Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-157-0002 Dok.: CDH40260 Besvarelse af spørgsmål nr.   2 af 13. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg (B 83). Spørgsmål: ”Vil ministeren uddybe, hvad der ligger i, at det skal være muligt at idømme in dtil 2 års fængsel, hvis forureningen er sket inden for rammern   e af en kriminel organisati- on, uanset forureningens omfang, og herunder hvordan en kriminel organisation de- fineres i denne sammenhæng?”     Svar: Af artikel 4, stk. 4, litra b, i udkastet til rammeafgørelse følger, at medlemsstaterne skal have en strafferamme  med  et  maksimum  på  mindst  2  til 5  års  fængsel,  hvis  forsætlige  overtrædelser  af rammeafgørelsens artikel 2 (som fastlægger området for strafbare handlinger) er begået i nden for rammerne af en kriminel organisation som defineret i fælles aktion 98/733  /RIA af 21. december 1998  om  at  gøre  det  strafbart  at  deltage  i  en  kriminel  organisation  i  Den  Europæiske  Unions medlemsstater, uanset det strafniveau, der er omhandlet deri.    Det vil som følge af bestemmelsen i artikel 4, stk. 4, litra b, være nødvendi gt med en lovæn  dring, således at den omstændighed, at den strafbare handling er begået inden for ra mmerne af en kri- minel organisation, i sig selv giver mulighed for at udmåle en straf på 2 års fængsel, uanset for u- reningens omfang. Foreligger der forsætlig   ulovlig udtømning af forurenende sto ffer (jf. herved artikel 2 i udkastet til rammeafgørelse sammenholdt med direktivforslagets art ikel 4 og 5), og er den ulovlige udtømning  foretaget inden  for  rammerne  af  en kriminel organ isation, skal straffe- rammens maksimum således efter rammeafgørelsen være på mindst 2 års fæn gsel.               For så vidt angår begrebet ”kriminel organisation” defineres dette – i overensstemmelse med den fælles aktion 98/733/RIA    – som ”en struktureret sammenslutning af en vis varighe   d, bestående af mere end to personer, som handler i forening med henblik på at begå strafbare han  dlinger.” Denne måde at definere begrebet ”kriminel organisation” på svarer til den fre    mgangsmåde, som tidligere er anvendt i forbindelse med vedtagelse af rammeafgørelser inden for det straff eretlige område, herunder bl.a. i rammeafgørelsen om styrkelse af de strafferetlige rammer med he  nblik
- på  bekæmpelse  af  hjælp  til  ulovlig  indrejse  og  transit  samt  ulovligt  ophold  (2002/946/RIA), rammeafgørelsen    om    bekæmpe   lse    af    seksuel    udnyttelse    af    børn    og    børnepo  rnografi (2004/68/RIA) og rammeafgøre lsen om angreb på informationssystemer (2005/222/RIA). Det kan i den forbindelse oplyses, at de bestemmelser om forbrydelser begået i nden for en kri- minel  organisation,  som  er  indeholdt  i  de  nævnte,  vedtagne  rammeafgørelser,  er  genne   mført  i dansk ret ved indsættelse af bestemmelser om, at det skal anses som særligt skærpende o mstæ  n- digheder, hvis der er tale om en overtrædelse af mere systematisk eller organiseret kara  kter. Der kan herved bl.a. henvises til straffelovens § 125 a om menneskesmugling, straffelovens § 230 om børnepornografi,  straffelovens  §  235  om  udbredelse  af  børnepornografi  og  straffelovens  §  263 om uberettiget krænkelser af informationssyst  emer.