NOTAT Til: Forsvarsudvalget J.nr.: 104.Irak.2. CC: Bilag: - Fra: Dato: 20. maj 2005 Emne: Oversigt over den danske humanitære bistand til Irak Den hidtidige danske humanitære indsats er gået via følgende danske og internationale organisationer: Dansk Røde Kors (10 mio. kr.), støtter gennem ICRC hovedsagelig vandforsyning og vandrensning, distribution af medicin og hospitalsudstyr til hospitaler/sundhedsklinikker samt eftersøgningstjeneste. Herudover anvendes endvidere 1,5 mio. kr. af bidraget til indkøb af specificeret hospitalsudstyr i EU.    Caritas Danmark (5,2 mio. kr.), udfører i samarbejde med Caritas Irak det internationale Caritas' aktiviteter, særligt inden for distribution af medicin og retablering af sundheds- klinikker, samt fødevarerationer til underernærede børn.    Folkekirkens Nødhjælp (i alt 14,3 mio. kr.) har udført humanitær minerydning i Basra- området, hvor man arbejder med identificere og markere fareområder samt detonere miner og ammunition. Arbejdet er afbrudt på grund af sikkerhedssituationen.   Dansk Flygtningehjælp (i alt 25 mio. kr.) Organisationens indsats vedrører en aftale ind- gået med International Organisation of Migration (IOM) om at koordinere indsatsen for internt fordrevne i Diyala-guvernoratet. Desuden undersøges behovene i Basra-området. Hertil kommer, at der er indgået aftale med WFP om uddeling af fødevarer til internt fordrevne og andre sårbare grupper. Desuden bidrager organisationen med udsendte til dens beredskabsliste, hvorfra der har været 17 udsendte til FNs organisationer (UNHCR, WFP, UNMAS og IOM).    Red Barnet (9,4 mio. kr.) deltager i den internationale Red Barnet Alliances indsats Irak, hvor Red Barnet har fået ansvaret for alliancens uddannelsesaktiviteter. Aktiviteterne vil være centreret omkring Bagdad og det sydlige Irak herunder den næststørste by Basra.    Danish Demining Group – DDG (10 mio.kr): Indsatsen har til formål at støtte den igangværende destruktion af miner og ueksploderet ammunition i og omkring Basra med henblik på, at lokalbefolkningen igen kan leve et normalt liv. En væsentlig del af DDGs indsats i 2004 har været opbygning af lokal minerydningskapacitet.
-  - 2 For så vidt angår den humanitære bistand gennem FN-organisationer, går hjælpen til følgende indsatser: OHCHRs (FN's Kontor for Menneskerettigheder) (3 mio. kr.) erfaring har vist, at det er vigtigt, at menneskerettighedskomponenten er med fra første færd. OHCHR arbejdede i 2003 med koordination af FNs humanitære indsatser og havde en katalysatorrolle, hvor målgrupperne var øvrige FN-organisationer, andre relevante aktører, NGO'er og be- folkningen.    UNICEF (i alt 12 mio.kr) har modtaget et generelt bidrag (7 mio. kr.) til støtte for orga- nisationens særlige ansvarsområde inden for en række essentielle ydelser, herunder sundhedsydelser, med stor vægt på mor/barn-ydelser. Et andet dansk bidrag på 5 mio. kr. bliver anvendt til indkøb af undervisningsmaterialer under UNICEFs særlige ”tilba- ge-til-skole-program”, der formidler grundskoleuddannelse og rehabilitering af skoler.    IOM har modtaget et bidrag (2 mio. kr.) til varetagelse af fordrevnes humanitære behov, herunder registrering og hjemtransport.    OCHA (UNOCHI) er af FN-systemet tildelt hovedansvar for den overordnede koordi- nation af FN's indsats, samt tildelt det overordnede ansvar for internt fordrevne. Med henblik på koordination har UNOCHI modtaget et dansk bidrag på 3 mio. kr.    FNs verdensfødevareprogram (WFP) (20 mio. kr.) målretter sit arbejde i Irak på støtte til de mest sårbare grupper i landet, særligt blandt kvinder, børn og kronisk syge. Pro- grammet indeholder en kapacitetsopbygningskomponent for relevante irakiske instituti- oner, således at de på længere sigt selv kan overvåge og analysere fødevareindikatorer og dermed etablere og drive nationale fødevareassistanceprogrammer. WFPs program ud- føres via et irakisk bemandet system, så fødevarefordelingen sker trods sikkerhedssitua- tionen stort set uden forstyrrelser.    FNs flygtningehøjkommissariats (UNHCR) (20 mio. kr.) indsats i Irak fokuserer på støt- te til flygtninge, som vender tilbage, primært fra lande i regionen, til Iraks sydlige og nordlige egne. Arbejdet sker dels i form af indsamling af data om situationen i de berør- te distrikter, dels i form af støtte til modtagelsen af internt fordrevne, herunder etable- ring af infrastruktur som vand og veje, uddannelse, indkomstskabende aktiviteter, samt rekonstruktion af boliger. UNHCR arbejder gennem nationalt personale i Irak. Andre institutioner: Forsvaret (9 mio. kr.) gennemfører civile humanitære projekter i det dansk ansvarsom- råde i det sydlige Irak, f.eks. genopbygning af sundhedsklinikker og skoler samt genetab- lering af sanitet og vandforsyninger.   Beredskabsstyrelsen (1,8 mio. kr.) sikrede med et hold på fire eksperter til rådighed for FN's humanitære koordinationsenhed nyindretning af FN-kontorer i Basra, incl. gen- etablering af kommunikationskanaler.    Over det Internationale Humanitære Beredskab (IHB) har været udsendt 4 personer til CPA (Coalition Provisional Authority) og CIC (Council for International Coordina- tion).  Endvidere har der været udsendt et massegravseksperthold bestående af 6 perso-
-  - 3 ner, jvfr oven for. Endelig har en del af udsendelserne af politiinstruktører til Basra væ- ret finansieret over IHB. Humanitær Bistand og NGO-samarbejde