville blive forbedret i forhold til den nuværende revalide- ringsydelse. Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 4.1.3, er hensigten med den foreslåede ændring af konkurslovens §  197 om betingelserne for at få gældssan ering ikke gene- relt at udvide eller indskrænke det område, inden for hvilket der gives gældssan ering, men at medvirke til at skabe en mere ensartet og forudsigelig retsstilling. Efter lovforslagets regler vil der således som hidtil i helt særlige tilfælde  kunne meddeles en skyldner gældssanering, selv om den pågældende er under revalidering.