Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Det Internationale Kontor
Sagsnr.:
2005-157-0002
Dok.:
CDH40260
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 13. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg (B 83).
Spørgsmål:
Vil ministeren uddybe, hvad der ligger i, at det skal være muligt at idømme in
dtil 2
års fængsel, hvis forureningen er sket inden for rammern e af en kriminel organisati-
on, uanset forureningens omfang, og herunder hvordan en kriminel organisation de-
fineres i denne sammenhæng?
Svar:
Af artikel 4, stk. 4, litra b, i udkastet til rammeafgørelse følger, at medlemsstaterne skal have en
strafferamme med et maksimum på mindst 2 til 5 års fængsel, hvis forsætlige overtrædelser af
rammeafgørelsens artikel 2 (som fastlægger området for strafbare handlinger) er begået i
nden for
rammerne af en kriminel organisation som defineret i fælles aktion 98/733 /RIA af 21. december
1998 om at gøre det strafbart at deltage i en kriminel organisation i Den Europæiske Unions
medlemsstater, uanset det strafniveau, der er omhandlet deri.
Det vil som følge af bestemmelsen i artikel 4, stk. 4, litra b, være nødvendi
gt med en lovæn dring,
således at den omstændighed, at den strafbare handling er begået inden for ra
mmerne af en kri-
minel organisation, i sig selv giver mulighed for at udmåle en straf på 2 års fængsel, uanset for
u-
reningens omfang. Foreligger der forsætlig ulovlig udtømning af forurenende sto ffer (jf. herved
artikel 2 i udkastet til rammeafgørelse sammenholdt med direktivforslagets art ikel 4 og 5), og er
den ulovlige udtømning foretaget inden for rammerne af en kriminel organ isation, skal straffe-
rammens maksimum således efter rammeafgørelsen være på mindst 2 års fæn
gsel.
For så vidt angår begrebet kriminel organisation defineres dette
i overensstemmelse med den
fælles aktion 98/733/RIA som en struktureret sammenslutning af en vis varighe d, bestående
af mere end to personer, som handler i forening med henblik på at begå strafbare han dlinger.
Denne måde at definere begrebet kriminel organisation på svarer til den fre mgangsmåde, som
tidligere er anvendt i forbindelse med vedtagelse af rammeafgørelser inden for det straff eretlige
område, herunder bl.a. i rammeafgørelsen om styrkelse af de strafferetlige rammer med he nblik