Jeg vil gerne takke ordførerne for i det mindste at være gået ind i en debat om det.
Jeg vil som det første med det samme sige, at det da havde været klogere, hvis der havde stået, at det skulle etableres i midten af folketingsåret 2005 eller 2006. Men så havde man ikke haft den ting, man kunne hænge sin kritik op på. Hvis gruppeformændene for et par dage siden har besluttet det, er det fint nok. Det ændrer jo ikke ved, at vi så medtager det her forslag. Som bekendt står min gruppeformand, fru Marianne Jelved, også på forslaget, så det vil være naturligt at tage det med i den overordnede debat, der skal tages.
Men ellers vil jeg i øvrigt sige lidt generelt, og det er selvfølgelig også til fru Birthe Rønn Hornbech, der har stillet en lang række spørgsmål om det her - jeg kan ikke forlange, at fru Birthe Rønn Hornbech skal høre efter, når jeg prøver at svare på hendes spørgsmål - at jeg er enig med fru Pernille Rosenkrantz-Theil i, at det netop er for at skabe et arbejdsorgan eller et arbejdsrum for at få diskuteret de ligestillingsmæssige spørgsmål.
Det er en ramme. Jeg har også ladet mig inspirere af det andet arbejde, jeg har været med i, f.eks. miljøarbejdet. Engang for nogle år tilbage, nu er det efterhånden mange år tilbage, var der jo ikke noget miljøministerium. Så kom der et Forureningsministerium. Og der diskuterede man heller ikke, at miljøet skulle integreres i al ting, det gør man nu, men alligevel er der jo ingen, der vil drømme om, at man ikke længere skulle have et Miljøministerium. Det er selvfølgelig, fordi det ikke er nok at indtænke miljøet i alle forslag. Der skal også være et sted, hvor de mere grundlæggende miljøspørgsmål drøftes.
Det er fuldstændig på samme måde, og jeg er overbevist om, at den til enhver tid siddende finansminister vil synes, at det er en god idé, hvis alle udvalg indtænker finanser. Det tror jeg han ville være meget glad for, men jeg tror sådan set ikke, han mener, at han selv skal overflødiggøres ved, at det tænkes ind alle mulige andre steder. Det er i al sin enkelhed bare det, det handler om.
Så er der det med, at der er overlapning mellem de forskellige udvalg. Sådan er livet jo. Det er også derfor, at en statsminister kan rokere rundt på ressorterne, jeg vil ikke sige efter forgodtbefindende, men efter, hvordan han nu tænker sig sammenfaldene - for vi kan jo ikke sige »hun« endnu - omkring de forskellige områder. Det er hele tiden sådan, at der er overlapninger, og det er ganske enkelt, fordi livet er helt, mens udvalg er delt. Derfor kan det også være nødvendigt med et udvalg, der prøver at kigge på, hvordan det faktisk ser ud med ligestillingsbriller.
Sagen er, at vi har én årlig debat i Folketinget om ligestillingsspørgsmål, og så er der ikke mere. Der er ingen steder, hvor det naturligt kan samles op. Jeg havde nær sagt, at jeg tror, at Det Politisk-Økonomiske Udvalg sådan set gerne vil have et særskilt ligestillingsudvalg, for så glade for at diskutere ligestillingsspørgsmål er Det Politisk-Økonomiske Udvalgs medlemmer nu ikke. Ingen nævnt, ingen glemt. Men jeg tror nu, en del af dem ville synes, at det var udmærket, at det lå et andet sted, og det ville være naturligt, at det var et selvstændigt sted.
Så har jeg ikke nogen forestillinger om, at ligestillingsudvalget behandler lovforslag, men man kunne udmærket forestille sig, at ligestillingsudvalget behandlede ligestillingsredegørelser og tog en opfølgning på en del af ligestillingsredegørelsen og måske også tog en opfølgning på en række af de satspuljeforslag, som i meget høj grad ligger inden for, hvad man vil kunne kalde ligestillingsområderne. Her tænker jeg på vold mod kvinder i hjemmene, jeg tænker på prostitutionsforslag og en lang række andre tiltag. Vi må bare konstatere, at der ikke er et rum for de diskussioner. Der er ingen steder, hvor de spørgsmål naturligt diskuteres, og et ligestillingsudvalg ville være udmærket.
Så er der spørgsmålet om relationen konkret til fagudvalgene. Jamen der er mange måder, det kan gøres på, og det skal selvfølgelig også være en del af forretningsordenen. En af måderne at gøre det på er jo, at ligestillingsudvalget finder nogle forslag, der er konkrete og aktuelle for ligestillingsudvalget og synes, at det er aktuelt at belyse dem med ligestillingsbriller.
En af tingene er selvfølgelig kommunalstrukturreformen, som regeringen har ment man ikke skulle belyse med ligestillingsbriller, men hvor vi er en række andre mennesker, der har syntes, det var vigtigt at få det belyst. Det havde været naturligt, om det havde været taget op i et ligestillingsudvalg. Sådan kan der være en lang række andre ting.
Jeg tænker ikke på barselfonden, men jeg synes, at det ville være interessant at diskutere barselfonden set med ligestillingsbriller. For det, der sker nu, er jo, at kvinderne er solidariske med kvinder, og at mændene er solidariske med mænd, mens mændene ikke er solidariske med kvinder. Det er den struktur, vi har fået i barselfondopbygningen, og den kunne det da være interessant at se på med ligestillingsbriller.
Jeg skal sige tak for, at ordførerne ikke totalt har jordet det. Jeg vil blot sige, at jeg ikke tror på, at et ligestillingsudvalg vil parkere nogen forslag. Der vil køre en almindelig rutine i de enkelte udvalg, og så kan man tage enkeltdele ud, belyse dem med ligestillingsbriller og lade dem gå ind i de konkrete udvalg, hvor de konkrete lovforslag vurderes. Men man kan frem for alt måske have en mere løbende debat generelt om ligestilling, som ikke har et forankringspunkt i den danske politiske debat i Folketinget i dag. Det må vi konstatere den ikke har.